עבור לתוכן העמוד
Menu

שגריר האיחוד האירופי: מעוניינים לשמור על הסכם הגרעין עם איראן

מאיראן ועד סימון מוצרים - השגריר ז'ופרה מדבר על הכל

שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואלה ז'ופרה, השתתף אתמול בכנס מיוחד במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בנושא "יחסי ישראל-אירופה: פרדיגמה חדשה". בכנס השתתפו חוקרי המרכז הירושלמי וכן בכירים מן האיחוד האירופי ועסקו בדרכים לשיפור היחסים היחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מימון הטרור, הסכם הגרעין עם איראן והמאבק ב BDS.

השגריר ז'ופרה התייחס לקראת התאריך ה-12 במאי, מועד החלטתו של הנשיא טראמפ אודות הארכת ההסכם עם איראן ואמר: "זו העדפה שלנו להמשך ולשמור על ההסכם עם איראן. ישנה הדרישה החדשה לפיקוח על תכנית הטילים האיראנית וגם על נושא השמירה על זכויות אדם ואנו בהחלט מבקשים לדון בנושאים הללו". עוד הוסיף השגריר כי האיחוד האירופי מקבל את הקריאה של משרד החוץ הגרמני להכרה בישראל "זה כיוון נכון לנוע עליו ואנו תומכים בו", ציין השגריר בדבריו.

"אין מו"מ בלי ארה"ב"

"לא ניתן לקיים פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני בלי ארה"ב", הדגיש השגריר ומוסיף כי הדברים הובהרו לעבאס בפגישותיו בבריסל וכי הוא מקווה כי הפלסטינים ימצאו את הדרך להגיע להבנה עם הממשל. "אנחנו עובדים עם הבית הלבן על פתרון, כמו הוועידה שהתקיימה בשבוע שעבר בוושינגטון על רצועת עזה. אנו מצפים כי גם מדינות ערב ירתמו לניסיון להביא להשלמה אזורית וגם לסיום הסכסוך עם הפלסטינים", ציין השגריר.

עוד אמר השגריר ז'ופרה כי לאיחוד האירופי שינה עמדה ברורה כלפי ההתבטאויות של עבאס וכי הוא מתנגד באופן מוחלט לשלילת קיומה של מדינת ישראל וכי אין ישנו רוב גדול באיחוד נגד אמירותיו האנטישמיות של עבאס לאחרונה בנושא. מצד שני שפך השגריר מים צוננים ואמר: "יש לנו עמדה ברורה בנושא הכיבוש הגדה המערבית, זו העמדה המשפטית שלנו ולפיה גם מתקבלות החלטות האיחוד", אמר השגריר והמשיך "עמדה זו לא תשתנה בקרוב". השגריר התייחס גם אל שאלת התשלום של הרש"פ למחבלים ומשפחות אסירים וטען כי האיחוד בנה מנגנון המוודא כי התשלום ישירות אל הגורמים האמורים לטפל בנושאים אותם הגדיר האיחוד האירופי וכי לטענתו אין תשלום למשפחות מחבלים ואסירים.

*ההסתה ברש"פ – "בעיה שיש להתייחס אליה"

ז'ופרה התייחס גם את סוגית ההסתה ברש"פ ואמר כי אין ספק כי זו סוגיה שיש לעקוב אחריה ולהילחם בה וציין כי באיחוד מבצעים פרויקטים רבים של מפגשים בין בני נוער על מנת לנסות ולהוריד את גובה הלהבות והשנאה בין האוכלוסייה.

הגדרת החיזבאללה כארגון טרור – אין שינוי בעמדה

בהתייחסו לסוגית היחס לחיזבאללה והגדרתו כארגון טרור אמר השגריר כי אנו בוחנים כל העת את היחס אל החיזבאללה וישנה על הפרק הצעה להטלת סנקציות נוספות על אישים ועל חלקים בארגון, אולם החלטה זו צריכה להתקבל פה אחד על ידי כלל החברות באיחוד וכי ישנם שיקולים גאו פוליטיות בנושא על מנת לא לערער את היציבות בלבנון.

היחסים עם ישראל וסוגית סימון המוצרים

במהלך הדיון עלתה גם שאלת סימון המוצרים מהשטחים על ידי האיחוד כצעד של תיוג. "אנו מסתכלים על הנתונים של הסחר בין ישראל לאירופה ורואים כי הייצוא לאירופה מישראל עלה ב-20 אחוז למרות הצעד של סימון מחירים", ציין השגריר והמשיך "הסחורה יכולה להיכנס לאירופה אולם יש לשלם עליה מס מלא. בסופו של דבר מדובר בהחלטה של הצרכן אם הוא רוכש את המוצר או לא".

"שותפות ערכים בין ישראל לאיחוד"

השגריר זו'פרה התייחס ליחסים בין ישראל לאירופה כשותפות ערכים ואמר כי למרות שישנם לעיתים חילוקי דעות ברור לאיחוד האירופי כי ישנם אינטרסים משותפים וערכים הזהות למדינות המערב ולישראל. לדבריו ישנה הזדמנות גדולה לשיתופי פעולה כלכלים בתחום האקדמיה והמחקר וציין כי בקרוב יפתח המו"מ להסכם להשקעות מדעיות חדשות שיחליף את הסכם "הוריזן 2020". לדבריו "ברור לנו כי תנהל מו"מ קשה בנושא". כמו כן ציין השגריר כי אירופה, כיבשת היחידה שלא מייצרת את מקורות האנרגיה שלה, יש לה אינטרס גדול בגז הישראלי וגם על כך מתנהל מו"מ קשוח.

גם אל נושא הגז הישראלי התייחס השגריר וציין כי אירופה היא היבשת היחידה שאינה מספקת את מקורות האנרגיה של עצמה וציין כי גילוי הגז בישראל ובאגן הים התיכון הוא דבר חשוב וכי "ישנו דיון על גובה התשלום וכן סוגיות גיאו פוליטיות חשובות שיוצר גילוי הגז".

"היזמות והטכנולוגיה הישראלית מבוקשות באירופה"

את הסכם "שמיים פתוחים" ציין השגריר כנקודת מפנה חדה ביחסים בין ישראל לבין אירופה. הוא ציין שלא רק שההסכם הביא לירידה חדה במחירי הטיסות, אלא הביא לשינוי משמעותי ביותר במחיר הטיסות, הזמינות וביחס בנתב"ג אל התיירים מאירופה. לדבריו ההסכם אפשר לאירופאים ולישראלים להכיר יותר טוב האחד את השני. בסיום הסקירה של היחסים הכלכליים בין ישראל לבין לאיחוד ציין השגריר כי "היזמות והטכנולוגיה הישראלית מבוקשות באירופה וישנו מקום גדול לשיתופי פעולה".