עבור לתוכן העמוד
Menu

החיזבאללה ידחה את התפטרות חרירי

נאום נסראללה לאחר התפטרות חרירי הביא להרגעת הרחוקות בלבנון
  1. בהתייחסותו של מנהיג חיזבאללה ב-5 בנובמבר 2017 להודעת ההתפטרות של ראש ממשלת לבנון, רפיק חארירי בולט רצונם של חיזבאללה ואיראן לשמור על היציבות השלטונית ועל השקט בלבנון.

2. נצראללה הטיל ספק באמינות הודעת ההתפטרות של חארירי, שפורסמה בסעודיה. הוא יותר מרמז שההודעה הוכתבה לחארירי על ידי סעודיה וכי המילים בהן השתמש, לא משקפות את שפתו של ראש ממשלת לבנון. זאת היא רטוריקה סעודית ולא לבנונית, קבע נצראללה.

3. נצראללה התעלם מהמידע שפורסם לפיו היתה כוונה להתנקש בחייו של חארירי בלבנון והדגיש כי אין בידו מידע היכול להסביר מה עומד מאחורי התפטרות חארירי דווקא בעיתוי הזה. הוא גילה כי לאחר שחארירי שב מביקור קודם בסעודיה, הוא דיווח לחברי הממשלה, שסעודיה תומכת ביציבות, בביטחון בלבנון ובהמשך כהונתה של הממשלה בראשותו. על כן כל אחד כולל במפלגתו שלו הופתע מהודעת ההתפטרות שלו. זאת ועוד בתקופה האחרונה לא היו סימנים כלשהם שחארירי תכנן או התכוון להתפטר, אמר נצראללה. כל התבטאויותיו העידו על המשך תכניותיו העתידיות כראש ממשלה.

4. לפיכך, הדגיש נצראללה ההחלטה להתפטר היתה החלטה סעודית שנכפתה על ראש ממשלת לבנון. נצראללה תהה שמא סעודיה מחזיקה את חארירי בניגוד לרצונו והוא איננו מורשה לשוב ללבנון. כל זאת במסגרת מאבקי הכוח בחצר המלוכה הסעודית, אליהם נקלע ראש ממשלת לבנון בניגוד לרצונו.

5. נצראללה ציין כי הנשיא מישל עון ויושב ראש הפרלמנט, נביה ברי עושים עבודתם ללא כל בעיה והם ממתינים לשובו של ראש הממשלה מסעודיה, "אם הוא יורשה לחזור". בכך דחה נצראללה את ההתפטרות של חארירי וקבע שממשלת לבנון ממשיכה להתקיים. חיזוק לכך נמצא גם בדבריו של הנשיא עון שהבהיר, שהוא איננו מתכוון לנקוט בכל צעד המתחייב מהודעת חארירי עד אשר יפגוש אותו באופן אישי וישמע אתו.

6. המשמעות העיקרית של דברי נצראללה והנשיא עון, היא שממשלת לבנון לא מתפרקת לאור הודעת ההתפטרות של חארירי. אולם ברור שבהיעדר ראש ממשלה מכהן, הוטל סימן שאלה גדול על המשך היציבות השלטונית בלבנון העלול לדרדר את לבנון למצב של אי-שקט ולחידוש המאבק הבין עדתי, בעיקר בין הסונים לשיעים.

7. הדעת נותנת שחיזבאללה בתמיכת איראן, תעשה מאמץ גדול כדי למנוע התפתחויות אלה. שכן, הן עלולות לפתוח פתח להתחזקות הגורמים הסונים הסלפים שחלקם מושפעים מהנעשה בסוריה, שייזכו לתמיכה סעודית שתצית אש עדתית בלבנון.