עבור לתוכן העמוד
Menu

מה מקורות העם הפלסטיני?

מחקרו המעמיק של פינחס ענברי חוקר המרכז הירושלמי בעקבות טענותיו של עבאס

בעת האחרונה הרבו מנהיגים פלסטיניים לומר כי מקור העם הפלסטיני הוא בעם הכנעני שישב בארץ כנען לפני התנחלות שבטי ישראל בארץ. את הדברים האלה אמר לא פחות מראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן בגרמניה[1], ואיש לא תהה ולא ערער על קביעה זאת, ולפניו הרבה לטעון טענה ראש הנושאים ונותנים של הפלסטינים, סאיב עריקאת, והוא הטיח תוך העלבת הפוליטיקאית הבכירה, ציפי לבני, בפורום בין לאומי כי מוצאו מן הכנענים ביריחו שהושמדו בידי בני ישראל, ברמז לפשעי מלחמה של יהושע בן נון… [2]ושוב, איש מן הבכירים הבינלאומיים לא ניסה לשאול שאלות, ולתהות תהיות על קביעות אלה, ולצאת להגנתה של הנציגה הישראלית הנכלמת.

מכיוון שכל אמירה שאומרים אותה שוב ושוב הופכת לעובדה, מצאנו לנכון לבדוק קביעה זאת לעומקה האם באמת שורשי הפלסטינים בעם הכנעני מימי התנך, או שמא יש לעם הזה שורשים אחרים.

הנרטיב הכנעני של הפלסטינים איננו חדש, והוא הופיע אחרי קריסת המלוכה ההאשמית בסוריה, כניסת סוריה למנדט צרפתי ובריחתו של המלך פיסל להיות מלך על עיראק.

ראשית, מהו מקור השם "פלסטין". מתברר כי איננו ערבי, והוא גזור מן השם Palestina, שבחר הקיסר הרומי אדריאנוס לקרוא לארץ אחרי הבסת מרד בר כוכבא בשנת    132-136 כדי לנתק כל קשר בין ההיסטוריה והזהות של הארץ עם היהודים[3]. אם כך, כבר מן ההתחלה השם "פלשתינא" נועד לשלול  את שורשיה היהודים של הארץ, והפלסטינים, למרבה הצער, המשיכו במסורת זאת עד ימינו.

כאשר כבשו צבאות האיסלאם את הארץ, הם קיבלו את השם האדמיניסטרטיבי של הביזנטים, ונקבו בחלק מן הארץ שהיה מוכר כ-Palestina Prima, פלשתינא הראשונה, פחות או יותר אזור ירושלים והשפלה של ימינו, בשם "ג'ונד פלסטין"[4]. ג'ונד פירושו צבא- וג'ונד פלסטין פירושו "הפיקוד הצבאי של פלסטין" – כלומר: לא זיהוי לאומי של "עם פלסטיני" שישב בארץ, אלא אזור צבאי בעקבות הזיהוי הביזנטי. מרכז "ג'ונד פלסטין" הייתה העיר רמלה, ולא ירושלים, כדי להגן מן הסתם על דרכי המסחר בין מצרים לסוריה ועיראק.

הדור הראשון של המנהיגות הפלסטינית היה חלק מן המרד הערבי הגדול של ההאשמים. מנהיגים שהיו אחר כך מנהיגים פלסטיניים היו חלק מן האדמיניסטרציה ההאשמית בסוריה, ורק אחרי קריסת האדמיניסטרציה הזאת הם באו לפלסטין.

חג' אמין אל-חוסייני למשל היה קצין עות'מאני, אבל עבר לצבא ההאשמי כמגייס.[5]  דמות אחרת מאותם ימים היה עארף אל-עארף, אוהד השלטון ההאשמי בדמשק, אשר עמד מאחורי אירועי אבו מוסא, 1920,  לכבוד כינון הממשל של פיסל ההאשמי, ואחר כך ברח לדמשק, עד שהבריטים סלחו לו.

כאשר הפלסטינים ראו עצמם חלק מסוריה הם לא היו מודעים לזהותם הפלסטינית. המדינאי הירדני הבכיר ממוצא פלסטיני, עדנאן אבו עודה, כתב על יחסי פלסטינים-ירדנים ועשה הבחנה בין שני העמים. על פי הגדרתו ההבדל בין ירדנים לפלסטינים לא נעוץ בהכרח בהגדרה עצמית של זהותם, אלא בהגדרה שהגדירו אותם אחרים.[6] הוא אומר כי ההבחנה הזאת נוצרה כאשר הבריטים הקימו את האמירות של עבר הירדן, אשר הגדירה את הירדנים, והקצו את Palestine  לבית לאומי ליהודים, ובכך הגדירה את יושבי הארץ הערבים שחיו בשטח שהוקצה ליהודים כפלסטינים.

ואלה ההגדרות של עדנאן אבו עודה:

עבר ירדנים: אזרחים ירדנים שמקורם בעבר הירדן

פלסטינים: העם הערבי של פלסטין המנדטורית.

פלסטינים-ירדנים: פלסטינים שנעשו אזרחים ירדנים אחרי איחוד הגדה המערבית עם הגדה המזרחית ב-1950

ירדנים: אזרחים ירדנים ללא קשר למוצאם.

 

מכאן שעצם ההגדרה הלאומית של הפלסטינים נבעה מן הגבולות שקבעו מעצמות המערב, בעוד הם עצמם הגדירו עצמם אחרי מלחמת העולם הראשונה כחלק מן הממשל קצר הימים של ההאשמים בסוריה.

שריד מימי הבראשית האלה הוא דגל פלסטין שהוא למעשה הדגל של המרד הערבי הגדול של ההאשמים.[7] עד היום הוא משמש הדגל הרשמי של מפלגת הבעת הסורית, ואומצה להיות דגל פלסטין הרשמי רק בכנס אשף בשנת              1964 .[8] מכל מקום, צבעי הדגל מציינים סמלים מן ההיסטוריה של האיסלאם, ואין בהם שום דבר המייחד את הפלסטינים.

דגל סוריה ההאשמית

דגל מפלגת הבעת' הסורית. דגל זה מייצג למעשה את שאיפת סוריה להיות אימפריה. גם הדור הראשון של הלאומנים הפלסטינים השתלבו באדמיניסטרציה ההאשמית מתוך מחשבה שהפן ערביות תשחרר את פלסטין. עד היום אשף מחשיב עצמו כפן ערבי.[9] פירוש הדבר הוא שכמו בסוריה גם אצל הפלסטינים, הגדרתם כפן ערבים פירושה שלילה מוחלטת של האחר, ובמקרה של הפלסטינים הוא שלילה גמורה של ישראל. הגדרת זהותם איננה איפה חיובית- מי הם, אלא שלילית: מה אנחנו לא.

מכאן, שדגל פלסטין שייך לקבוצת הדגלים של "סוריה הגדולה", המבטאת שליחות פן ערבית, שאליה משתייכים דגלי ירדן, דגל מפלגת הבעת', ודגל ההאשמים בימי ממשלם קצר הימים בסוריה.

כאשר ראש המחלקה לקשרי חוץ של אשף, נביל שעת', הסביר מדוע הם מתנגדים להצהרת בלפור, הוא תיאר את ההיסטוריה היהודית כ"בליל של אגדות ובדותות."[10] הוא אמר כי הבריטים נתנו את הארץ למי שאין לו קשר כלשהו אליה. "אין שום קשר (ליהודים) עם הארץ, לא בהיסטוריה הרחוקה, ולא הקרובה. בריטניה הרסה את פלסטין ובכך פילסה את הדרך למתנחלים הקולוניאליסטים במקום לאדוני הארץ האמיתיים. זאת ההיסטוריה." אליבא ד'נביל שעת'.

מכאן, שקשירת ההיסטוריה הפלסטינית לכנענים היא חלק מן ההכחשה הטוטלית של ההיסטוריה היהודית, וקשורה בשלילת הקשר של העם היהודי להר הבית והכחשת קיומו של מקדש יהודי על ההר, שאינם אלא "בליל של אגדות ובדותות".

לנרטיב הזה יש קשר ישיר להחלטות אונסקו השערורייתיות המנתקות את הקשר בין היהודים לבין ירושלים וחברון. לפני זמן מה נפגשתי באחת מערי הגדה עם מורה פלסטיני בדימוס ושוחחנו על הכנענים, וכך אמר: הם היו שבט ערבי תימני שהתיישב בפלסטין, וכי בני ישראל כאשר כבשו את הארץ לא הקימו שום עיר ושום כפר חדשים, וכל הערים הם ערים כנעניות.

גם השקל הישראלי הוא שם כנעני, והעדות לכך היא שזה שהיה מטבע כנעני שבו שילם אברהם לכנענים לקנות את מערת המכפלה. כלומר: הפלסטינים הם בעלי הזכות על השם שקל.

על פי התורה – כך המורה אמר – עשיו וישמעאל הם בנים בכורים, ומכאן שהבטחת אלהים לאברהם חלה על ישמעאל ולא ישראל.

אחת התיאוריות קושרות את הכנענים בעמלק.[11] על פי תיאוריה זאת כנען היה מצאצאי עמלק, וזה "מסביר" מדוע היהודים רוצים להשמיד את הפלסטינים. כלומר: קשירת מקורם של הפלסטינים בכנען מבטאת חוסר פשרה, "מלחמה על הכל", נוסח מלחמת האזרחים בסוריה היום.

החוקרת הפלסטינית, חייריה קאסמיה, כתבה בבטאון אשף, כי ההתנתקות של הפלסטינים מסוריה היה קשה עליהם, כי נאלצו להתמודד לבדם, בלי הערבים, מול הציונים. המלך פיסל, כתבה, התנגד לניתוק פלסטין מסוריה,[12] ובכך קבע את עקרון ההתנגדות הרצופה של כל ממשלי סוריה להקמת מדינה פלסטינית נפרדת המנותקת מסוריה הגדולה.

קריסת הממשל של פיסל ניתק את הפלסטינים מסוריה, וחייב אותם למצוא שורשים נפרדים לזהותם, וכך נולד האתוס הכנעני.

בזמנו נהג מנהיג אשף, יאסר ערפאת, לתאר את הפלסטינים כ"עם גיבורים" – "קוום ג'בארין". מקור הביטוי בפסוק מן הקוראן בדבר חששות בני ישראל להיכנס לארץ כנען, כי יש בה "עם גיבורים", כלומר: הכנענים. באופן זה הטמיע ערפאת את הנרטיב הכנעני בשורשים איסלאמיים.[13]

זה האתוס. אבל, כאשר בודקים מה הפלסטינים אומרים על עצמם, איך כל משפחה מתארת את מוצאה- אין סימן וזכר למוצא "כנעני". רב המשפחות מוצאות את מקורן בשבטי ערב, חלקם שורשיהן כורדיים, או מצריים, ומפה לאוזן רווחים סיפורים על מוצא יהודי, או שומרוני. היה צפוי כי יהיה מאמץ כלשהו להתחבר למוצא פלשתי, אבל כמעט אין כזה.[14]

בשכם יש משפחה ששמה כנעאן- כלומר: כנען. שאלנו אישים במשפחה על מוצא משפחתם והם אישרו שהם כנענים מזה 3000 שנה. אבל, בדיקה באתר של המשפחה מצאנו דברים אחרים:[15] זאת אומנם משפחה עתיקה, ובחלקה נוצרית, מה שמעיד על מקורותיה מלפני האיסלאם, אבל מוצאה מחלב בסוריה. מחלב הסתעפה המשפחה לדמשק, לקפריסין, ולעוד מקומות, ובכלל זה שכם. השם אולי מעיד על מוצא כנעני, אבל לא מפה, אלא מסוריה.

על פי מקור אחר של המשפחה מוצאה   מחומס [16] והיא נפוצה במזרח התיכון, ומן הסתם גם לשכם, לפני 300 שנה. חרף השם המעיד על מוצא כנעני, אותו מקור טוען כי מוצא המשפחה משבט תמים[17] הערבי העתיק.

כך, שחוץ ממשפחת כנעאן שאולי מוצאה כנעני, אבל מסוריה ולא מפלסטין, ואולי מוצאה ערבי אין עדות ישירה או עקיפה של מוצא הפלסטינים מן העם הכנעני, כפי שהם עצמם מספרים על מוצאם.

בתאריך        1.2.14 התנגח סאיב עריקאת עם שותפתו למשא ומתן המדיני, ציפי לבני, לפני קהל אירופי בגרמניה, וכך אמר:[18] "אני בן יריחו. הגיל שלי- 10 אלפים שנה. אני בן גאה של הכנענים, והייתי (פה) לפני 5000 שנה, ו-500 שנה לפני בואו של יהושע בן נון, אשר שרף את עירי, יריחו, ולא אחליף את ההיסטוריה שלי (בדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית. פע)

כלומר: השורשים של עריקאת בכנענים עומדים בסתירה עם ההכרה בהיסטוריה היהודית, ומכל מקום, יהושע בן נון, כך רומז סאיב עריקאת, היה פושע מלחמה.

האם משפחת עריקאת "כנענית" כפי שהתנגח מול הישראלית הבכירה ציפי לבני מול קהל אירופי שלא תהה תהיה כלשהי?

פנינו לאתרי היוחסין של המשפחה כדי לברר איך היא רואה את מקורה.

 

ובכן, משפחת עריקאת מוצאה מן השבט הגדול, אל-חוויטאת, והם מן האשראף (משפחות שיצאו ממשפחת הנביא) מתייחסים על צאצאי אל-חוסיין, נכד הנביא, היגרו מאל-מדינה למדבר סוריה והשתקעו בסביבות עקבה.

משפחת עריקאת עצמה השתקעה באבו דיס, יריחו, רבת עמון ועג'לון שבירדן. שיח' המשפחה היה כאמל עריקאת מפקד הג'יהאד הקדוש, אחרי עבד אל-קאדר אל-חוסייני אשר נהרג בקרב הקסטל. כאמל עריקאת עצמו נפצע במלחמה, ואחר כך היה היושב ראש הראשון של הפרלמנט הירדני.

ובכלל, ברשימת ראשי המשפחה אפשר למצוא שרים ירדניים רבים.

מדוע משפחת עריקאת כל כך מקובלת בירדן? מכיוון ששבט חוויטאת היה מן השבטים העיקריים שתמכו במרד הערבי הגדול של ההאשמים במכה, והגיע לארץ ישראל יחד עם לורנס איש ערב – כלומר: יחד עם הציונים…

שבט חווייטאת מן החיג'אז פגש את ענף השבט שכבר השתכן בעבר הירדן, ויחד כבשו את עקבה.[19]

כאן יש להסביר את הרקע לתפוצת שבטי הערבים בלוונט, ובכלל. האימפריה העות'מאנית הייתה מרחב ענקי פתוח, והגירה פנימית ותנועה חופשית של יחידים ושבטים הייתה עניין רגיל ואופייני. מכאן, שגם שבטי הערבים שהשתקעו בארץ ישראל היו מגוונים ממוצאים שונים, ובימי האימפריה העות'מאנית הערבים לא זיהו עצמם  כפלסטינים". הביטוי פלשתינא היה מערבי, ובכלל זה היה שגור בפי היהודים שעלו לארץ, והזיהוי "פלשתינאי" היה של הציונים, בעוד הערבים זיהו עצמם כ"ערבים". כך שהמוסדות הציוניים הזדהו כפלשתינאים- כמו בנק פלסטיין, פלסטיין פוסט, וכו' בעוד המוסדות הערביים היו פשוט "ערבים", כמו הוועד הערבי העליון."

כפי שראינו בדברי עדנאן אבו עודה, הגדרת הערבים כפלסטינים נבעה מן הזיהוי הבריטי של הארץ, כלומר: על פי מה שהיה מזוהה באירופה, על פי מה שזרים זיהו את הארץ, לאוו דווקא הערבים.

 

בימי האימפריה העות'מאנית, ולפניה, ההגדרה הבסיסית של שבטי הערבים היה על בסיס "קיס" ו"ימן"- כלומר: שבטי צפון חצי האי הערבי ושבטי תימן. החלוקה הזאת איפיינה את מריבות שבטי הערבים הרבה לפני האיסלאם, והיא נבעה מנדידת שבטי תימן צפונה בעקבות אירוע טראומטי בהיסטוריה העתיקה של תימן, והוא קריסת סכר  מארב, Ma'rib,

ההגדרה הזאת לא הייתה אופיינית לפלסטין, שעדיין לא גובשה, אלא למזרח התיכון כולו, ובעניין זה היו שבטי הפלסטינים לא שונים מן ההגדרות הבסיסיות של המרחב כולו.

עד היום, כמעט כל שבט פלסטיני מתחיל את תיאור מקורותיו בזיהוי עם שבט "קיס"- צפון ערב, או "ימן" – תימן[20].  לא מצאנו שום התייחסות של שום משפחה או שבט פלסטיני, למקור כנעני, כולל שבט עריקאת, המייחס את מוצאו לשבטי הצפון.

https://www.amad.ps/ar/?Action=Details&ID=173589

 

בשנת         1938  פורסם בדמשק ספר על ההיסטוריה של "שכם והבלקא", מאת ההיסטוריון איחסאן נמרי[21], איש שכם, כלומר: שכם קשורה עם אל-בלקא- מרכז ירדן, מכיוון שהתייחסות של שכם לאורך ההיסטוריה לא הייתה לכיוון דרום או צפון, רמאללה או ג'נין, אלא לכיוון מזרח- היכן שהיום נמצאת ירדן. וכך הוא כותב בדברי ההקדמה: [22] נאבלוס הייתה מוכרת בימי הכנענים כ"שכם" (השם העברי), ולא הייתה לה חשיבות. הישראלים השתלטו עליה בקלות, אח"כ האשורים הגלו אותם לעיראק וישבו בה עיראקים. בימי רומא העיר מרדה והרומאים הרסו אותה ובנו אותה מחדש וקראו לה ניאפוליס, העיר החדשה… עד שכבשוה המוסלמים, ותושביה היו ערוב של נוצרים ערבים, שומרוניים, מושלים וחיילים ערבים… אחכ נסחפה שכם לאירועי סוריה, ויחדתי פרק לתיאור אירועי סוריה בגלל הקשר (של שכם) להיסטוריה הזאת."

כלומר: על פי ספר ההיסטוריה של שכם, ההתייחסות לכנענים היא כרונולוגית, ולא מהותית, והם לא השאירו שום עקבות בדמוגרפיה העכשווית של העיר.

אחד השבטים המפורסמים הוא שבט ברגותי שהוציא מתוכו את מרוואן ברגותי ובכירים אחרים. על פי שיחה שהייתה לי עם איש המשפחה לפני שנים רבות הוא אמר לי משפחת ברגותי מסמלת את ה"סומוד" – החזקת המעמד על האדמה. מקור המשפחה הוא יהודי, אשר התנצר בימי האימפריה הביזנטית, ועם בוא האיסלאם – התאסלם.

אין סימוכין בשושלת היוחסין של המשפחה לתיאור הזה. אבל, יש סימנים למקור נוצרי של המשפחה. מוצא המשפחה מן הכפר דיר גסאנה בנפת רמאללה[23].  היום זה אזור מוסלמי, אבל על פי שמות הכפרים הוא היה נוצרי בעבר. המילה "דֵיר" פירושה "מנזר",  ודיר גסאנה הוא המנזר "גסאנה". עם כך, הכפר שממנו התפשטו בני ברגותי נושא שם נוצרי. למרות שבני ברגותי מתעלמים מן המקור הנוצרי, אתרים אחרים כן מזכירים מקור נוצרי[24].

מקור נוצרי של משפחות מוסלמיות יכול להיות אינדיקציה של מקור יהודי, אבל לא בהכרח. המשפחות הנוצריות של ראמללה הם דוגמא לכך. על פי המסורת שלהן מקור הנוצרים של רמאלללה הוא שבט הבדווים הנוצריים מדרום ירדן (כן, היו בדווים נוצרים בעבר!) הוא משבט חדאדין של אזור כרכ, אשר נאלצו לפני 250 שנה לעזוב את מקומם מלחץ השבטים המוסלמים לשאת את בנותיהן[25] . שבט חדאדין עצמו הוא תימני ונאלץ לעזוב את תימן בימי המלך היהודי דו נוואס כדי שלא להתייהד, ולשמור על נוצריותו.[26] שבט חדאדין הוא מן השבטים החשובים של ירדן היום, ובניו ממלאים תפקידים בכירים בממשל ההאשמי, כמו מונזר חדאדין שהיה ראש משלחת ירדן לשיחות המים עם ישראל.

סוגית המקור היהודי של הפלאחים היא מרתקת. איש הי טק ישראלי   צבי מסיני, מימן מחקרים גנטיים אשר הוכיחו "קשר ראשוני" בין הגנטיקה של הפלאחים הפלסטינים לבין היהודים.[27] חוקרים ערבים דחו תזה זאת וקשרו אותה ברצון לייהד את הפלסטינים.[28]

אבל בכל זאת, בשיחות בעל פה פלסטינים רבים מאשרים מסורות עתיקות הרווחות במשפחותיהם על מוצא יהודי. כך למשל פקידה בלשכת אבו עלא אמרה לי בעבר כי מוצאה מ"סַרְעָא ואיסְתא" הם צרעה ואשתאול התנכיים. מעניין כי הזוג "צרעה ואשתאול" נשמר גם בערבית מדוברת. "האנציקלופדיה הפלסטינית" מטעם הרשות הפלסטינית תיארה של "סרעה" ככפר שנוסד בימי הכנענים.[29] אירגון זוכרות הישראלי המשמר את זכר כפרי הפלסטינים שנחרבו במלחמת השחרור מעתיק את התיאורים הפלסטיניים אבל מוסיף כי השם המקורי הוא צורעה, בהיגוי העברי, Sor'a והיה מוכר בשם זה לפחות עד המאה -16.[30]

מקור בהר חברון אמר לי בעבר כי כפריי הר חברון מכנים את תושבי חברון העיר: "היהודים".  המשפחות של העיר חברון אינם רואים כך את מוצאם, אבל דווקא בכפרי הר חברון יש מסורות של מוצא יהודי. הדוגמא המובהקת ביותר היא של הכפר יטא – יוטה המקראית – ובעיקר משפחת מח'אמרה.

בקרב המשפחה רווחת מסורת כי הם ממוצא יהודי, ובאורח פלא, דווקא דף פייסבוק פלסטיני, ושמו "כולנו למען פלסטין" העביר מדף פייסבוק אחר:[31] "יטא של כולם", את הדברים האלה: "נאמר כי משפחת מח'אמרה מקורה יהודי, והדבר הוכח באום, ובשנת 1947 נרשמה יטה כעיירה יהודית, ונאמר כי כל תושבי יטא ממקור יהודי, ונאמר כי סמוע, ומשפחת מחאריק, וכרמל וסוסיא, ובני נעים, ושבטי התעאמרה והרשאידה (בירדן) ועזאזמה גם הם יהודים."

عائلة المخامرة – يطا

يذكر ان عائلة المخامرة اصلهم يهود وقد جرى اثبات ذلك في الامم المتحدة، وجرى تسجيل يطا كبلدة يهودية عام 1947 ويقال ان جميع سكان يطا من اصل يهودي. يذكر ان السموع وعائلة المحاريق والكرمل وسوسيا وبني نعيم وقبائل التعامرة والرشايدة والعزازمة هم ايضا يهود.

המזרחן, משה אלעד, אמר לטלוויזיה הישראלית בערבית, כי שנים מבני מח'אמרה חזרו ליהדות והם היום אזרחי ישראל החיים בישראל, וכי בכפר נשמרים מנהגים של הדלקת נרות שבת וחנוכה.[32]

לצערנו, שני המחבלים שעשו את הפיגוע בשרונה בשם דאעש, היו בני משפחת  מח'אמרה.[33]

המעקב אחר מקורותיהם של החברונים חושף לפנינו גילוי מעניין שחצי העיר מקורותיה כורדיים, וחצי עיר מקורותיו ערביים מלפני כיבושי האיסלאם.

כאשר המשפחות הערביות מתחקות אחר מקורותיהן הן נוטות לייחס את עצמם לפרק מפואר של האיסלאם. משפחת חוויטאת מייחס את מקורה לצאצאי האימאם עלי[34] יש לקחת יחש זה בערבון מוגבל מכיוון שתחושת הכבוד של השבטים מובילה אותם באופן טבעי למצוא לעצמן מקור מכובד.

אבל, ביחש השבטים הערביים של חברון, יש עדויות לא תלויות כי השבט הערבי החשוב, תמים, הוא אכן ממקור מכובד הקשור בראשית האיסלאם, עוד מלפני כיבוש הארץ בידי המוסלמים במאה השביעית. המסורות של השבט, ומקורות איסלאמיים אחרים, כמו ספרי חדית',[35] קובעים כי משפחת תמים החברונית משתייכת על צאצאי חבר הנביא אווס מימי אל-מדינה, והנביא נתן לו ולצאצאיו לנחלה את חברון – חבּרוּן, או חַבּרא בספרי החדית'. מכיוון שאווס היה חשוך בנים, והייתה לו בת, רוקייה, שנשאה לבן משפחת "דאר" השם המלא של המשפחה הוא "תמים דארי".

מה שמעניין הוא כי מקור המשפחה מלפני האיסלאם היה תימני, וכי התנצרה, וכאשר בא הנביא לאל-מדינה, באה אליו מ"חברון" (לא אל-ח'ליל), כדי להתאסלם, וקיבלה ממנו את חברון ובנותיה לנחלה.

שבט אל-מג'אלי הירדני מכרכ גם הוא "תמימי", ושמו מג'אלי ניתן לו כי "גלה" בשלב כלשהו מחברון לכרכ. כשם, ששכם היתה קשורה בבלקא שבירדן של היום, כך חברון היתה קשורה בכרכ, בירדן של היום.[36]

בעוד שבט תמימי ריכז את המקור הערבי של חברון, הרי יש עדויות של בני חברון עצמם שחצי העיר מקורו… כורדי.

סיבת הדבר היא מלחמות האיסלאם בצלבנים. את המלחמה בצלבנים לא עשו הערבים אלא הכורדים והתורכים (עוד לפני האימפריה העות'מאנית) והצבא של סלאח א-דין אל-איובי היה מורכב מפיקוד כורדי. אחרי כיבוש הארץ הוא העביר חלק נכבד מצבאו לחברון כדי לשמור על גבולות הארץ מפני הבדווים הערבים, ובתוך חברון התנגדו להם הערבים בהנהגת שבט תמימי, ומה שאיפיין את תולדות חברון היו המלחמות הרבות בין הכורדים לערבים. משפחות רבות של חברון כמו השלמון, קפישה, ואחרים מקורם כורדי. הכורדים התפשטו גם במקומות אחרים בארץ ובעבר הירדן.[37]

כיום הכורדים הסתערבו לגמרי, ואינם שומרים זיקה למקורם, אבל ברבת עמון נפתחה "אגודת סלאח א-דין אל-איובי" המבקשת לשמר את המקור הכורדי. [38]

אם כך, הדמוגרפיה של העיר חברון מורכבת ממשפחות כורדיות שנאבקו על הבכורה עם השבטים בערביים שהתלכדו אחרי שבט תמים-דארי שמקורו בראשית האיסלאם. שבט ג'עברי הידוע היה חלק מן המערך הערבי, ומקורו בעיראק.[39]

כשם שהמלחמות בצלבנים הביאו לארץ משפחות כורדיות, הרי מלחמה איבראהים פשה נגד האימפריה העות'מנית במאה ה-18 הביאה לכאן משפחות מצריות – צבא איבראהים פשה שלא חזר למצרים, אלא השתקע כאן.[40] בני מסארווה, שהם המשפחה הגדולה במשולש, לא מסתירים את מוצאם המצרי.[41]

סיכום

ההנהגה הפלסטינית מרבה באחרונה לספר כי מוצא הפלסטינים מן הכנענים. מכיוון שהיא מרבה לספר נרטיב זה יש חשש שרבים במערב "יבלעו" אותו.

הנרטיב "הכנעני" לא נועד לספר מה מקורם האמיתי של הפלסטינים, אלא לשלול מן היהודים את נרטיב שלהם. מדוע כנענים? כי הם קדמו לשבטי ישראל בארץ, ומכאן שלהם זכות הבכורה. על פי נביל שעת' כל ההיסטוריה היהודית היא "בליל של מעשיות". הנרטיב הכנעני לא יכול לקדם התפייסות ופשרה, אלא חיסול הנרטיב הישראלי-יהודי, במתכונת שבה מחסלות העדות השונות אלה את אלה בסוריה.

לפיכך, חשוב לספר איך הפלסטינים עצמם רואים את מקורם, ושום שבט פלסטיני לא מזהה את שורשיו בכנען, אלא הם רואים עצמם כערבים גאים שמקורם במיטב שבטי ערב בחיג'אז, עיראק של היום, או תימן. אפילו משפחת כנעאן של שכם מזהה את מקורה בסוריה.

חלק מן המשפחות הן כורדיות ומצריות, ובהר חברון יש מסורות על מקור יהודי.

אין חיבור זה שולל את זכותם של צבר המשפחות הפלסטיניות להגדיר עצמן כעם פלסטיני, אבל טוב יותר שהנהגת הפלסטינים תבחר נרטיב חיובי ובונה ולא נרטיב חסר שחר שנועד לשלול את האחר.

[1] http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/871/289.html ברלין,   24.3.17

הוא אמר: למולדת הפלסטינית שלי יש היסטוריה ארוכה כמגדלור לכל העמים, עמנו הוא צאצא של העם הכנעני שחי לפני 3,500 שנה.

"בארץ שלנו, שקיימת כבר אלפי שנים, הייתה ביריחו הקהילה החקלאית הראשונה בהיסטוריה של האנושות, וגם העיר הקדומה ביותר, ירושלים, עיר השלום". עוד ציין את "חברון, שנושאת את שמו של אבי הנביאים איברהים, ובית לחם, מקום הולדתו של הנביא הנוצרי. הערים ההיסטוריות האלו מהוות שינוי משמעותי בציביליזציה האנושית".

[2]

http://www.vetogate.com/843797  

 

[3] http://www.indaweb.com/oil/editorialopinion/tzemach.news.service01l.htm

http://www.jewishvirtuallibrary.org/origin-of-quot-palestine-quot

https://www.britannica.com/place/Palestine

[4] https://ar.wikipedia.org/wiki/جند_فلسطين

 

[5] https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9E%D7%99%D7%9F_%D7%90%D7%9C-%D7%97%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%99

[6] https://bookstore.usip.org/sites/usip/resrcs/chapters/1878379887_otherchap.pdf  עמ 15

[7] https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_flag

[8] שם

[9] http://elkashif.net/site/news/14211#sthash.hRWZsvul.dpuf

סאיב עריקאת מגדיר את הלאומיות הפלסטינית כשייכת לפן ערביות נגד הכורדים הרוצים לפצל את המולדת הערבית הגדולה.

[10] רדיו פלסטין, 23.4.17

[11] http://www.djelfa.info/vb/showthread.php?t=673850

[12] פנחס ענברי, האופציה הפלסטינית, ירושלים, 1989 ע' 21

[13] http://quran.ksu.edu.sa/tafseer/tabary/sura5-aya22.html

[14] מוניב אל-מסרי משכם הציב בסלון הוילה שלו פסל שרכש בכרתים, של לוחם יווני קדום כדי לבטא את מוצא הפלסטינים מן הפלישתים, אבל בשיחה עמו הוא עצמו מודה כי מוצא משפחת מסרי של שכם משבטי הערבים בתימן.

[15] https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=289095074446673&id=289025174453663

[16] http://dirbaalbitown.syriaforums.net/t33-topic

[17] ההתייחסות לשבט תמים קיבלה משמעות פוליטית במשבר קטר של ימינו אחרי שהתברר שאמיר קטר, תמים, יחס את משפחת האמירים על שבט תמים העתיק הפרוס על מרחבי המזרח התיכון כולו, והחל לתמוך בשבט הזה כדי להקים אימפריה ערבית המבוססת על שבט תמים וקטר בראשה.

https://youtu.be/4j4l9yl64Tw

[18] http://www.vetogate.com/843797

 

[19]http://www.marefa.org/images/6/62/Tarek-jabal-nablis-walbalqaa.pdf  עמ' 10  https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D9%8A%D8%B7%D8%A7%D8%AA

[20] http://www.subaa.com/chapterDetails.php?chapterID=12

[21] http://www.marefa.org/images/6/62/Tarek-jabal-nablis-walbalqaa.pdf

[22] http://www.marefa.org/images/6/62/Tarek-jabal-nablis-walbalqaa.pdf

[23] https://goo.gl/tvuREY

[24] http://www.asrawi.com/main/?p=10 האתר מיוחד למשפחה אחרת הקרובה לברגותי ומתייחסת לברגותי בעקיפין. על פי הייחוס  הזה מקור המשפחה בחיג'אז, והיא התנצרה בתקופה שלפני האסלאם.

[25] https://goo.gl/Xa1dv1

[26] שם

[27] http://www.haaretz.co.il/misc/1.1095224

[28]http://blog.amin.org/assi/2012/03/14/الفلاح-الفلسطيني-ذو-اصول-يهودية/

[29] http://www.palestinapedia.net/صرعة-قرية/

[30] http://zochrot.org/ar/village/49368

[31] 2.1.2013

[32] https://youtu.be/vEc8CdlWf9s

 

[33] https://youtu.be/vEc8CdlWf9s

 

[34] https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D9%8A%D8%B7%D8%A7%D8%AA

[35] https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=826718114037098&id=246335405408708

 

[36] שם

[37] https://www.paldf.net/forum/showthread.php?t=707722

 

[38] שם

[39] http://www.almadenahnews.com/article/26385-%D8%B9%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B9%D8%A8%D8%B1%D9%8A-%D9%88%D8%B9%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A8%D9%8A%D8%B6%D9%8A%D9%86

[40] המאמר ששלח אלן בייקר

[41] http://alnssabon.com/showthread.php?t=2789