עבור לתוכן העמוד
Menu

כשר: ה-BDS האקדמי נכשל

עוד אמר כי הוא תומך בחוק הלאום וכי אין לערער על ישראל כמדינה דמוקרטית

פרופ' אסא כשר, זוכה פרס ישראל, מחבר הקוד האתי של צה"ל ומומחה לפילוסופיה, דיבר במסגרת כנס במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה על מספר נושאים העומדים על סדר היום.פרופ' אסא כשר, זוכה פרס ישראל, מחבר הקוד האתי של צה"ל ומומחה לפילוסופיה, דיבר במסגרת כנס במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה על מספר נושאים העומדים על סדר היום.

במסגרת ההרצאה התייחס פרופ' כשר לסוגיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. לדבריו: "מובן מאילו שישראל היא מדינה דמוקרטית", כשר הרחיב:" ישנם אנשים שחושבים שכשיש בחירות אז זו דמוקרטיה..יש לדאוג לשלטון הרוב, לזכויות האדם ולמוסדות המדינה". כשר המשיך: "הפרופיל הדמוקרטי שלנו כמו של כל מדינות המערב ואף אחד לא צריך להטיל ספק בה, ואף אחת לא מושלמת וגם אנחנו לא". כדוגמה הביא את החוקים בצרפת האוסרים על תלמידים מוסלמים ללבוש בורקה ועל כך ששוויץ אוסרת על בניית מסגדים בתחומה.

לדבריו של מחבר הקוד האתי של צה"ל הבעיה העיקרית של הדמוקרטיה הישראלית קשורה ליחסי דת ומדינה. לדבריו ישראל אימצה את עניין המעמד האישי בהתאם לעדה אליה אתה שייך חוק שהחל עוד מימי שלטון הטורקי. בהמשך הביע תמיהה, פרופ' כשר, אודות ההתערבות של מדינות אירופה בספרי הלימוד בישראל בשאלות דת ומדינה ושאל: "מה זה עסקיכם?". לדבריו בישראל נהוג לנהל את הוויכוחים הללו בצורה מופרזת בוווליום מופרז.

 המאבק ב-BDS

כשר התייחס גם למאבק ותופעת תנועת ה-BDS בארץ ובעולם. הפרופ' סיפר אודות הרצאה אותה נצן בחו"ל ובסיומה ביקש אחד הקולגות שלו לגשת לחדרו על מנת לשוחח קצת. את השיחה פתח הפרופ' הזר בבקשה לדון בלגיטימיות של קיומה של מדינת ישראל. כשר ענה לו: "תשמע ברמה הראשונה תלך לעזאזל, אני לא צריך לענות לזה בכלל. ברמה השנייה שאלתי אותו בוא נדבר על זכות הקיום של גרמניה בצורתה הנוכחית, על איטליה".

לאחר מכן קבע כשר כי הניסיון של תנועת ה-BDS לחרם על האקדמיה הישראלית נכשל בצורה טוטלית, לדבריו אף איש אקדמיה בישראל לא הרגיש את ההשפעה. כשר הרחיב וטען כי אנשי תנועת ה-BDS ממשיכים לפעול מתוך צורך ליצור אג'נדה משלהם ומתוך מניעים כספיים של עסקנים.

תמיכה בחוק הלאום

"אני בעד חוק היסוד של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי", אמר כשר והוסיף: "כל העולם צועק על זה בגלל שבדיונים הפוליטיים, או שאתה בוגד או שאתה פשיסט, אין אפשרות שלישית". כשר אינו מקבל את הטענה הזו ואומר כי הוא נלחם על אפשרות שלישית.

עוד הדגיש בדבריו כי "הוא אינו עומד להתנצל על כך בשום מקום. יש מדינות לאום עשרות ואנחנו אחת מהם. יש מדינת לאום פינית, יש מדינת לאום יוונית, מדינת הלאום הטורקית, הגרמני – אני לא מתנצל על זה", כך לדבריו.

" לפעמים פוליטקאים לא נזהרים ואומרים שבתור ציונים אנחנו צריכים להיות בעד מדינה יהודית גם על חשבון הדמוקרטיה. אני אומר לא! אנחנו יכולים להיות גם מדינה דמוקרטית עם פרופיל גבוהה מאוד וגם מדינה יהודית. אין סתירה בין השתיים". כשר המשיך: "אילו היוצרים את ההבדל בין הדברים יוצרים רק בעיות שמפריעות למדינה ומייצרים אג'נדות פוליטיות".

כשר גם ציין כי הוא לא רואה  בעיה מוסרית ודמוקרטית בחוק השבות. לדבריו אין הבדל בין החוק הזה לבין חוקים במדינות אחרות, כך גם סמלי המדינה לדבריו. כשר מסייג את דבריו ואומר כי אין להפריז, כנהוג במחוזיתנו. חוק הלאום צריך להיות מנוסח כך שאין בעיה עם דמוקרטיה. • • •