עבור לתוכן העמוד
Menu

בכיר בפתח' לאחר ביקור פנס: הפיוס קרס, מנסים להחיאות את תהליך השלום

עבאס השליך את החמאס ומנסה למצוא אוזן קשבת באירופה ורוסיה

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, סיים ביקור של 5 ימים באזור שבמהלכו ביקר במצרים ירדן וישראל, הביקור אמור היה להתקיים לפני כחודש אך נדחה מסיבות פוליטיות אמריקניות פנימיות וייתכן גם בגלל גל המחאה הערבי בעקבות הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. עבאס טס במקביל לאירופה בניסיון לרתום את האירופאים להיות מתווכים במו"מ.

סגן הנשיא האמריקני ניסה להרגיע את מנהיגי מצרים וירדן כי מעמד המקומות הקדושים בירושלים לא ייפגע וכי ארה"ב תסכים לפתרון 2 המדינות אם ישראל והפלסטינים יסכימו לכך. הוא הציג את המחלוקת בין ארה"ב לבין מדינות ערב בנושא ירושלים כ "מחלוקת בין ידידים". הרש"פ החרימה את ביקורו וסירבה לארח אותו אך בישראל הוא זכה לכבוד מלכים.

ביקורו במצרים ובירדן נועד להפיג את חששותיהן מהכרזת טראמפ ומ"עסקת המאה" וכדי לבקש מהנשיא א-סיסי ומעבדאללה מלך ירדן להרגיע את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

בביקורו בישראל  העביר סגן הנשיא פנס מסרים חשובים בענין מעמדה של ירושלים ועסקת הגרעין עם איראן. ביקורו בכותל המערבי בא בהמשך לביקורו של הנשיא טראמפ במקום והוא מסמל את המשך התמיכה האמריקנית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי שיהיה בריבונות מלאה של ישראל בכל הסדר מדיני עתידי.

בזמן ביקורו של פנס בישראל ניסה מחמוד עבאס להשיג בבריסל את תמיכת האיחוד האירופי בעמדתו כלפי ארה"ב בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ בעניין ירושלים.

אולם, מחמוד עבאס נכשל במציאת תמיכה אירופאית מלאה בעמדתו. אירופה  מסתייגת מהמגמה לבודד את ארה"ב מהתהליך המדיני ולהפוך למתווכת ונותנת חסות במקומה. נשיא צרפת ייעץ באחרונה למחמוד עבאס להמתין ולראות את התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ לפני שהוא מחרים אותה, מדינות האיחוד האירפי אינן ממהרות גם להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67.

האירופים גם דחו את בקשת מחמוד עבאס להגדיל את הסיוע לאונר"א לאחר שארה"ב קיצצה את תקציבה.

המחאה הפלסטינית והערבית בעקבות הכרזת טראמפ הולכת ודועכת. בזמן ביקורו של סגן הנשיא האמריקני באזור היו הפגנות מעטות בעולם הערבי, במזרח ירושלים ובשטחים הייתה שביתת מסחר מלאה ועימותים בהיקף קטן מאוד. העולם הערבי מתנגד להכרזת טראמפ אך משלים בהדרגה עם העובדה כי פעולות המחאה לא יגרמו לנשיא טראמפ לחזור בו מדבריו.

ההתפתחויות האלה מציבות את מחמוד עבאס בפני צומת החלטות חשובות לאן מועדות פניו, תהליך הפיוס הפנים-פלסטיני קרס ונראה כי מחמוד עבאס נחוש להמשיך במתקפה המדינית שלו על ארה"ב וישראל במוסדות הבינלאומיים השונים ובכלל זה בבית הדין הבינלאומי בהאג ובזירת האו"ם.

בכיר פת"ח, עזאם אלאחמד הסביר השבוע :" "הצב מהיר יותר מן הפיוס, אין לנו צורך להמשיך את תהליך הפיוס עם חמאס. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החליט להפסיק את כל מאמצי הפיוס כדי להתפנות להחיאת תהליך השלום שיביא להצלחות גדולות יותר מן הפיוס".

בחודש הבא ייצא מחמוד עבאס לפגישה עם הנשיא פוטין במוסקבה וסביר שייתקל בעמדה דומה לעמדה האירופאית. ככל שינקוף הזמן יצטרך יו"ר הרש"פ להפנים כי אי אפשר לוותר על התפקיד המרכזי של ארה"ב בתהליך המדיני, וכי אין פתרון או הסדר ללא מעורבות מלאה של ממשל טראמפ בתהליך. עבאס יצטרך להניח הצידה את האגו שלו ואת הכבוד הערבי ולשתף פעולה עם הנשיא טראמפ.

רק הנשיא טראמפ יכול ללחוץ על ישראל להגיש ויתורים לפלסטינים ולחתום על הסכמים חדשים עם הרש"פ.

הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל לא פירטה את גבולותיה של ירושלים, הנשיא האמריקני לא שלל גם את עיקרון 2 המדינות, הוא הותיר את הנושוא להסכמת שני הצדדים כך שיש אפשרות עדיין לנהל משא ומתן על הנושאים האלה.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי למחמוד עבאס "אין מספיק אוויר מדיני" כדי להמשיך במתקפה המדינית נגד ממשל טראמפ וכי הוא יישבר תוך זמן קצר יחסית ויחפש את הסולם המתאים כדי לרדת מן העץ שעליו טיפס.

מפגש הפסגה הערבי השנתי יתקיים בחודש מרץ בסעודיה שתומכת מאחורי הקלעים ב"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, למחמוד עבאס אין שום תמיכה מעשית במלחמתו נגד הממשל האמריקני מלבד הבטחות והצהרות.

עד עכשיו נקט הממשל בכמה צעדים נגד הפלסטינים, הוא סגר את משרד אש"פ בוושינגטון, קיצץ את הסיוע לאונר"א, העביר חקיקה בקונגרס נגד תשלום קצבאות למשפחות מחבלים ו"שהידים" ואיים לקצץ בסיוע הכספי לרש"פ.

מחמוד עבאס הציג את עצמו בפני עמו בחודשיים האחרונים כ"גיבור לאומי" העומד בפני הלחצים של ארה"ב וישראל, אולם בסופו של דבר הציבור הפלסטיני מבין כי לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. הנשיא טראמפ לא יחזור בו מהכרזתו בעניין ירושלים והגיע הזמן לנסות שיטות אחרות שאינן דווקא שיטות של כוח והחרמה, בסופו של דבר מי שמשלם את המחיר הכבד הוא העם הפלסטיני ולא מחמוד עבאס ובכירי הרש"פ.