עבור לתוכן העמוד
Menu

"מי שחתם על ההסכם הוא חסר אחריות"

בהערכת מצב אסטרטגית, במסגרת " Jerusalem Pres Club" בירושלים, תקף תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, את הגישה של אירופה הן לנושא הגרעין האיראני

בהערכת מצב אסטרטגית, במסגרת " Jerusalem Pres Club" בירושלים, תקף תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, את הגישה של אירופה הן לנושא הגרעין האיראני והן לנושא התשלומים למחבלים.

 

"מי שחתם על ההסכם הוא חסר אחריות"

לדבריו של מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגים לשעבר, האיראנים הסכימו ללכת להסכם עם חמשת המעצמות, לאחר שהבינו כי אינם מצליחים לגשר על פערים מסוימים בדרך לפצצה הראשונה. "הסכם הגרעין הנוכחי מאפשר לאירן בשנה השמינית להסכם, ואנו מתקרבים אליה, להעשיר בחצי את רמת האורניום שלרשותה בכמות אותה היא מבקשת לרמה של 3.5 אחוז", קופרווסר המשיך " 3.5 אחוז היא למעשה צעד השווה להעשרה ב-40 אחוז לכיוון העשרה של אורניום לרמה של 90 אחוז. והחל מהשנה ה-13 אתם יכולים להעשיר אורניום לכל רמה בה תבקשו- זו עסקה גרועה! אני לא מבין את האנשים שחתמו עליה, זו חוסר אחריות מוחלטת!".

עוד הוסיף תא"ל קופרווסר כי לא מספיקה הדרישה הנוכחית להוסיף הסכמים בנושא הטילים הבליסטיים, אלא גם נושא הפיקוח שאינו קיים למעשה היום צריך לחזור אל השולחן. "הדברים של אובאמה: 'בכל מקום ובכל זמן', (בהתייחסותו לנושא הפיקוח), פשוט אינן נכונות", טוען קופרווסר ומסביר כי המתקנים הגרעינים היחידים המפוקחים כיום באירן הם אותם מתקינים אשר האיראנים הסכימו מראש כי יפקחו. המתקן בפורדו , שבעבר גם הנשיא אובאמה לא הסכים שיישאר בלי פיקוח, נצא למעשה בלי פיקוח כלל כמו מתקינים נוספים עליהם לא הצהירו האירנים בהם, סביר להניח הם מבצעים את הפעילות הלא חוקית החותרת אל הפצצה, זאת להערכתו של קופרווסר.

אירופה תצטרך לבחור – ארה"ב או איראן

קופרוורסר המשיך בהערכתו ואמר כי גם הנקודה בה יוסרו ההגבלות על איראן אינה לאחר שיפוג תוקפו של ההסכם, גם היא אינה מקובלת וכי הדבר יאפשר להגיע אל הפצצה בקלות רבה בגלל שלא יהיו עליה שום הגבלות כלשהן ולשם האיראנים חותרים. ממשל טראמפ הבין את הסכנה של ההסכם הנוכחי, וכחלק משינוי הכיוון אותו הוא מוביל, נגד הציר הרדיקלי במזרח התיכון, אותו מנהיגה איראן, החליט שללא שינוי משמעותי בהסכם הנוכחי, משטר הסנקציות יוחזר על איראן ואז תהיה לממשל האירני בעיה לא פשוטה.

דילמה קשה עומדת גם בפני האירופאים, אשר בוחרים קופרווסר, טען כי להערכתו אירופה עדיין אינה מבינה את האיום הזה משיקולים כלכליים, אולם בסופו של דבר היא תאלץ לבחור בין סחר חופשי מול איראן לבי סחר חופשי עם ארה"ב, קופרווסר אמר: "להערכתי הם יבחרו בסחר חופשי עם ארה"ב".

החלק שני יעלה בקרוב לאתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה