עבור לתוכן העמוד
Menu

סיוט מזרח תיכוני: רכבת מטהראן לים התיכון

איראן מגבירה את אחיזתה בסוריה באמצעות פרויקטים כלכליים ושיקום המדינה

איראן מגבירה את אחיזתה בסוריה ופועלת לייצוב הכלכלה הסורית במגוון דרכים ותחומים. ד"ר שמעון שפירא מספר על השיטה האיראנית

רכבת שיעית מטהראן לים התיכון

ככל שההכרעה הצבאית של המדינה האסלאמית הולכת ומתקרבת, מגבירה איראן את מעורבותה הכלכלית בסוריה. איראן לא ממתינה לסיום הקרבות ולהכרעה הסופית של דאע"ש והיא פועלת לתרגם את ההצלחות הצבאיות שלה ושל חיזבאללה לנכסים אסטרטגיים וכלכליים.

מסילת ברזל מטהראן לים התיכון

Yahya Rahim Safavi , יועצו הצבאי של מנהיג איראן, ששימש כמפקד משמרות המהפכה, ציין כי איראן חותרת לחזק את יחסיה הכלכליים עם עיראק, סוריה ולבנון, במקביל לשיתוף הפעולה הצבאי והמדיני ביניהן. ה"יהלום שבכתר", הציר השיעי המרובע, יהיה סלילת מסילת רכבת מאיראן דרך עיראק וסוריה לים התיכון. הפרוייקט יחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות ויעניק להן עומק אסטרטגי. כצפוי הדגיש את פן התיירות הדתית של ה"רכבת השיעית" שיוביל המוני עולי רגל איראנים למקומות הקדושים לשיעים בעיראק ובסוריה .

קידום פרוייקטים כלכליים בסוריה

סגן יושב ראש לשכות המסחר והתעשייה של איראן, Hosseim Selahvarzi, הגיע במהלך אוגוסט 2017 בראש משלחת כלכלית איראנית ליריד הבינלאומי Expo בדמשק. הוא הבהיר כי איראן רוצה לסייע בקידום פרוייקטים לפיתוח ושיקום סוריה באמצעות חברות איראניות. האורח האיראני ביקש מממשלת סוריה לקדם הסכמי סחר חופשי בין המדינות על מנת להקל על תהליך השיקום של סוריה. יצויין כי היריד הבינלאומי היה הראשון מאז פרצה המלחמה בסוריה, המשלחת האיראנית היתה הגדולה ביותר מבין כל המשלחות הזרות ומנתה כשלושים חברות .

חשמל

שר החשמל הסורי, Mohammad Zuhair Kharboutli, שהגיע במהלך ספטמבר 2017 לטהראן חתם על חוזים לייבוא חמש תחנות כוח לייצור חשמל מאיראן על מנת לשקם את משק החשמל בסוריה. על הפרק חתימת חוזים נוספים במעל לחצי מיליארד אירו .

נפט

איראן הודיעה כי היא מתכוננת להקים בית זיקוק בסוריה בסמוך לחומס. בתי הזיקוק צפוים לספק כושר ייצור של שבעים אלף חביות נפט ביום. בשלב השני יוגבר קצב הייצור למאה ארבעים אלף חביות נפט ביום. כמו כן הודיעה איראן כי תשקם שני בתי זיקוק נוספים בסוריה. הכוונה האיראנית להשתמש בנפט גולמי סורי שיזוקק על ידי האיראנים .

משמעויות

לצד התשתיות הצבאיות והאסטרטגיות שבונה איראן בסוריה ובדמשק ובראשן, שדה תעופה צבאי בסמוך לדמשק ובסיס ימי בנמל טרטוס, מגבירה איראן את מעורבותה הכלכלית בסוריה. מאז סיום מלחמת איראן-עיראק צברה טהראן ניסיון רב בשיקום תשתיות שנהרסו במלחמה, אותו היא חותרת ליישם בסוריה.

המעבר משלב המעורבות הצבאית האיראנית לשלב ההשתלטות על הכלכלה הסורית יהיה קרוב לוודאי מהיר יחסית, לאור ההזדקקות הסורית הכמעט נואשת לשיקום כלכלתה. המתחרה העיקרית של איראן במלאכת השיקום בסוריה היא רוסיה. אולם בשונה מאיראן, הרוסים דורשים תשלום כספי להשקעותיהם, שהסורים מתקשים לעמוד בו.

הגברת המעורבות הכלכלית האיראנית בסוריה משתלבת גם עם השינויים הדמוגרפים העמוקים המתחוללים בסוריה מאז פרצה המלחמה. משבר הפליטים העמוק בקרב החברה הסונית הסורית הביאו בעקבותיו להשתלטות של גורמים שיעים בעידוד איראני, מתוך סוריה וכאלה שהגיעו מעיראק והתיישבו על אדמות ונכסים שהיו בבעלות סונית בבירה דמשק ובערי המחוזות. סביר להניח שבשינויים דמוגרפים אלה טמון פוטנציאל לא מבוטל להתפרצות בין עדתית בעתיד.