עבור לתוכן העמוד
Menu

מכות מצרים

צמיחה כלכלית לפני שמירה על עקרונות דמוקרטיים? צבי מזאל, לשעבר שגריר ישראל במצרים, על הבחירות לנשיאות כשהשלטון מכביד את ידו על תקשורת ביקורתית

מצרים הולכת לבחירות: צמיחה כלכלית לפני שמירה על עקרונות דמוקרטיים? צבי מזאל, לשעבר שגריר ישראל במצרים, על הבחירות לנשיאות כשהשלטון מכביד את ידו על תקשורת ביקורתית

הבחירות לנשיאות מצרים, שיתקיימו בסוף החודש בין התאריכים 26-28 במרץ, כבר הוכרעו למעשה.

הנשיא המכהן, עבד אל-פתאח א-סיסי, שהכריז על התמודדותו לכהונה שניה, צפוי לנצח בקלות את המתמודד מולו מוסא מוסטפא מוסא – יו"ר מפלגת אל-ע'ד, שנחשב לתומך בנשיא המכהן. למרות שזהות הנשיא הבא של מצרים ידועה, השלטון מכביד בחודשים האחרונים את ידו על כלי התקשורת העצמאיים והביקורתיים במדינה, במהלכים המהווים הידרדרות חמורה נוספת בחופש העיתונות, כמו מעצר של עיתונאים ביקורתיים בטענה של פגיעה ב"ביטחון המדינה".

לפני כשבועיים פורסם שממשלת מצרים הקימה "מלשינון", אליו יוכלו האזרחים להתקשר, ולדווח על כתבות שלדעתם הן שקריות, או פוגעות בביטחון המדינה. בשבועות האחרונים הזהיר א-סיסי ובכירים אחרים את התקשורת מפרסום דיווחים שעלולים להתפרש כשקריים, או כאלה שמשמיצים את כוחות הביטחון ו"פוגעים באינטרסים הלאומיים". דווח, כי לדברי א-סיסי פרסומים כאלה על הצבא וכוחות הביטחון מהווים בגידה.

המזרחן והדיפלומט לשעבר צבי מזאל, שכיהן כשגריר ישראל ברומניה, במצרים ובשוודיה וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, על תמונת האינטרסים של המערב הדמוקרטי במצרים הקורסת כלכלית, לקראת תחילת תקופת כהונתו השניה של א-סיסי.

המאמר הופיע באתר מגזין של אגודת העיתונאים.