עבור לתוכן העמוד
Menu

השטן הוא בפרטים הקטנים

לאחר שובה של המשלחת של הפתח' לרמאללה מצפים כעת ברצועה ובקהיר להמשך ההתקדמות של השיחות בין הארגונים • האם יש לכך סיכוי בכלל ?

עיקרי המאמר:

  • משלחת הפתח' שבה מקהיר. כמו כן והתקיימה שיחת טלפון בין אלחאמד להנייה
  • הפתח' ייבחן את רצינות הבטחות החמאס ויסכים להמשיך ולהתקדם אך ורק אם באמת תחזור הרש"פ לשלוט ברצועה
  • תושבי עזה נושאים – מצפים להסרת גזירות אבו מאזן מעליהם
  • מבחן הפקידים ברצועה – הוא המבחן האמיתי ליישום ההסכם

 

משלחת הפתח' שבה מקהיר לרמאללה לאחר השיחות עם ראשי המודיעין המצרי. ראש המשלחת, עזאם אלאחמד, שוחח בטלפון עם אסמעיל הניה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ולדבריו חש כי יש כוונה כנה של חמאס להתפייס עם פתח'.

לדברי אלאחמד, הפגישה הבאה בין משלחות פתח' והחמאס לדיון ביישום הסכם הפיוס ,שנחתם בקהיר ב-2011, תהייה רק לאחר שממשלת רמאללה בראשותו של ראמי חמדאללה תבקר ברצועת עזה, בכדי לבחון כיצד להעביר את הסמכויות של "ממשלת הצללים" שפירקה חמאס בחזרה לידי הממשלה הפלסטינית.

רמת האמון בין הנהגת פתח' להנהגת החמאס החדשה, בראשות אסמעיל הניה היא נמוכה. ההנהגה הארגון התחלפה לפני כמה חודשים ויו"ר הלשכה המדינית ח'אלד משעל, נאלץ לפרוש.

בעוד בפתח' ממשיכה לפעול ההנהגה הותיקה בראשות מחמוד עבאס ללא שינוי, היא עדיין חושדת מאוד בכוונות האמיתיות של חמאס, שלא שינתה כהוא זה את האסטרטגיה שלה להשתלט גם על הגדה המערבית ולהחליף את שלטון הרש"פ.

כדאי לבחון את ההסכמים וההבנות בין פתח' לחמאס ב-10 השנים האחרונות, יש לבצע בדיקה קצרה של הסיכומים הקודמים עליהם הסכימו הצדדים:

"הסכם מכה" (2008) – לאחר זמן קצר השתלט החמאס בכוח על הרצועה וגירשה את הרש"פ.

"הסכם תימן"(2008) – שני הצדדים חתמו על ההסכם, אך לא ביצעו שום סעיף ממנו.

"הסכם קהיר" (2009) – מצרים הציגה בפני שני הצדדים מסמך פיוס, שקרא לעריכת בחירות, אך המסמך הוקפא בגלל חילוקי דעות.

"הסכם דמשק" (2010) – הצדדים הודיעו כי הם קרובים להסכם חדש, אך דבר חדש לא יצא ממנו.

"הסכם קהיר" (2011) – הסכמה על הקמת ממשלה עצמאית ועריכת בחירות כלליות אך הממשלה לא הוקמה.

"הסכם דוחא" (2012) מחמוד עבאס וח'אלד משעל הודיעו על הסכם להקמת ממשלה ועריכת בחירות חדשות, אולם כלום לא התרחש בשטח.

"הסכם קהיר" (2013)  – הודעה משותפת של שני הצדדים על יישום הסכם הפיוס משנת 2011. גם כאן לא נעשה שום צעד ממשי למימוש העניין.

"הסכם א-שאטי" (2014) –  נחתם במ"פ א-שאטי ברצועה הסכם על הקמת ממשלה עצמאית ועריכת בחירות חדשות. בפועל הוקמה "ממשלת הסכמה לאומית" בראשות ראמי חמדאללה, אולם כמה חודשים לאחר הקמתה האשימה חמאס כי הממשלה מזניחה את רצועת עזה ובסופו של דבר היא הקימה את "ממשלת הצללים" (הועדה לניהול ענייני רצועת עזה).

"הסכם קהיר" (2017) – ב-17 בספטמבר הודיעה חמאס מקהיר כי היא מוכנה לפרק את "ממשלת הצללים", לאפשר לממשלה הפלסטינית למשול ברצועה ולערוך בחירות חדשות.

לאן פני הדברים?

הנהגת הפתח' בירכה בקרירות על הודעת חמאס בדבר פירוק "ממשלת הצללים". היא תבחן כעת את המשמעות של הודעת החמאס, שהושגה בלחץ מצרי כבד.

ברחוב הפלסטיני בשטחים ישנה פסימיות רבה, ניסיון העבר מעיד על כך ש"השטן מצוי בפרטים הקטנים" ויש עוד שורה של נושאים מורכבים ומסובכים שלא נפתרו.

הציפיה של הנהגת חמאס ושל הרחוב העזתי היא שמחמוד עבאס יבטל לאלתר את כל הסנקציות שנקט נגד רצועת עזה, כגון הוצאה בכפיה לפנסיה מוקדמת של עשרות אלפי פקידים ברצועה, צמצום אספקת החשמל, איסור על חולים קשים לצאת לטיפול בחו"ל, חסימת כ-30 אתרי אינטרנט של חמאס ומוחמד דחלאן, הפסקת תשלום המשכורות של משוחררי "עסקת שליט" מרצועת עזה ועוד.

אולם, הנהגת פתח' איננה ממהרת, היא תעדכן את מחמוד עבאס, שנסע לניו יורק לדיוני העצרת הכללית של האו"ם ופגישה עם הנשיא טראמפ, ומצפה להנחיותיו.

תנועת החמאס מצידה מבקשת לראות צעדים ממשייים בשטח מצד ממשלת חמדאללה.

עפ"י גורמים בעזה, משלחת של המודיעין המצרי עשויה להגיע בימים הקרובים לרצועה לפקח על יישום ההבנות שהושגו בקהיר.

גורל הפקידים

אחד הנושאים הבעייתים ביותר בין הפתח' לחמאס הינו גורלם של עשרות אלפי פקידים שנקלטו במשרדי הממשלה ברצועה לאחר שהחמאס השתלטה עליה ב-2007.

רוב רובם של הפקידים מזוהה עם חמאס ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מעוניין לממן אותם מתקציבי הרש"פ.

עפ"י גורמים בחמאס, המודיעין המצרי גיבש תוכנית כי משכורותיהם ישולמו מקרן שאליה יתרמו מדינות ערביות וזרות.

עוד נושאים שנדונו בשיחות שניהל המודיעין המצרי עם משלחות הפתח' והחמאס בקהיר עסקו ברפורמות באש"פ, הקמת ממשלת אחדות בהשתתפות כל הפלגים ועריכת בחירות מוניציפליות, ובחירות לנשיאות ולפרלמנט.

המאבק הפוליטי על הנהגת העם הפלסטיני בין הפתח' וחמאס נמשך במלוא עוזו, למרות האופטימיות ששודרה מהשיחות בקהיר.

השאלה המרכזית שאין עליה עדיין תשובה ותתברר רק בהמשך היא האם הפתח' והחמאס הבשילו ומוכנות לשותפות פוליטית אמיתית והתמודדות משותפת עם הבעיות הכבדות של התושבים בגדה וברצועה או שמדובר שוב במשחק פוליטי מתוחכם כדי להרוויח זמן ולרצות את מצרים שמפעילה עליהן לחץ כבד להגיע לפיוס.

מחמוד עבאס נכשל בניסיונותיו להתסיס ולהמריד את תושבי הרצועה נגד שלטון חמאס באמצעות הסנקציות הקשות שהטיל עליהם. מאידך גיסא, תנועת החמאס לא הצליחה לזעזע את שלטון הרש"פ בגדה ולהקל את המצור הכבד על הרצועה.

ייתכן שאם המהלך החדש הזה ייכשל, יפנו מצרים וחמאס ליישום מיידי ונרחב של ההבנות בין חמאס למוחמד דחלאן כדי ליצור תחושה של התקדמות ולהפעיל לחץ נוסף על מחמוד עבאס להיענות ליוזמת הפיוס החדשה של מצרים.