עבור לתוכן העמוד
Menu

דייקר: "ההונאה הגדולה ביותר בהיסטוריה הפוליטית"

דן דייקר, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, וראש המערך ללוחמה מדינית, התארח בשדולה נגד הדה לגיטימציה בכנסת ביום שני האחרון כאורחה של השדולה וכנואם המרכזי בדיון "ישראל – מדינת אפרטהייד". דייקר הפועל שנים נגד המשוואה הזו היה מיוזמי הדיון ופעל נמרצות להביא את עו"ד לובה מנקיסו לישראל על מנת להציג בפני חברי השדולה והקהל הרב מהו באמת משטר האפרטהייד, אותו אף הוא זכה להכיר למספר חודשים.

בפתח הדיון הציג דייקר סרטון בו נראים מנהיגים רבים מרחבי העולם וכן מנהגים ישראלים לשעבר כראש הממשלה אהוד אולמרט ואהוד ברק, שהשתמשו בעבר במושג של ישראל היא מדינת אפרטהייד. כמו כן בסרטון הופיעו מנהגים עולמים כג'ון קרי, נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר והארכיבישוף, דזמנוד טוטו, שגם הם השוו את ישראל למדינת אפרטהייד.

דייקר התייחס בפתח דבריו לסרטון שהוצג ואמר "זו זילות של המושג אפרטהייד, הנובעת מבורות של המושג", ציין דייקר "הנציגים הישראלים המשתמשים במושג עושים זאת מתוך בורות וחוסר הבנה של המציאות בדרא"פ תחת משטר אפרטהייד", לדבריו מדובר בפגיעה במדינת ישראל ובביטחונה הלאומי.

בהופעתו בפני הוועדה שיתף דייקר את החוויות שלו בעת ביקרו למספר חודשים בדרא"פ כשחקן טניס מטעם מדינת ניו יורק בהיותו נער. "הוזמנו ליוהנסבורג להשתתף בטורניר מקומי", סיפר "החברים השחורים שלנו לא יכלו להצטרף אלינו למגרש, לחוף הים, למסעדות ולבריכות. הם אפילו לא יכלו לשתות אתנו מאותה ברזייה. כל זאת בגלל שהם היו שחורים", ציין "זה אפרטהייד! המצב בישראל הוא כך? זה שקר!", קבע דייקר.

דייקר החוקר את המלחמה המדינית, הדה לגיטימציה של ישראל בעולם ואת השפעת תנועת ה-BDS ציין כי ההשוואה של ישראל למדינת אפרטהייד היא "אחת ההונאות הגדולות ביותר בהיסטוריה הפוליטית של העולם". מניתוחו עולה כי ההשוואה היא חלק מהמאבק הפלסטיני נגד ישראל וכי הדברים החלו עוד לפני הכינוס דרבן 2001. לדבריו הוגה הרעיון היה יאסר ערפאת, שעמד מעל בימת האו"ם ופעל לקבלת ההחלטה באמצעות הרוב האוטומטי כי "הציונות היא גזענות" – "זה שורשה של הבעיה ומשם התחילה", קובע דייקר.

"החלטה זו שבוטלה רק לאחר 16 שנים, פגעה קשה בדימוי של ישראל בעולן ועזרה לקבע את ההשוואה למדינת אפרטהייד", דייקר המשיך והעריך כי ההחלטה הזו היא המאפשרת את הלגיטימציה של הדיון בסוגיה במוסדות האקדמיה בעולם והיא המאפשרת לעומר ברגותי, מקיים תנועת ה-BDS, לקבל אותות של כבוד מטעם אותן אוניברסיטאות.

"גם עבאס השתמש במושג זה רק לאחרונה, בנאומו בפני ועדית הפתח' וגם מעל בימת האו"ם" ציין דייקר ואמר שכמובן יש להמשיך להיאבק בשקר הזה.