עבור לתוכן העמוד
Menu

החיסולים – אופציה אפשרית

"גם חלק מהפלסטינים לא מבינים מה קורה פה", כך אומר היום בראיון לאתר YNET , תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן. להערכתו של קופרווסר מדובר על מצבור אירועים כמו מיסוך הסלולרי בבתי הכלא, לחץ הכספי של חמאס, לחת הכספי ברצועה והתלהבות של חמאס לקראת ציון יום השנה של "צעדות השיבה".

"המשמעות של הירי היום והירי על תל אביב היא שחמאס מוכן למערכה מסדר גדול מסוים. הם אמנם לא יודעים איזה סדר גודל , כי זו החלטה של ישראל". לדברי קופרווסר על הפרק שינן 3 אפשרויות לחמאס וישראל:

  1. סבב קטן – בדומה לסבבים הקצרים שהיו בתקופה האחרונה. קופרווסר אינו מאמין כי הפעם זה מה שיתרחש.
  2. מערכה מוגבלת בדומה ל"צוק איתן" – בחמאס מאמינים כי ישראל מבקשת לשמור על שלטונו ברצועה ולא מעניינת לעלות שלב בדומה לסיום מבצע "צוק איתן".
  3. מלחמה כוללת – ישנם מספר שרים התומכים בכך ומדובר במיטוט שלטון החמאס על כל המשתמע מכך, גם לישראל

הבחירות – החמאס מודע לבעיה

ברקע הדברים עומדים מספר תאריכים חשובים וקריטיים לישראל ולחמאס הצפויים בתקופה הקרובה. חמאס יציין בסופ"ש, את יום השנה לתחילת "צעדות השיבה" , ומתכנן אירוע המוני על הגדר, אירוע שבקלות יכול להפוך לאירוע מדמם בצד הפלסטיני. במקביל ישראל נערכת לבחירות ב-9 באפריל. קופרווסר אומר כי לראשונה ולנוכח המצב הפוליטי הקיים, נדמה כי המערכת הפוליטית לא עומדת מאחורי ההנהגה , בעת משבר בסדר גודל כזה והחמאס מודע לקרע במערכת הפוליטית הישראלית ומנצל אותה.

"זעם הנגב" – משבר האסירים

"מישהו צריך לקחת את זה בחשבון", אומר קופרווסר.

חיסולים – האופציה על השולחן

קופרווסר מעריך כיה מסרים שהועברו לחמאס דרך מצרים כי התקפה עומק של ישראל, דוגמת ההתקפה היום על השרון , אינה מקובלת על ישראל. אולם ישראל צריכה לשאול את עצמה האם מה היא רוצה ומה מטרתה בסופו של דבר.

"במסגרת מערכה חמאס צריך לקחת בחשבון כי גם מדיניות החיסולים עומדת על הפרק. אם זוכרים נכון אז חמאס ביקש במסגרת ההבנות של "צוק איתן" כי ההנהגה שלו תהיה חסינה מפגיעה של ישראל וקיבלה זאת, משמע ישנה חשיבות לנושא ולכן יש לקחת אותו בחשבון".