עבור לתוכן העמוד
Menu

כך טורקיה מגבירה את מעורבותה בירושלים

טורקיה פעילה במזרח ירושלים בכמה אופנים, שהמסוכן שבהם הוא תמיכתה בגופים האיסלאמים • פנחס ענברי חושף את הקשר בין ארדואן לירושלים ועזה ומה מטרתו

המכון לענייני זמננו, בשיתוף עם קרן משפחת וקסלר

כרך 18, מס' 18

  • מדוע ירושלים כה חשובה לטורקיה?
  • הנוכחות של טורקיה, גוברת במזרח ירושלים, כפי שניתן לראות ממראה הדגלים הטורקיים המתנוססים שם. את השפעתה ניתן גם לראות במסעדות ובחנויות בגדים מקומיות.
  • התמיכה הטורקית בחמאס בעזה גם מסבירה את הופעת הדגלים הטורקיים בקרב המפגינים הפלסטינים בעימות בגדר עזה.
  • טורקיה משתמשת במסווה של "תיירות" מוסלמית כדי להשיג דריסת רגל בהר הבית ואתרים קדושים אחרים, ייתכן במטרה להשתלט עליהם.
תצלום: מפגין בעזה, רוכב על סוס, מחזיק בדגל תורכי במהלך הפגנת "צעדת המיליון של ירושלים" ב- 8 ביוני 2018, לציון יום ה"נכסה" ויום אל-קודס (יום ירושלים) בגבול עזה-ישראל.
תצלום: מפגין בעזה, רוכב על סוס, מחזיק בדגל תורכי במהלך הפגנת "צעדת המיליון של ירושלים" ב- 8 ביוני 2018, לציון יום ה"נכסה" ויום אל-קודס (יום ירושלים) בגבול עזה-ישראל.

רקע כללי

טורקיה, תחת הנהגתו הכריזמטית של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, מתערבת במקומות רבים ברחבי המזרח התיכון. בכל מקום אליו מגיעה, היא דואגת להניף את הדגל הטורקי, פשוטו כמשמעו.

עם זאת, המעורבות הפומבית של טורקיה בירושלים נדמית אף יותר פומבית ומרשימה משום חשיבותה של ירושלים לטורקיה ביחס למקומות אחרים באזור.

טורקיה מגלה עניין רב הן בעזה והן בירושלים. העניין שלה בעזה הוא משום שעזה נשלטת על ידי תנועת-בת של "האחים המוסלמים", חמאס, אשר טורקיה רוצה להכניס תחת חסותה, ואילו העניין שלה בירושלים נובע מרצונה לסייע ב"הצלת אל-אקצא".

ארדואן מרבה להשתמש בביטוי "לפרוץ את המצור על עזה" כדי להפיץ את השנאה לישראל ולהגביר את הפופולריות שלו.

תצלום: שלט חוץ באנטליה, טורקיה, המפיץ שנאה בנושא עזה. אנטליה היתה בעבר מוצפת בתיירים ישראלים, ויחסים מצוינים שרו בין המקומיים לבין המבקרים הישראלים. (צילם: פנחס ענברי)
תצלום: שלט חוץ באנטליה, טורקיה, המפיץ שנאה בנושא עזה. אנטליה היתה בעבר מוצפת בתיירים ישראלים, ויחסים מצוינים שרו בין המקומיים לבין המבקרים הישראלים. (צילם: פנחס ענברי)

טורקיה פעילה במזרח ירושלים בכמה מישורים, והסימן הברור ביותר לפעילותה הוא הדגל הטורקי המתנוסס בפומבי בחוצות ירושלים המזרחית. בסמטאות רבות בעיר העתיקה וברחובות שמחוצה לה מתנוססים, לעתים בכל פינה, דגלי טורקיה רבים, כולל בכניסות להר הבית, בזמן שהפגנות פרו-טורקיות מתקיימות על הר-הבית עצמו.

תצלום: הפגנה טורקית על הר הבית
תצלום: הפגנה טורקית על הר הבית

אחד המאפיינים הבולטים של ההשפעה הטורקית במזרח ירושלים הוא מספר המסעדות שהפכו לבתי אוכל טורקיים לשווארמה, עם שילוט המציין את האסלאמיזציה והכיבושים האסלאמיים.

שימו לב בתצלום לדמות הסוס, מוטיב אסלאמי בולט, על שלט מסעדת "איסטנבול".

מסעדה אחת ברחוב א-זהרה, שהיה לה  בעבר "תפריט ישראלי" בשם "מעורב ירושלמי," הפכה למסעדה טורקית. כל זאת מבטא את כוונתה של טורקיה לשים קץ ל"ישראליזציה" של ערביי מזרח העיר.

יחד עם זאת, לא מזמן, לאחר שארדואן גירש את שגריר ישראל מטורקיה, גירשה אף ישראל את הקונסול הטורקי לירושלים והגדה. כתוצאה מכך, חלק ממסעדות השווארמה הסירו את שלטיהם הטורקיים. מקורות פלסטיניים הסבירו כי הבעלים דאגו שמא מדיניות ישראל נגד ההשפעה הטורקית תפגע בהם.

חנויות האופנה הערבית השתנו גם כן, וכיום הן מוכרות בגדים איסלאמיים   לנשים צנועות , בסגנון טורקי. לעומת זאת, חנות אופנה בסגנון טורקי-מודרני נסגרה לאחר זמן קצר.

תצלום: בובת אופנה לבושה בסגנון טורקי ברחוב בעיר העתיקה.
תצלום: בובת אופנה לבושה בסגנון טורקי ברחוב בעיר העתיקה.

נפתח מרכז לתרבות טורקיה, המציע קורסים בטורקית, קונצרטים מוסיקליים טורקיים, והרצאות  בנושאי תרבות, הבונים את הקשר בין תושבי מזרח ירושלים לתרבות הטורקית.

תצלום: מרכז לתרבות טורקיה ברחוב א-זהרה. תרגום השלט: "מרכז לתרבות טורקיה"
תצלום: מרכז לתרבות טורקיה ברחוב א-זהרה. תרגום השלט: "מרכז לתרבות טורקיה"

נכסי נדל"ן רב נרכשו במזרח ירושלים, רובם בעלי רקע [עות'מאני] טורקי היסטורי. שני ארגונים טורקיים במזרח ירושלים מעורבים ברכישת הנכסים – אגודת Kanadil ו-TIKA. Kanadil נסגרה לאחרונה על ידי ישראל בשל מעורבותה במימון טרור.[1]

טורקיה גם חדרה לממסד המוסלמי של העיר, ובעיקר למועצה המוסלמית העליונה, בראשותו של ראש המועצה, שייח עכרמה צברי. יש גם ניסיון להשתלט על "הרחוב" המזרח-ירושלמי בעזרת התנועה האסלאמית בישראל, שבראשה עומד המנהיג המוסלמי הישראלי, השייח ראאד סלאח.

בינתיים, טורקיה צוברת שליטה על המסגדים בהר הבית באמצעות תיירות דתית טורקית נרחבת.

לאחרונה, "תיירים" טורקיים התעמתו עם יהודים דתיים המתפללים ולומדים בקבר שמואל הנביא, נבי סמואל, הממוקם בפרברי ירושלים.[2]

בד בבד, מקורות ישראליים המעורים בענייני מזרח ירושלים מעידים כי עד כה טורקיה לא ערערה באופן רשמי על סמכותה של מדינת ישראל על חלקו המזרחי של העיר. כל עבודות השיקום באתרים העו'תמאנים/טורקיים נעשות ברישיון, וכל החפירות הארכיאולוגיות שביצעו היו תחת סמכות ופיקוח של רשות העתיקות הישראלית. "כשהורינו להם להוריד דגל טורקי שהם הציבו באתר, הם עשו זאת", אמרו המקורות. על פי מקורות אלה, "מאחר שאין אתרים עות'מאניים רבים, מרחיבים [גופים אלה] כעת את פעילותם גם לאתרים הממלוכיים, שכן גם הם ממוצא טורקי".

מעורבות טורקיה במערכת הפוליטית האסלאמית במזרח ירושלים

לטורקיה יש שתי נקודות תורפה בכל הקשור למערכת הפוליטית במזרח ירושלים: החמאס חלש יחסית,[3] והמפלגה האסלאמית המשמעותית ביותר, מפלגת השחרור האסלאמית,[4] עוינת את טורקיה.[5] אף על פי שבשלב זה הבעת התנגדותה היא מילולית ולא פיזית, ייתכן ומפלגה זו תפעל בעתיד לחבל בפעילות הטורקית במזרח ירושלים.

יתר על כן, לפי מקורות יודעי דבר במזרח ירושלים,[6] מפלגת השחרור האסלאמי הפכה פרו-איראנית משום ש"מייסד הג'יהאד האיסלאמי, פתחי שקאקי, היה חבר במפלגת השחרור האסלאמי לפני שהקים את הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, וייתכן כי הוא מעולם לא נטש את התנועה."

אף על פי שכוחות פרו-טורקיים ופרו-איראנים עוינים זה את זה, האירועים בסוריה השאירו פתח לשיתוף פעולה שלהם, בבוא העת, בירושלים.[7]

השיטה הטורקית במזרח ירושלים

שיטת ההשפעה הטורקית במזרח ירושלים מתבטאת בפעילות מספר ארגונים ממשלתיים טורקיים המתחזים לארגונים לא ממשלתיים, שעל פי מספר עדויות מטרידות, יש חשד שהם משמשים חזית לפעילות של ארגון הטרור IHH.

מהו IHH?

הקרן לסיוע הומניטרי (או IHH) היא ארגון לא ממשלתי שמתיימר לספק סיוע הומניטארי. עם זאת, לדברי ראש האגף למאבק בטרור לשעבר במשטרת תורכיה, אחמט סאיט יילה, מדובר בארגון טרור המשתף פעולה עם דאע"ש.[i]

 

תצלום: IHH  הייתה בשטח בשנת 2007 בהריסת הגדר בין עזה למצרים על ידי תושבי עזה.
תצלום: IHH  הייתה בשטח בשנת 2007 בהריסת הגדר בין עזה למצרים על ידי תושבי עזה.

ארגון IHH הוקם במהלך המלחמה בקוסובו, ופעילותו מתפרשת בין כל המקומות שהיו פעם תחת שלטון האימפריה העות'מנית, או היכן שהעות'מאנים שאפו לשלטון. אלה כוללים את המדינות דוברות-הטורקית בבריה"מ לשעבר – רוסיה של היום.

לדוגמה, ארגון IHH ארגן הפגנת ענק נגד רוסיה בצ'צ'ניה,[9] אשר עשויה להעיד גם על מעורבותה במלחמה עצמה שם. מנהיג ארגון IHH, בולנט ילדרים, קרא למשתתפי ההפגנה "ללכת ולעשות את מה שצריך לעשות". בין הסיסמאות שצעקו הצעירים היו: "רוסים רוצחים, צאו מצ'צ'ניה!", "ישראלים רוצחים, צאו מפלסטין!", ו"אמריקנים רוצחים, צאו מהמזרח התיכון!".

ישראל נחשפה לפעילות ה- IHH בתקרית המשט של ה"מרמרה" בשנת 2010. ארגון ה- IHH היה הכוח המניע מאחורי ארגון המשט, יחד עם ארדואן. לשעבר נציג המודיעין הטורקי, אחמט סאיט יילה, [כבר הוזכר, בתפקיד אחר] שכיהן בתפקיד זה טרום תקופת שלטונו של ארדואן, מסביר כי לארדואן היו שתי סיבות להשיט את המרמרה: להפגין את קשריו עם חמאס בעזה וכן להראות שהוא "מגן ירושלים". ואכן, התערבות בעזה והתערבות בירושלים הן שתי ביטויים של המדיניות הטורקית בנוגע לסוגיה הפלסטינית: חמאס הוא האחים המוסלמים, עליהם יש לשמור, וירושלים הפכה לערוץ מרכזי לחתרנות הטורקית תחת ההגמוניה המוסלמית העולמית.

שיתוף הפעולה הסמוי של IHH עם הארגון הלא-ממשלתי הטורקי הגדול TIKA מדאיג במיוחד, מכיוון שייתכן כי תאי טרור מסתתרים מאחורי הקלעים של הפעילות התרבותית, החברתית והכלכלית הנראית במזרח ירושלים[1].

[1] על ההיבטים הטרוריסטיים של IHH  ראה גם https://www.ict.org.il/Article/1081/the-ihh-humanitarianism-terrorism-and-policy-ambiguities#gsc.tab=0

התפרשותה הגלובלית של TIKA בולטת באתר האינטרנט שלה. לדוגמה, רשימת המשרדים שלה בעולם מראה כי היא תקעה יתד באזורים בעולם הערבי שהיו בעבר תחת האימפריה העות'מאנית ולמדינות האסלאם הידועות במיוחד בקשריהן לאחים המוסלמים ולטורקיה.

בדף הבית של TIKA,[i] בולט הקשר של האגודה עם ארדואן, כאילו היא משמשת דוברת ישירה של מדיניות הנשיא הטורקי. בתחתית מופיעה תמונה גדולה של הנשיא ארדואן.

[i] http://www.tika.gov.tr/en

ניתן ללמוד על פעילותה של TIKA גם מדף הפייסבוק שלה TIKA Palestine.[i]

פוסט אחד, מעורר מחשבה במיוחד, נוגע לאירוע שאורגן על ידי ארגון טורקי אחר, בשם Mirath  ("מורשת"). ארגון זה ערך כנס על ההיסטוריה של סובלנות האימפריה העות'מאנית כלפי נוצרים. האורחים בכנס זה היו מנהיגי הכנסייה הארמנית. יתר על כן, הארמנים היו הנוצרים היחידים שהוזמנו. צאצאיהם של קורבנות רצח העם הארמני (שביצעה טורקיה ב- 1915) נאלצו להגיע לאירוע שחגג את חסות העות'מאנים על לא-מוסלמים.[ii] יש לציין כי "תיירים" טורקים המבקרים בעיר העתיקה באופן מסודר מטרידים את הארמנים החיים שם במסלול צעידתם להר הבית.[iii]

[i] https://www.facebook.com/tika.filistin/

 

[ii] https://www.facebook.com/jer.heritage/?hc_ref=ARRcFiistPiywQRG7H7ccEA77CUaaB8OqHCAGfccZ5RvxkawrhVC6CeRsWM31eUQL78

[iii] עפ"י מקורות במזרח ירושלים, ל"תיירים" הטורקיים יש תוכנית מוסדרת. הם מגיעים ביום חמישי, וביום שישי הם עוברים דרך הרובע הארמני למסגד אל-אקצה, מקללים ומטרידים את הארמנים בדרך, וכך מגיעים להר הבית. הם חוזרים הביתה בשבת. הם נמצאים תחת פיקוח קפדני של המדריכים שלהם, ככל הנראה משירותי המודיעין הטורקי, שאינם מאפשרים להם לסטות מהדרך או לבקר ב[מקומות אחרים ב]ישראל.

הזמנה זו של מנהיגי הכנסיה הארמנית לכינוס המציג מסמכים המבטאים את החסות העות'מאנית על לא-מוסלמים אינה רק צריכה להיחשב כמעשה של חוצפה והעלבה, אלא גם איום של שיבת ההגמוניה הטורקית, ועל כן על כולם ליישר שורה ולהתאים את עצמם אליה.

אחת הדרכים שבהן טורקיה מקדמת את מעמדה בירושלים היא באמצעות תיירות דתית.[14] קבוצות תיירים מאורגנות, אשר על פי מקורות ישראליים מורכבות ממובטלים טורקים המקבלים תשלום על השתתפות במיזם זה,[15]  מגיעים לירושלים. מטרת הנסיעה שלהם איננה ליהנות מאתרי העיר, אלא הפגנת נוכחות טורקית בהר הבית.

הראשון שקידם את התיירות הדתית המוסלמית בירושלים היה יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, אך הוא נתקל בהתנגדות חריפה מצד האחים המוסלמים ובעיקר מהדרשן הראשי שלהם, שייח' אל-קרדאווי, המתגורר בקטאר. הוא השווה את קריאתו של אבו מאזן לתיירות מוסלמית לירושלים כאל קריאה לנורמליזציה עם ישראל.[i]

[i] https://youtu.be/bGkiJyUQdOU

כשבוחנים כיצד נערכו בתי מלון בירושלים להגעת התיירים המוסלמים שמעולם לא באו, קל להבין שלא היה מדובר בצליינים שוחרי שלום, אלא אורחים בעלי רגשות קיצוניים. בתי המלון במזרח ירושלים קישטו עצמם בתמונות שנתנו ביטוי לרוח תיירותית זו, והתמונות מדברות בעד עצמן.

תצלום: "סוס של דאע"ש" בלובי של מלון גדול במזרח ירושלים (צילום: פנחס ענברי)
תצלום: "סוס של דאע"ש" בלובי של מלון גדול במזרח ירושלים (צילום: פנחס ענברי)

 

תצלום: ירושלים ללא כנסיות (צילום: פנחס ענברי)
תצלום: ירושלים ללא כנסיות (צילום: פנחס ענברי)

 

למרות החלטת טורקיה לשלוח עולי רגל לירושלים, האחים המוסלמים, כולל חמאס, מגבירים את התנגדותם למהלך זה. מסיבה זו, אין עוד תיירות מוסלמית דתית נלהבת מלבד עולי הרגל מטורקיה. עם זאת, תיירים מוסלמים רבים סובבים בעיר העתיקה והם נראים חופשיים ומאושרים, נהנים מחופשתם, וניכר שלא גויסו כעושי צרות מקצועיים.

מה הטעם של תיירות דתית זו? אחרי שבכיר המשטרה התורכית לשער, יילה, חשף את פעילות IHH בטיקה, יש להניח כי הוא מצוי גם בפעילות האגודה גם במזרח ירושלים.  מכאן ניתן להסיק כי מטרתה הסופית של תיירות דתית זו עולה בקנה אחד עם אפיזודת השטת ספינת "מאווי מרמרה". כלומר, ייתכן שמדובר ב"כיבוש" הר הבית מישראל על ידי   הצפתו בהמוני עולי רגל שיכריזו כי החזירו אותו לידי שלטון מוסלמי.

 

הערכה זו יש לה על מה לסמוך. היא מתבססת על שלטים שהופיעו על במה בפגישת מנהיגי האימאמים שהתקיימה באיסטנבול ב- 14 ביולי 2017. היא נקראה "במת אל-אקצה".[i] השלטים הראו את עולי הרגל משתלטים על מתחם הר הבית ובידיהם דגלי טורקיה, לצד שלט בהם הם נראים ישובים בצל אוהלים בשביתת שבת על ההר. יתר על כן, בכינוס הוכרז כי מטרתו הייתה ללמד דרשני מסגדים ברחבי העולם המוסלמי על חשיבותה של ירושלים ועל הצורך לשחררה. בדרך זו, ההשתלטות על הר הבית תתרחש לאחר תקופת  הכשרה של הטפות במסגדים ברחבי העולם המוסלמי, שילוו את פעולת ההשתלטות באירועי תמיכה ברחבי העולם המוסלמי ובאירופה.

[i] http://www.aljazeera.net/news/alquds/2017/7/14/انطلاق-ملتقى-منبر-الأقصى-للخطباء-والدعاة-بإسطنبول

 

בתמונה לעיל ניתן לראות את בית המקדש על הר הבית (משמאל) מול אל-אקצה (מימין). מטרת הטורקים היא להמחיש את איום היהודים המבקשים להשיב על כנו את בית המקדש היהודי כדי לגייס את העולם האיסלאמי להצלת אל-אקצא.

מי מיישם את המדיניות הטורקית?

מלבד הארגונים הטורקיים המייצגים את האינטרסים של טורקיה, ישנה מעורבות גם של גורמים מקומיים. ביניהם בולט מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, ראאד סלאח, וראש המועצה המוסלמית העליונה בהר הבית, שייח' עכרמה צברי.

תצלום: המושל של ירושלים, שייח' ראאיד סלאח
תצלום: המושל של ירושלים, שייח' ראאיד סלאח

פרסום האירוע לכבוד ירושלים המכונה "ערב התחייה 2" מתאר את מנהיג התנועה האסלאמית שייח' ראאד סלאח כ"מושל" או "מוחאפיז" של ירושלים, ואת עוזרו, חוסאם אבו ליל.

שייח' חוסאם אבו ליל הוא איש דת מוסלמי קיצוני מעין מהיל שבגליל. על פי דף הפייסבוק שלו,[18] הוא מעורב עמוקות בנעשה בהר הבית ומוכר לשירותי הביטחון בישראל.

 

האם טורקיה כבר הקימה מינהל חשאי משלה במזרח ירושלים? מה זה או

 

מר שתפקיד "מושל" העיר הוקצה לאזרח ישראלי?

 

על רקע זה יש לציין כי נציגה הראשי, שייח' עכרמה צברי, כבר לובש בגדי כהן לבנים המייצגים את הממסד הדתי הטורקי. האם הוא אמור לשמש המופתי של טורקיה בהר הבית?

לדברי מקורות במזרח ירושלים, הוא מקורב מאוד לארדואן ויש לו קו טלפון ישיר אליו. אנשים רבים במזרח ירושלים משתמשים בשירותיו כדי ליצור קשר עם השליט הטורקי.

 

תצלום: העלון הרשמי של המועצה המוסלמית העליונה. ארדואן והדגל התורכי מופיעים בחלקו התחתון של העמוד הראשי.

מראי מקום:

[1] https://www.shabak.gov.il/publications/Pages/NewItem151216.aspx

[2] https://www.youtube.com/watch?v=92JYs5JYT1M, https://www.makorrishon.co.il/news/31865/

[3] http://jcpa.org/article/internal-palestinian-fight-jerusalem/

[4] http://jcpa.org/article/internal-palestinian-fight-jerusalem/ with reference to Tahrir, the Islamic Liberation Party.

[5] https://www.albawaba.com/ar/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D9%88%D9%86/%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1-%D9%85%D9%86-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D8%B8%D9%88%D8%B1?quicktabs_accordionar=2.

This party is banned in Turkey. According to Tahrir, Erdogan’s Turkey is “sick” and “a member of NATO” and therefore no good.

http://tahrir-iraq.net/index.php/articles/political/7-%D8%B1%D9%8E%D9%81%D9%92%D8%B9-%D8%A3%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%BA%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B8%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%D9%8A%D8%A7-%D9%81%D9%8A-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D8%A7-%D9%84%D8%A7-%D9%8A%D9%86%D8%A8%D8%BA%D9%8A-%D8%A3%D9%86-%D9%8A%D9%83%D9%88%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%A8%D9%8B%D8%A7-%D9%84%D9%84%D8%AB%D9%86%D8%A7%D8%A1-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B7%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D9%81%D9%8A-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%B0%D9%8A-%D9%84%D8%A7-%D9%8A%D8%B2%D8%A7%D9%84-%D9%8A%D8%B6%D8%B7%D9%87%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%A1.html

[6] Personal conversation, May 2018

[7] https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-iran/turkey-iran-russia-say-will-work-for-stability-in-syria-idUSKCN1HB106

[8] https://medium.com/insurge-intelligence/former-turkish-counter-terror-chief-exposes-governments-support-for-isis-d12238698f52

[9] https://wikileaks.org/plusd/cables/06ISTANBUL1313_a.html

[10] http://www.tika.gov.tr/en

[11] https://www.facebook.com/tika.filistin/

 

[12] https://www.facebook.com/jer.heritage/?hc_ref=ARRcFiistPiywQRG7H7ccEA77CUaaB8OqHCAGfccZ5RvxkawrhVC6CeRsWM31eUQL78

[13] עפ"י מקורות במזרח ירושלים, ל"תיירים" הטורקיים יש תוכנית מוסדרת. הם מגיעים ביום חמישי, וביום שישי הם עוברים דרך הרובע הארמני למסגד אל-אקצה, מקללים ומטרידים את הארמנים בדרך, וכך מגיעים להר הבית. הם חוזרים הביתה בשבת. הם נמצאים תחת פיקוח קפדני של המדריכים שלהם, ככל הנראה משירותי המודיעין הטורקי, שאינם מאפשרים להם לסטות מהדרך או לבקר ב[מקומות אחרים ב]ישראל.

[14] http://www.israelhayom.co.il/%2Farticle%2F485555 – See Nadav Shragai, Israel Hayom

[15]  Israeli security sources

[16] https://youtu.be/bGkiJyUQdOU

[17] http://www.aljazeera.net/news/alquds/2017/7/14/انطلاق-ملتقى-منبر-الأقصى-للخطباء-والدعاة-بإسطنبول

[18] https://www.facebook.com/%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D9%85-%D8%A3%D8%A8%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D9%85%D9%8A%D8%A9-1401303560174064/