עבור לתוכן העמוד
Menu

פייק ניוז?חשש ברצועה – המבצע של צבא מצרים, חלק מתכנית טראמפ

הפעולה מצרית בחציה אי סיני מעוררת חששות רבים בקרב תושבי הרצועה, הן ממלחמה והן מהעתיד

ההודעה של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה על העלאת הכוננות ביחידותיה והתייצבותה לצד "ציר ההתנגדות" במקרה של מלחמה בצפון מדאיגה מאוד את תושבי הרצועה.

ברצועת עזה עדיין מלקקת את פצעיה ממבצע "צוק איתן" ב-2014. אלפי משפחות עדיין מתגוררות זה החורף השלישי ללא בתים והנה תנועת חמאס עושה "הפגנת שרירים" עפ"י הוראות אדוניה מטהרן.

גורמים בחמאס מאשרים כי קיים תיאום מלא בין הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" לבין ראשי הזרוע הצבאית של חמאס הג'יהאד האסלאמי. ההוראה שניתנה להם היא להיות מוכנים להסלמה אזורית שבה ידרשו לשגר רקטות לעבר ישראל עפ"י הנחייתו.

המצב מתוח מאוד, גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי אנו רק בתחילתו של המשבר בגבול הצפון וכי צפויים עוד עימותים צבאיים עם הצבא הסורי והיועצים האיראנים הנמצאים בסוריה שעלולים לדרדר את המצב הביטחוני. בדרום, תושבי הרצועה אינם רוצים עוד מלחמה.

ההודעה של הזרוע הצבאית איננה לצורך העלאת המורל או לצורך יחסי ציבור, נעשים בשטח צעדים לספיגה מהתקפה ישראלית אפשרית במקרה של שיגור רקטות לעבר ישראל, המפקדות פונו וחיילי הזרוע הצבאית מסתתרים מתחת לפני הקרקע.

אחת ההערכות של חמאס היא כי מדובר ב"עימות צבאי מתגלגל" נגד "ציר ההתנגדות" שיתחיל בצפון ויתגלגל לרצועת עזה כשהממשל האמריקני מגבה את ישראל לאורך כל הדרך.

גם האירועים בדרום משפיעים על מצבה של רצועת עזה. לרצועה יש גבול משותף עם מצרים והדי הקולות והפיצוצים במהלך המבצע הצבאי הענק בסיני נגד ארגון דאע"ש נשמעים היטב בכל רחבי הרצועה.

כתוצאה מהמבצע הצבאי בסיני, סגרו שלטונות מצרים את מעבר רפיח לתנועת אנשים וסחורות,עפ"י הערכות ברצועה הוא נסגר לתקופה של לפחות 3 חודשים עד לתום המבצע הצבאי.

סגירת המעבר תגביר את המצוקה ההומניטארית של הרצועה שגם כך כבר נמצאת במצב קשה.

משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה זומנה בסוף שבוע שעבר לקהיר ע"י המודיעין המצרי לפני שהתחיל המבצע הצבאי. מצרים וחמאס סיכמו לפני כמה חודשים על הבנות אסטרטגיות בקשר למלחמה בטרור בסיני והמצב ברצועה. עיתון "אלחיאת" דיווח ב-10 בפברואר כי ראשי המודיעין המצרי אילצו את אסמעיל הניה להתחייב כי הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" לא תאפשר למחבלים של דאע"ש שנמלטים מיד הצבא המצרי למצוא מקלט ברצועת עזה.

בדיונים במצרים סוכם כי משלחת של המודיעין המצרי תגיע בימים הקרובים לרצועת עזה כדי לדון במכשולים בדרך לפיוס בין פתח' לחמאס והיא גם תשגיח מקרוב כי תנועת חמאס לא משתפת פעולה עם ארגון דאע"ש בסיני מאחורי גבה של מצרים.

המצרים לא שכחו את מנהרת הטרור הענקית שחשף צה"ל באחרונה באזור מעבר כרם שלום שלא חדרה רק לשטח ישראל אלא גם לשטח מצרים לצורך הברחות נשק, למרות שחמאס התחייבה בפני מצרים כי ניתקה כל קשר עם ארגון דאע"ש.

מעבר להשלכות המבצע  הצבאי הגדול בסיני על המצב ההומניאטארי הקשה, בקרב תושבי הרצועה מקונן חשש כי מטרת המבצע הצבאי נגד דאע"ש בסיני נועד לנקות את השטח ולהכשירו לקליטת עשרות פליטים פלסטינים שייושבו בחצי האי סיני במסגרת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. גבולות הרצועה יורחבו והמדינה הפלסטינית העצמאית תקום ברצועת עזה ובחלקים מסיני.

את המידע הזה מפיצה תנועת "האחים המוסלמים" במצרים שהיא תנועת האם של חמאס. התנועה מנסה לעורר תסיסה במצרים בכל דרך לקראת הבחירות לנשיאות בסוף חודש מרץ, ממשלת מצרים פרסמה הכחשה רשמית לשמועות האלה , אבל מי מאמין לה?

המתיחות בגבול הצפון ובחצי האי סיני מגבירים את נפיצות המצב ברצועת עזה, בתווך נמצאת רצועת עזה שמי ששולט בה כרגע קשר את גורלו באיראן ובמנהיגיה.

איראן מספקת נשק מתקדם וסכום שנתי של 100 מיליון דולר לתנועת חמאס, לכן, "בעל המאה הוא בעל הדעה", ונדמה כי חמאס זקוקה מאוד לסיוע הזה והיא תבצע את כל מה שתדרוש ממנה איראן.

לתושבי הרצועה יש מספיק קשיים והם אינם רוצים להפוך ל "בשר תותחים" של ההנהגה האיראנית ולקו הראשון של המלחמה בישראל, בנוסף לכל הצרות מחמוד עבאס מכביד את ידו ואיננו מוכן להסיר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה.

לכן, בהחלט אפשרי שלא רק מצפון תיפתח הרעה אלא גם מן הדרום, איראן שולטת היום באופן מלא בחמאס ובג'יהאד האסלאמי והיא זו שתחליט מהיכן תותקף ישראל ברקטות ובטילים,לאוכלוסיה ברצועת עזה אין שום אמירה בעניין.