עבור לתוכן העמוד
Menu

היום זה מתחיל: איראן והסנקציות

ברק סינר, יועץ למזרח התיכון ולמדינות המפרץ וכן מנכ"ל "אינטליגנציה אסטרטגית", פרסם את ספרו: " "Commercial risks Entering the Iranian market" במסגרת עבודה משותפת עם המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הספר פורסם במסגרת כנס מיוחד של המרכז בסוגיה "האם איראן בדרך לקריסה?".

על רקע המאמצים של האיחוד  האירופי לשמר את הסכם ה- JCPOA ממניעים כלכליים מעריך סינר, כי חברות אירופאיות רבות ואיתן גם חברות נוספות מהשוק האסייתי יאלצו בסופו של דבר לא לבצע עסקים מול איראן , וזאת בהמשך להטלת הסנקציות המשניות של ארה"ב.

בספרו מנתח סינר את הרקע לפני הסכם הגרעין ולאחריו ואת הקשיים ו"החורים" אותם התקשו למלא החברות הזרות בשה מדנה של הכלכלה האיראנית. לדבריו נטישת ארה"ב את הסכם ה JCPOA יצרה מידה רבה יותר של אי ודאות עבור חברות זרות ומשקיעים וכתוצאה מכך צמצום הסיכון עבורם. לדבריו הסערה הכלכלית האחרונה באיראן מוסיפה לכך עם הידרדרות היציבות של המשטר.

עוד כותב סינר בספרו כי הסכם ה-JCPOA עמד בניגוד לחוקי המשטר הקיים באיראן, חברות זרות שניסו להיכנס לאיראן נתקלו בקשיים מצד משמרות המהפכה וזאת מחשש לכך שכניסתן תערער את השלטון. לדבריו של סינר בעלי העסקים המקומיים באיראן אופל לטובה מבחינת שער הדולר לעומת בעלי חברות זרות.

"הסרת הסנקציות מעל איראן לא תנקה את גורמי הכלכלה האיראנית משחיתות, תשתיות חלשות, ניהול כושל פיננסי ויכולות מוגבלות להציע שירותים בסיסיים למשקיעים ולעסקים זרים", אומר סינר.

לקריאת הספר בשפה האנגלית – לחץ כאן.