עבור לתוכן העמוד
Menu

ההחלטה של המשטר באיראן: שרידות או גרעין

"האיראנים יצטרכו לבחור האם הם מעדיפים להמשיך ולדבוק במטרתם – ארסנל גרעיני לבין שרידות המשטר עצמו. לכן הם ממשיכים לאיים כי לא ירדו מן העץ וכי הם מנסים להרתיע את ישראל וארה"ב מהמשך הפעילות נגדם". את הדברים הללו אמר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראיון לאתר YNET הבוקר (רביעי).

הדברים באים בתגובה לדבריו של ראש תכנית הגרעין האיראני: "ההשלכות יהיו קשות אם תהיינה מתקפות נגד מדעי הגרעין של איראן ". זאת לאחר שבמשך שנים רבות חוסלו מדענים איראנים לפי פרסומים זרים על ידי סוכני המוסד הישראלים במטהר לעכב את תכנית הגרעין.

"האיראנים לא נזכרו עכשיו בפתאומיות בנושא המעדנים. הם יודעים כי זו אחת מנקודות התורפה שלהם , גם לאחר שארכיון הגרעין נלקח מהם". קופרווסר מסביר כי ההסכם עם איראן, שהוא אחד הנכסים הגדולים ביותר של המדינה למען מטרתה הסופית – ארסנל גרעיני, לא טיפל בסוגית המדענים. לדבריו אין בהסכם שום הגבלה או יכולת מעקב אחר מדעני הגרעין האיראני, אין שום יכולת לדעת במה הם מעורבים כיום וכיצד והאם הם ממשיכים לפעול למען אותה תכנית.

הלחץ על כלכלת איראן עומד להתגבר בנובמבר עם כניסתם של העיצומים על איראן בנושא הנפט. "ארה"ב וערב הסעודית מתואמים בנושא ומנסים למצוא דרך לגשר על פערי תפוקת הנפט לעולם, וכנראה שהם עומדים לפני הסכמה", אומר קופרווסר.

"האיראנים ממשיכים לאיים על מנת ליצור הרתעה נגד ישראל ונגד ארה"ב, אולם שרידות המשטר נדמה כי עומדת על הפרק ואף לא מדינה שהם מקווים שתחלץ אותם מן הלחץ הזה – רוסיה או אירופה לא יכולה אל מול כוחה הכלכלי של ארה"ב", מעריך קופרווסר.