עבור לתוכן העמוד
Menu

היחסים עם המדינות הסוניות – לפעמים עדיף לשמור על שקט

"נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר, ד"ר דורי גולד, השתתף השבוע בפאנל במסגרת כנס אודות יחסי ישראל ומדינות המפרץ. ד"ר גולד, בהיותו מנכ"ל משרד החוץ, ידוע כבעל קשרים מיוחדים עם מדינות הללו וכן כנשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ערך את המפגש הראשון פומבי בין אישיות סעודית לבין בכיר ישראלי בוושינגטון.

לדבריו של ד"ר גולד למדינות הערביות הסוניות ישנו הרה מן המשותף עם ישראל – כאשר המכנה המשותף הוא האיום ממזרח, מכיוונה של איראן וכן אינטרסים נוספים אזוריים ובינלאומיים.

"במערב ישנו תמיד רצון לתת פומביות לאותם יחסים מיוחדים. אבל נדמה לי שדווקא בגלל שאנחנו שומרים את הדברים בצורה שקטה, הם אולי יותר יעלים", אומר ד"ר גולד. לדבריו אם מדינות המפרץ יחליטו לצאת בצורה פומבית יותר בקשריהן עם ישראל תהיה בכך שליחת מסר ברור לאיראן כי אינה יכולה להשפיע עליהן ולהטיל וטו על היחסים עם ישראל.

יחסי ארה"ב – סעודיה

היחסים אינם יכולים להיות ממסוגרים כבעבר תחת מילה אחת – נפט, מסביר ד"ר גולד. איראן הרואה עצמה כמעצמה ההגמונית באזור רואה בסעודיה כאיום זו הסיבה למאבק שלנו מול איראן וזו הסיבה למאבק של איראן עם סעודיה ושל איראן עם מדינות המפרץ, אומר ד"ר גולד. "חלק מהאוכלוסייה בסעודיה היא שיעית בעיקר במזרחה, ישנה פעילות של החיזבאללה במזרח סעודיה והמשטר נאלץ להילחם נגדה. אם ארה"ב תחליט להסיג את כוחות הצי שלה מאזור המפרץ ומאזור הים הערבי, המסר לאיראן יהיה ברור ותהיה לכך השלכות רבות על האזור כולו. זה הבסיס ליחסים המיוחדים שלנו עם הסעודים".

 

האם יתכן כי בן סלמאן יגיע לירושלים ?

"אני חושב כשאנחנו יושבים כאן בישראל אנחנו לפעמים מגזימים בחשיבות של ישראל בעולם הערבי . ברור כי שאלת הנאמנות בעשת הקהל העברית בפומבי היא חשובה מאוד והיא קשורה גם ליחסים מול ארה"ב. מי שמכיר את סעודיה ואת גישתה למקומות הקושים חייב להבין כי ירושלים לא תמיד נמצאת בסדרי החשיבות שלה העליונים. אולם אני לא רואה את בן סלמאן מגיע לירושלים להתפלל", אומר ד"ר גולד.

נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אומר בסיום דבריו כי לערב הסעודית חשו בתהליך השלום בין ישראל לבין הפלסטינים אולם יותר חשוב לה להבטיח עצמה במקרה של נטישה של ארה"ב את האזור.

 

ד"ר דורי גולד השתתף בכנס ה –INSS 2019

פורסם לראשונה ב-18 לינואר 2019.