עבור לתוכן העמוד
Menu

לגישת הממשל לאיראן יהיו השלכות לזירת הצפון

תא"ל קופרווסר מעריך כי איראן והחיזבאללה מחכות לטרמאפ • הכנסת הנייה לרשימת הטרור - אקט סימלי

בעקבות החלטה הממשל האמריקאי להוסיף לרשימת תומכי הטרור את איסמעיל הניה, מעריך תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייניי ציבור ומדינה, כי ההחלטה הזו הינה סמלית ונועדה לאותת לחמאס כי היא לא מתרשמת מן התצוגה כי החמאס הפך להיות מתון יותר וכי הממשל לא מוכן לקבל הפרדה בין הזרוע המדינית לזרוע הצבאית.

לראיון המלא:

קופרווסר מוסיף כי החלטה זו היא גם איתות לאיראן במסגרת הלחצים אותה מפעילה ארה"ב על מנת להקשות על טהראן להפעיל את גופי הפרוקסי שלה, להמשיך בטרור נגד ישראל וארה"ב. בנוסף רואה ברשימה ההחלטה היא סמלית ולא מתרשמים מהניסיונות לש החמאס המתון ולא מאמינים כי ניתן להפריד בין הזרוע המדינית לצבאית.

הזירה הסורית – איראן בוחנת את טראמפ

לדבריו של קופרווסר הממשלה האמריקאי ירש מציאות בעיתית ביותר מן ממשל אובאמה בקש למדיניות במזרח התיכון ובעיקר כלפי סוריה. ,לממשל אובאמה היו כלים רבים שיכל להפעיל, כמו אזורים בטוחים, אזורים ללא טיסה, וכן ההצהרות בדבר קווים אדומים על שימוש בנשק כימי", אומר קופרווסר ומדגיש כי אותתו ממשל החליט לא להפעיל אותם, גישה הנמשכת כיום גם בממשל הנוכחי. דברים דומים אמר אמש בכיר בצבא ארה"ב כאשר אמר כי הדגש כעת בזירה הסורית הוא טיפול בדאעש. "דאעש כבר הוכרע בדרך כזו או אחרת, אומר קופורווסר וממשיך: "חוסר ההבנה שהשאיר אובאמה במזרח התיכון, גם הממשל הנוכחי מתקשה להתנתק ממנו". לטעמו של קופרווסר הבעיה עליה כולם חייבים לשים לב היא הפעילות האיראנית בזירה הצפונית.

 

לטעמו של קופרווסר, היחס של ארה"ב לאיראן בסוגית הגרעין תקבע בסופו של דבר את המשך האחיזה בסוריה ולבנון. לדבריו אם תגלה העמדה האמריקנית חולשה בנושא, אם ילכו על שינויים מינוריים בסוגית הגרעין, כמו הגבלות בניסויים בטילים בליסטים, הדבר יתפרש כחולשה באיראן. שינוי מהותי יוביל אולי לקיפולה של איראן בזירה הסורית.