עבור לתוכן העמוד
Menu

מי אתה אבו נעים?

ניסיון החיסול של האחראי על מנגנוני הביטחון בעזה, תאפויק אבו נעים, הוא עוד חוליה בשרשרת הכישלונות האחרונים של החמאס ופגיעה ביוקרתו

ניסיון החיסול של  האחראי על מנגנוני הביטחון בעזה, תאפויק אבו נעים, הוא עוד חוליה בשרשרת הכישלונות האחרונים של החמאס ופגיעה ביוקרתו

 

עיקרי המאמר:

  • מטען החבלה שהופעל כנגד אבו נעים היה קטן יחסית
  • בישראל מכחישים כל קשר לעניין
  • אבו נעים היה אחראי ישיר לקשר עם מצרים ולתאום הביטחוני נגד הסלפים
  • הערכה ברצועה כי ישראל אינה מעורבת

בסוף השבוע ניסו אלמונים להתנקש בחייו של הגנרל תוופיק אבו נעים ראש מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה.

מטען חבלה שהוטמן במכוניתו התפוצץ בעת שהיא חנתה במחנה הפליטים נוצייראת במרכז הרצועה.

אבו נעים שעמד להיכנס למכונית נפצע באורח קל עד בינוני והועבר לטיפול בבית חולים.

מטען החבלה שהופעל היה קטן יחסית וגרם נזק לחלק הקדמי של הרכב. לא ברור אם מדובר בביצוע חובבני או שמלכתחילה נועד המטען לשמש כאזהרה לתוופיק אבו נעים.

אין זו הפעם הראשונה שמטעני חבלה מונחים מתחת למכוניותיהם של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס.

לפני כשנתיים הונחו כמה מטענים כאלה מתחת לכלי רכב של כמה מפעילי הזרוע הצבאית אך הם התגלו מבעוד מועד.

ייתכן שהדבר קשור במאבק פנימי בין גורמי כוח שונים בתוך הזרוע הצבאית אשר הכחישה את האפשרות הזו בזמנה וטענה כי המטענים הונחו ע"י פעילים של פתח' או של אחד הארגונים הסלפים הקיצוניים.

ניסיון החיסול של תוופיק אבו נעים הינו מכה נוספת ליוקרתה של תנועת חמאס בתחום הביטחוני, לפני כ-7 חודשים נרצח ביריות בעיר עזה מאזן פוקהא, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, בסמוך לביתו.

חמאס טענה זמן קצר אח"כ כי לכדה את 3 רוצחיו שהוצאו להורג לאחר שהורשעו ברצח בהוראת השב"כ הישראלי.

ניסיון החיסול של הגנרל תוופיק אבו נעים נעשה בתקופה רגישה שבה עומד הנושא הביטחוני ברצועה ופירוק הנשק מידי הזרוע הצבאית של חמאס במרכז הדיון הציבורי הפלסטיני לקראת יישום הסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מכחישים בתוקף כל קשר לניסיון החיסול של תוופיק אבו נעים, מנהיג חמאס אסמעיל הניה טען במסיבת עיתונאים בעת שביקר את אבו נעים בבית החולים כי "באמצעות הפשעים האלה, ישראל מנסה להניא את חמאס מדרכה ומדבקותה בזכויות העם הפלסטיני ומההתנגדות עד שפלסטין תשוחרר לגמרי".

למי היה האינטרס לחסלו?

תוופיק אבו נעים הינו פעיל בכיר של הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם", הוא שוחרר מהכלא הישראלי במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 ונחשב למקורבו של יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה.

אבו נעים היה ממקימי הזרוע הצבאית במרכז רצועת עזה ביחד עם בכירי חמאס עדנאן אלרול ווואליד עקל ובילה 23 שנים בכלא הישראלי.

אבו נעים היה חבר המשלחת של חמאס שדנה בהיבטים הביטחוניים של ההבנות האחרונות בין המודיעין המצרי לחמאס, הוא פיקח אישית על הקמת אזור החיץ שהושלם באחרונה על גבול הרצועה עם מצרים באורך של 14 ק"מ שנועד למנוע מעבר מחבלים סלפים קיצונים והברחות נשק מרצועת עזה לצפון סיני באמצעות המנהרות כדי לסייע לשלוחת דאע"ש הנלחמת בצבא המצרי.

הארגונים הסלפים הקיצונים ברצועת עזה רואים בתוופיק אבו נעים את האחראי הראשי לרדיפתם בשנה האחרונה.

מנגנוני הביטחון, שאבו נעים מופקד עליהם, עצרו מאות מפעילי הסלפיה הג'יהאדיה ברצועת עזה התומכים בדאע"ש, המידע המודיעיני שהוצא מהם בחקירות הועבר למודיעין המצרי וכמה עשרות מהם הועמדו לדין באשמת שיגור רקטות לעבר ישראל כדי לסכסך בין ישראל לחמאס ובאשמת אחזקת נשק והתארגנות לצורך ביצוע פעולות טרור.

לפני כשבועים הצליחו מנגנוני הביטחון של תוופיק אבו נעים לעצור את המבוקש נור עיסא מהארגון הסלפי "אחפאד אלצחאבה", שנחשב למנהיג ארגון דאע"ש ברצועה, ושהיה דרוש לחקירה במשך תקופה ממושכת.

עיסא הפעיל במשך תקופה חוליות של פעילים שעסקו בירי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל בניסיון לייצר מתיחות בין ישראל לחמאס בגבול הדרום.

אי אפשר לשלול את האפשרות כרגע כי ניסיון הפגיעה בתוופיק אבו נעים הוא מעשה נקמה על רקע סכסוך אישי או על רקע פוליטי.

צריך לזכור כי ישנם כמה גורמים שאינם מעוניינים בהצלחת הפיוס בין פת"ח לחמאס וגם בשגשוג שיתוף הפעולה האסטרטגי החדש בין חמאס למצרים.

בין הגורמים האלה ישנם פעילים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס כמו חברי הלשכה המדינית פתחי חמאד ומחמוד א-זהאר.

עפ"י גורמים מצרים, פתחי חמאד היה במעצר בית של כשבוע ימים כאזהרה מצד הנהגת חמאס לבל ייצא בהצהרות נגד הפיוס עם פת"ח.

גם תנועת פתח' איננה מעוניינת בהצלחת הקשרים החדשים בין מצרים לחמאס, מצרים תומכת בכך שהנשק יישאר בשלב הזה בידי תנועת חמאס מכיוון שיש לה אינטרס שחמאס תילחם בארגונים הסלפים עפ"י הההבנות שהושגו באחרונה.

מצרים תומכת במוחמד דחלאן והזרם בפתח' ברצועה שמזוהה עם מחמוד עבאס מעוניין ביצירת אי שקט ברצועה כדי למנוע מדחלאן הישג כלשהו.

פתח' רוצה להראות שחמאס איננה שולטת ברצועת עזה וכי מבחינה ביטחונית רצוי שהשליטה הביטחונית תהייה בידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

ההערכה ברצועת עזה כרגע היא שהארגונים הסלפים הקיצוניים או ארגון דאע"ש הם האחראים לנסיון ההתנקשות בחייו של הגנרל תוופיק אבו נעים.

הדבר איננו סותר את דבריו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה שהטיל את האחריות על ישראל, בחמאס טוענים כי דאע"ש והארגונים הסלפים הקיצונים ברצועה הינם שליחי השב"כ הישראלי.

כך או כך, חמאס חטפה מכה בלתי צפויה וסביר שמעתה היא תגביר את האבטחה על בכיריה, ייתכן שהיד שביצעה את ניסיון החיסול בתוופיק אבו נעים מתכננת חיסולים נוספים.

הנהגת חמאס תעשה הכל בימים הקרובים כדי להפגין שליטה במצב הביטחוני וייתכן שתתחיל בגל מעצרים נוסף בקרב הארגונים הסלפים.