עבור לתוכן העמוד
Menu

הפלסטינים השתחררו מחסות ארה"ב

ה"ייחרבבאתק" של עבאס סימל את השתחררות הפלסטינים מחסות הנשיא טראמפ

לאחר נאומו של אבו מאזן בפני המועצה המרכזית של אש"ף , התארח באולפן "העולם הזה" בכאן , חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה והמזרחן, פנחס ענברי, לדיון עם השר לשעבר יוסי ביילין.

תחילת הדיון נסובה על סוגיית הרלוונטיות של ארה"ב כמתווך הוגן בסכסוך. לדבריו של ענברי הפלסטינים לעולם לא קיבלו את ארה"ב כמתווך ו"עשו פשרה עם עצמם על מנת לקבל את התיווך האמריקני".

"אירופה הייתה פשוט חלשה מדי כדי לבצע את זה", אמר ענברי והיא עומדת במו"מ רק על תקפיד המממנת. "נדמה כי הפלסטינים לראשונה השתחררו מן הצורך הזה, להיות תחת חסות אמריקנית", אומר ענברי.

לדבריו של השר לשעבר ביילין לפלסטינים יש אינטרס להמשיך את הקשר עם ארה"ב אותם הם רואים כמתווך לא נטרלי אבל הוגן, וכך נהגו לראותו במשך כל השנים.

אחדות הדעות בעולם הערבי נשברה

השר לשעבר ביילין תיאר את השנאה הרבה לפלסטינים בירדן ובמדינות המפרץ, לאחר "ספטמבר השחור" ולאחר מלחמת המפרץ.

חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מרחיב את היריעה וטען כי יש שינוי מקצה לקצה בעולם המוסלמי הסוני, ואם היה נדמה כי הסוגיה הפלסטינית היא הנקודה המרכזית , אז כיום ברור לכולם שלא כך. את הדברים תולה ענברי בהדלפות ממצרים ומסעודיה על כך שהרעיון שרושלים תהיה בירת ישראל ואבו דיס בירת  המדינה הפלסטינית, כרעיון שכבר לא מזעזע את העולם הערבי וזוכה לתמיכה אפילו מצד כהני דת סעודים.