עבור לתוכן העמוד
Menu

לחץ על עבאס לקבל את עיסקת המאה

לחץ כבד מצד הממשל על עבאס לקבל את עקרונות עיסקת המאה

הלחץ של ממשל טראמפ לכיוון "עיסקת המאה" מראה את אותותיו על הצדדים • לפי גורמים שונים, המלך הסעודי הפעיל לחץ על עבאס על מנת שיקבל את עסקת המאה או שיתפטר

ממשל טראמפ רתם את סעודיה כדי לשכנע את יו"ר הרש"פ , מחמוד עבאס , לקבל את עקרונות התוכנית המדינית החדשה לפתרון הסכסוך.

הממשל האמריקני שואף לסגור עסקה לפני שמחמוד עבאס יפרוש מהחיים הפוליטיים.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אישר בסוף השבוע, בנאום מוקלט ששודר בעצרת בעזה לזכרו של יאסר ערפאת, כי הרש"פ עובדת עם הממשל האמריקני וגורמים בינ"ל על פתרון מדיני לסכסוך על בסיס עקרון שתי המדינות וכי נמשכים המאמצים להשיג חברות מלאה למדינת "פלסטין" באו"ם.

דבריו של מחמוד עבאס באו לאחר שביקר בשבוע שעבר במפתיע בסעודיה ונועד עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז.

מחמוד עבאס התקבל בריאד בקבלת פנים מפוארת ובהשתתפות נציגים בכירים של בית המלוכה הסעודי ובראשם יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

בכמה אמצעי תקשורת במזרח התיכון הופצו שמועות וידיעות כי המלך הסעודי לחץ על מחמוד עבאס לקבל את עקרונות "עסקת המאה" שמגבש הנשיא טראמפ או להתפטר מתפקידו כיו"ר הרש"פ. מקורביו של מחמוד עבאס הכחישו בתוקף את הידיעות האלה וטענו כי היחסים בין הרש"פ לסעודיה הם מצויינים וקיים תיאום של מאה אחוזים בינהן בנושאים המדיניים.

אי אפשר להתעלם מהעובדה כי שבוע לפני הגעתו של מחמוד עבאס לריאד, ביקר בחשאי בסעודיה השליח האמריקני המיוחד ג'ראד קושנר אשר הציג בפני המלך סלמאן את עקרונות "עסקת המאה" שמגבש הממשל כדי לנסות ולפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, ג'ראד קושנר ביקש ממלך סעודיה לשכנע את מחמוד עבאס שלא להתנגד לתוכנית האמריקנית החדשה ולהסכים לחידוש המשא ומתן עם ישראל במסגרת ועידה אזורית.

אין אישור לידיעות כי המלך סלמאן דרש ממחמוד עבאס להסכים לתוכנית או להתפטר מתפקידו, אך מקורות ברמאללה מאשרים כי הוא הפעיל לחץ כבד על מחמוד עבאס שכלל רמיזות על ביטול הסיוע הכספי לרש"פ ותמיכה פומבית ביריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן. סעודיה מודאגת גם מאוד מההתקרבות המחודשת בין איראן לחמאס ומכך שהסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס יחזק את חמאס ויחליש את הרש"פ.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח התוכנית האמריקנית החדשה שהציג ג'ראד קושנר למלך סלמאן ושהוצגה למחמוד עבאס כוללת את המרכיבים הבאים:

א .משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים תחת מטרייה אזורית ובמקביל שיחות על נורמליזציה מלאה בין ישראל למדינות ערב.

ב. התקדמות הדרגתית לקראת פתרון שתי המדינות.. צה"ל ישאר פרוס לאורך בקעת הירדן והמשא ומתן על עתיד ירושלים ומעמדה ידחה למועד מאוחר יותר.

ג.ישראל תמסור שטחים נוספים לפלסטינים בגדה משטחי סי ותהפוך אותם לשטחים במעמד איי

ד. הרש"פ תקבל סיוע כלכלי נדיב מהממשל האמריקני.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס סירב להתחייב כי יקבל את עקרונות התוכנית האמריקנית החדשה וכי הוא מחוייב ל"קוים האדומים" הפלסטינים. עבאס מתנהל בזהירות כדי שלא להרגיז את סעודיה ואת ממשל טראמפ ושומר את הקלפים צמוד לחזהו.

עפ"י אותם גורמים, ניכר כי ממשל טראמפ לחוץ לסגור עסקה בזמן הקרוב לפני שמחמוד עבאס יפרוש מהחיים הפוליטיים מכיוון שאחריו צפוי קרב ירושה קשה וכאוס שלטוני שיכניס שוב את נושא הסכסוך להקפאה עמוקה עד שתתיצב מחדש ההנהגה הפלסטינית.

עבאס שב ואותת לממשל האמריקני, לישראל ולסעודיה כי הוא הפרטנר היחיד שיכול לסגור הסכם מדיני ולהילחם בטרור. הגנרל חאזם עטאללה, מפקד כוחות הביטחון של הרש"פ בגדה, הודיע במפתיע כי התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ חזר במלואו וכי הוא מעולם לא ממש פסק למרות המשבר על רקע גלאי המתכות בהר הבית בחודש יולי האחרון.

בתנועת פת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מנסה ליצור אווירה חיובית לקראת חידוש המשא ומתן במקביל למגעים שהוא מקיים מול חמאס על יישום הסכם הפיוס. אם כי נדמה כי עבאס מציאותי ומגלה זהירות רבה במגעים עם חמאס שבכיריה סיכמו עם ההנהגה האיראנית לפני שבועיים על תיאום מדיני ומבצעי לסכל את תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

מחמוד עבאס ממשיך לתמרן בכל החזיתות. הוא כבר הודיע על נכונותו לחילופי שטחים עם ישראל בשיעור של 6.5 אחוזים. ג'בריל רג'וב, מזכ"ל פת"ח, הודיע על הסכמה פלסטינית לריבונות ישראלית בכותל המערבי אך חזר בו. סה"כ נדמה כי אין שום סימנים על התגמשות בעמדה הפלסטינית שיאפשרו פריצת דרך.

יש הרבה ספוקולציות ושמועות על מהות התוכנית המדינית האמריקנית החדשה אך אף אחד מהמנהיגים הישראלים והפלסטינים לא יודע בודאות את כל פרטיה, דבר אחד ברור, היא הולכת ומתקרבת ובקרוב הנשיא טראמפ יניח אותה על שולחנם של שני הצדדים.

חולשתו של מחמוד עבאס היא גם כוחו, אין היום שום מנהיג פלסטיני שיכול לחתום על הסכם עם ישראל חוץ ממנו.הוא יודע זאת וכן גם הנשיא טראמפ שלחוץ להשיג עסקה ולהציג הישגים, ישראל צריכה לעמוד על המשמר שהדבר לא יהיה על חשבון האינטרסים הביטחוניים שלה.