עבור לתוכן העמוד
Menu

"האיראנים לחוצים מטראמפ"

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר בראיון לליאת רגב, בכאן ב', כי כרגע לא ברור האם ישנה דעיכה בהפגנות באיראן והאם זה סופו של האירוע  שהחל בסוף השבוע האחרון. "גם אם יש דעיכה ואם הוא הסתיים איך שהוא ימשיך כמו שהוא. זה אירוע דרמטי החושף את החולשה האירנית ומחליש אותה", מעריך קופרווסר.

לראיון המלא:

לראשונה, טוען קופרווסר, מדובר בהפגנות בעלות הד שהן לאחר ה"אביב הערבי" ולכן המשטר, כך לטענתו, נזהר בצורה של איך להתייחס אל אותן הפגנות ומחאות ברחוב. גם המפגינים עצמם אינם חוששים לצאת לרחובות לאור ה"אביב הערבי". גם הגיבוי של ארה"ב הוא בניגוד לתקופת טרמאפ הוא שונה ומביא אספקט אחר למפגינים.

להערכתו של קופרווסר לא יהיו שינויים בהתנהגות המשטר האיראני כי כל שינוי יפגע בתכנית המדינית האיראנית כלפי המזרח התיכון. אולם יש פוטנציאל לחידוש גלי הפגנה נוספים בהמשך, דבר שחשף את החולשה שלו בדומה לאימפריות אחרות כמו ברה"מ.

"ההתנהגות של אירופה כלפי איראן מבישה לאור הדיכוי של העם האיראני", אומר מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים לשעבר וקובע כי האינטרסים הכלכליים והרצון של האירופאים להראות כי לא טעו בהסכם הגרעין מול איראן גובר על כל רגש או ערך אחר אותו מציגות המדינות האירופאיות. הדבר המרכזי הוא שטראמפ עומד בפני החלטה גורלית כלפי איראן,בעוד כשבועיים, האם לחדש את ההסכם או להטיל סנקציות חדשות. לדעתו של קופרווסר האיראנים רועדים מפחד מהחלטותיו של טרמאפ היכולות להשפיע על המשך ההשקעות באירן, דבר שפגע מאוד בכלכלה האיראנית.