עבור לתוכן העמוד
Menu

8 שנים ל"אביב הערבי": "תשכחו ממזרח תיכון חדש"

השגריר לשעבר למצרים, צבי מזאל, מדבר על הלקחי ה"אביב הערבי" • "הוא מת זמן קצר לאחר שהתחיל"

"הציבור הערבי אינו מוכן לשינויים", כך אומר חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, השגריר לשעבר צבי מזאל. שמונה שנים לאחר תחילתו של ה"האביב הערבי" קובע השגריר לשעבר כי הוא נכשל לחלוטין. "בכל המדינות בהם נערכו בחירות לאחר ההפיכה עלו ה"אחים המוסלמים", אפילו במרוקו הייתה מאין הפיכה קטנה של התנועה הזו", מנתח מזאל.

מזאל מסביר את הניתוח, כניסיון של חבורה צעירים דרך הרשתות החברתיות לעורר הפגנות נד הדיכוי, השלטון ולמען החופש. במצרים הם הצליחו לבצע את ההפיכה אולם מהר מאוד היבנו כי מטרת השלטון של מורסי היא החלת השוערא על המדינה ולכן חזר הצבא ותפס את השלטון. סיסי לדברי מזאל, ניסה להציג בהתחלה פנים של מהפכה מודרנית ופתיחות, אולם המהלך האחרון שלו הופך את מצרים למדינה שבסופו של דבר יש בה שלטון יחיד.

היחס לישראל – נהיה רע יותר

השגריר לשעבר אומר כי למרות שנדמה כי מדינות מסוימות מחפשות לפתוח את הקשרים על ישראל, נדמה כי הציבור והתקשורת דווקא מלבים את ההמון נגד ישראל ואף יותר מן העבר. "אני עובר על העיתונות הערבית מדי יום, זה נראה רע ואף חמור יותר מבעבר. בכל מקום מוקם ועד נגד נורמליזציה נגד ישראל וישנם מאמרים קשים נגד השלמה והכרה בישראל", מספר מזאל.

לדברי מזאל בסופו של דבר הבעיה היא חוסר היכולת להוציא החוצה את היחסים עם ישראל בגלל הבעיה הפלסטינית. אולם לדברי מזאל "אין מזרח תיכון חדש ונצטרך להמתין עוד 300 שנה".

אירופה בסכנה

נקודה נוספת שעלתה בראיון היא ההבנה של האוכלוסיות המוסלמיות באירופה כי הם יכולות להגיע להישגים רבים תוך ניצול הדמוקרטיות באירופה. לדברי מזאל, בכל מדינה באירופה קיימת היום מפלדה ממוסלמית, שעדיין אינה נוחלת הצלחה, אולם ברור לכל כי הם יצליחו להקים כוח פוליטי משמעותי בעתיד שישנה את אירופה.