עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ במרוץ נגד הזמן מול טראמפ

אבו מאזן מנסה לעורר קמפיין נגד כוונת טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל

הרש"פ פתחה בקמפיין מדיני ותקשורתי רחב כדי לבלום את כוונות ממשל טראמפ בנושא העברת שגרירות ארה"ב לירושלים או הכרה בירושלים כבירת ישראל.

הפעילות של הרש"פ עלולה להביא לפרוץ גל אלימות ולעכב את פרסום התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ. 

הרש"פ פועלת בימים האחרונים ליצירת תחושת פאניקה בקרב תושבי השטחים והעולם הערבי מפני האפשרות כי ממשל טראמפ עומד להחליט השבוע על העברת שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים או לחילופין להכיר בירושלים כבירת ישראל,זאת במאמץ להרתיע את הממשל ולהניא אותו מלהחליט על מהלך כזה שישנה את מעמדה הבינלאומי של ירושלים.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שיגר בסוף השבוע לוושינגטון את נאמנו הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי בגדה, כדי שיצטרף לצוות הפלסטיני הכולל את בכיר אש"פ, צאיב עריקאת, ואת חסן זומלוט, נציג אש"פ בושינגטון לשיחות עם הממשל בנושא מעמדו של משרד אש"פ בוושינגטון ומעמדה של ירושלים.

אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-2 בדצמבר מפי מקור פלסטיני בכיר כי מחמוד עבאס ייצא בקרוב למסע לכמה מדינות, כדי לבלום את האיומים האמריקנים, כמו למצרים, סעודיה,קטאר,ירדן, בריטניה, צרפת ורוסיה.

הרש"פ גייסה לעזרתה את עבדאללה מלך ירדן שביקר בשבוע שעבר בארה"ב ונועד עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס כדי להזהיר אותו, בין היתר, מפני צעדים אמריקנים בעניין מעמדה של ירושלים שיציתו את אזור המזרח התיכון בגל של אלימות ויחזק את ארגוני הטרור.

כעת פועלת הרש"פ לגייס מדינות ערביות נוספות ובראשם את סעודיה ומצרים שיפעלו מול הממשל כדי לבלום את המגמה המסתמנת בעניין מעמדה של ירושלים.

האסטרטגיה הפלסטינית היא לנסות וליצור דעת קהל ולעורר את הרחוב הפלסטיני והערבי לגל של מחאה כדי להרתיע את הממשל האמריקני.

תנועת חמאס פרסמה הודעה ב-2 בדצמבר שבה הזהירה כי אם יכיר הממשל בירושלים כבירת מדינת ישראל תהייה זו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, היא קראה לעורר מחדש את אינתיפאדת "אלקודס" כדי לסכל את "הקונספירציה".

במקביל מפיצים בכירי הרש"פ ידיעות כי ממשל טראמפ איים על מחמוד עבאס כי יפסיק את הסיוע הכלכלי והכספי לרש"פ אם הוא לא יכנע לתכתיביו המדיניים.

האווירה הציבורית שהרש"פ יוצרת היא בגדר הסתה נגד ממשל טראמפ והצגתו כממשל שמוטה לחלוטין לטובת ישראל ושאיננו יכול לשמש "מתווך הוגן" בסכסוך הישראלי-פלסטיני, נראה כי מחמוד עבאס מכין את הקרקע בדעת הקהל כדי לסכל את התוכנית המדינית החדשה שמגבש הנשיא טראמפ שמכונה "עסקת המאה".

בקרב ההנהגה הפלסטינית יש פסימיות רבה לגבי התוכנית המדינית האמריקנית החדשה, בכירים בתנועת פת"ח מתארים אותה כקוספירציה ישראלית-יהודית חדשה לחסל את הבעיה הפלסטינית בעזרתם של היהודים הבכירים בממשל, ג'ראד קושנר, ג'ייסון גרינבלט ודיויד פרידמן.

הדברים שאמר היועץ האמריקני ג'ייסון גרינבלט ב-11 בנובמבר כי התוכנית המדינית החדשה לא תכלול מסגרת זמן קבועה וכי ארה"ב לא תכפה שום הסכם על אף אחד מן הצדדים מדאיגים מאוד את בכירי הרש"פ הרואים בכך "אור ירוק" לישראל להמשיך בסחבת במשא ומתן ולמסמס בהדרגה את התוכנית האמריקנית.

עפ"י הערכות שונות, התוכנית האמריקנית החדשה תדרוש כנראה מישראל והרש"פ "צעדים לבניית אמון" לקראת חידוש המשא ומתן, ישראל תידרש לצמצם משמעותית את הבניה בהתנחלויות ולהעביר סמכויות נוספות לרש"פ בגדה ואילו הפלסטינים ידרשו להפסיק את מאמציהם באו"ם ובבית הדין הבינלאומי בהאג נגד בכירים ישראלים והצגתם כ"פושעי מלחמה".

מבחינת הרש"פ מדובר בניטרול מוחלט של האסטרטגיה של מחמוד עבאס ל "בינאום הסכסוך" והפעלת לחץ על ישראל במוסדות הבינלאומים.

כמו כן הממשל עשוי לבקש ממדינות המפרץ להתחיל בצעדי נורמליזציה ראשונים עם ישראל מקביל לחידוש המשא ומתן כדי לעודד אותה, גם זה לצנינים בעיניו של מחמוד עבאס שעומד על כך שהנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב תחל רק בתום הגעה להסכם שלום סופי בין שני הצדדים.

המאמץ האסטרטגי של הרש"פ הוא לבלום כבר עכשיו את מה שנתפס בעיניה כסחף של הממשל לטובת ישראל כשהמהלך עדיין באיבו, לפני שהנשא טראמפ קיבל את ההחלטה הסופית.

מחמוד עבאס מציב את נושא ירושלים כ"קו אדום" פלסטיני שכל שינוי במעמדה של ירושלים יתסיס  את העולם הערבי כולו.

לכן בכירי הרש"פ מאיימים באלימות בכל רחבי המזרח התיכון, צאיב עריקאת, המזכיר הכללי של הועד הפועל של אש"פ הגדיר את האפשרות כי הממשל יכיר בירושלים כבירת ישראל במילים "צעד מסוכן מאוד שעלול להצית (באלימות) את האזור כולו".

גם הודעת הנשיאות הפלסטינית  מהווה רמז עבה לגבי התוכניות הפלסטיניות, נאמר בה כי "ירושלים היא המפתח למלחמה ושלום- האזור כולו עומד בפני אופציות קשות".

הרש"פ מנסה לחזור על התקדים שהצליחה ליצור לפני כחצי שנה כשמנעה, ביחד עם מדינות ערב, את כוונת הממשל החדש להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, אז היה הממשל בתחילת דרכו וחשש מפני האיומים כי תפרוץ אינתיפאדה חדשה בשטחים וכי שגרירויות ארה"ב בבירות ארה"ב יותקפו.

עכשיו מנסים הפלסטינים למחזר מחדש את האיומים האלה.

הקונגרס האמריקני חוקק בשנת 1995 חוק בדבר העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, אך הנשיאים האמריקנים מאז הקפיאו את ביצועו ומדי חצי שנה חתמו על צו שמאריך את הקפאת הביצוע, הפלסטינים רוצים להכניס גם את הנשיא טראמפ לתלם הזה למרות הבטחת הבחירות שלו להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

לא ברור מה יחליט הנשיא טראמפ בימים הקרובים בנושא העברת השגרירות לירושלים או ההכרה בירושלים כבירת ישראל,אבל ברור כי מחמוד עבאס מודאג מאוד והוא לא מהסס לצאת בגלוי נגד מגמות הממשל דבר שאיננו מבשר טובות לגבי חידוש התהליך המדיני ואף לאיים בגל אלימות באזור.

ההתנהלות הפלסטינית עלולה ליצור עיכוב משמעותי בפרסום התוכנית המדינית האמריקנית החדשה מכיוון שסביר להניח שהממשל ירצה להרגיע את האווירה באזור לפני פרסום כל תוכנית חדשה כדי לתת לה סיכוי כלשהו.