עבור לתוכן העמוד
Menu

מאחורי המילים שלא נאמרו בנאומים באו"ם

לפני נאומו הערב צפוי להיפגש אבו מאזן עם הנשיא טראמפ • במחנה הפלסטיני ישנו לחץ עצום גם בעקבות נאום א-סיסי אמש

האו"ם היה לאורך שנים זירת מאבק בין העיקריות של הפלסטינים, בגלל הרוב האוטומטי הידוע, והחלטות מועצת זכויות האדם הבעייתית.

מושב העצרת הכללית הלילה (רביעי) עשוי להוות מפנה, וזאת לאור נאומו של נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ אתמול, שבה לא רק התעלם מן הבעיה הפלסטינית, אלא גם איים על האו"ם בקיצוץ תקציבים אם ימשיך בדרך בה הוא הולך עכשיו. טראמפ אומנם לא הזכיר את ישראל בהקשר הזה, אבל הבלטת מועצת זכויות האדם , כגוף שלילי ולא מאוזן , המתמקדת בהחלטות נגד ישראל, הייתה מסר ברור לכולם.

בדרך עקיפה רמז טראמפ לפלסטינים כי אם ימשיכו ללחוץ על ישראל במוסדות האו"ם, הם מסכנים את עתידו של ארגון האומות המאוחדות.

הלחץ – לא רק מכיוונו של טראמפ

גם נאומו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח -סיסי, היה בעייתי מבחינת הפלסטינים. ראשית "המוסיקה". מצרים לא עמדה לצד הפלסטינים מול ישראל, אלא נעמדה בחצי הדרך בין ישראל לפלסטינים, מעין מתווך.

א-סיסי לא הזכיר בנאומו את קווי 1967, וקרא לפלסטינים "לכבד את האחר". הרמז היה מאוד בררור , הכוונה היא – ישראל. כמו כן רמז, הנשיא המצרי, על אפשרות שבה ייקחו הערבים את ניהול השיחות מידיהם הבלעדיים של הפלסטינים, ויעבירו אותן למדינות ערב במסגרת היוזמה הערבית.

הפלסטינים מצידם, מסרבים לקבל את עצם עקרון השיחות, ובוודאי שהם מתנגדים שאחרים יישאו ויתנו עם ישראל בשמם.

נאום אבו מאזן הערב – לחץ על הראיס

הערב, צפוי, ראש הרשות הפלסטינית לנאום מעל בימת האו"ם. מדינות ערב לוחצות עליו למתן את דבריו, אבל עד כה הוא מסרב. על פי מקורותינו הפלסטיניים, עד ערב הנסיעה לפחות, אבו מאזן עמד על כך כי יישא נאום חריף ובו ידרוש לפרוש חסות בינלאומית על הפלסטינים.

ערב הנסיעה הייתה אמורה להתקיים ישיבת תיאום בינערבית עם הפלסטינים בקהיר. הישיבה התקיימה, אבל התפוצצה בגלל חילופי האשמות בין קטאר וסעודיה, והנשוא הפלסטיני לא עלה לדיון. במסדרונות האו"ם הספיקו להיפגש שרי החוץ של מדינות ערב.

לפני שיעלה על בימת הנואמים, צפוי להיוועד אבו מאזן עם הנשיא טראמפ, ופגישה זאת עשויה להיות מכרעת לגבי אופי הנאום אותו יישא.

על המבוכה הפלסטינית אפשר ללמוד מדיווחי רדיו פלסטין מהבוקר. בדיווחים דובר כי הנשיא המצרי, א-סיסי, הזכיר את קווי 1967, אולם כאשר חזרתי ובדקתי את נאומו לא נמצא לכך זכר.