עבור לתוכן העמוד
Menu

67 – המספר שמספר את השחיתות ברש"פ

גובר הזעם ברחוב הפלסטיני בגדה וברצועה בעקבות פרשת שחיתות חדשה שמסגרתה הועלה שכרם של ראש הממשלה והשרים ב-67 אחוזים בניגוד לחוק • מי שאישר את ההעלאה הוא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, גורמים בפת"ח אומרים כי הדבר נעשה כדי לקנות את נאמנותם ושתיקתם של בכירי הרש"פ

הרחוב הפלסטיני רוחש וגועש בעקבות שערוריית השחיתות החדשה שנחשפה בצמרת הרש"פ בכל הקשור למשכורותיהם של ראש הממשלה והשרים בממשלה הפלסטינית.

את פרשת השחיתות החדשה חשף אתר אנונימי באינטרנט בשם "בניגוד לזרם" (עכס אלתיאר-בערבית) אשר פרסם לפני כמה ימים מסמכים שעל פיהם עולה כי כבר לפני שנתיים ימים הועלה בחשאי שכרם של ראש הממשלה הפלסטיני דאז, ראמי חמדאללה ושרי הממשלה ב-67 אחוזים בניגוד לחוק הפלסטיני.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא שאישר אישית את העלאת שכרם של ראש הממשלה ושריו, ההעלאה אושרה בדיון בממשלה הפלסטינית וראש הממשלה לא היה מעז להעביר את ההחלטה מבלי לקבל "אור ירוק" מיו"ר הרש"פ.

על פי ההחלטה, שכרם של ראש הממשלה והשרים עלה בתוספת קבועה של 2000 דולר בחודש.

לדבר יש השלכות כספיות גם על הפנסיה החודשית שמקבלים ראש הממשלה לשעבר ראמי חמדאללה והשרים לשעבר.

משנכנס ראש הממשלה החדש מוחמד א-שתייה לתפקידו לפני כ-3 חודשים הוא לא ביטל את ההחלטה למרות מדיניותו המוצהרת על "הידוק החגורה" וצמצומים במנגנון הממשלתי, כדי להתמודד על המשבר הכספי החמור שבו נתונה הרש"פ עקב קיצוץ הסיוע האמריקני וסירובה לקבל מישראל את כספי המיסים, המהווים 70 אחוזים מתקציבה, בגלל שקוצץ מהם הסכום שהיא מעבירה למשפחות ה"שהידים" והמחבלים מדי חודש בחודשו.

הצעד הבולט שעשה מוחמד א-שתייה היה העברת החלטה בממשלה כי לא ירכשו מכוניות חדשות עבור שרי הממשלה.

בעקבות חשיפת הפרשה, מתח שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב ביקורת קשה על הרש"פ, הוא שוחח עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה וביקש ממנו לבטל לאלתר את התוספת ולהורות על חקירה בנושא.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה ב-7 ביוני כי ראש הממשלה מוחמד א-שתייה אמר כי ממשלתו תשנה את ההחלטה על תוספת השכר החודשית בסך 2000 דולר לחברי הממשלה.

אולם, בפועל לא נעשה דבר, הסערה ברחוב הפלסטיני בגדה וברצועה נמשכת, הנושא הפך לשיחת היום וגובר הזעם נגד השחיתות של צמרת הרש"פ.

רק בחודש מרץ שעבר קיצצה הממשלה הפלסטינית ב-40 אחוזים את שכרם של פקידי הרש"פ בעוד שבפועל קיבלו ראש הממשלה ושריו תוספת חודשית של 2000 דולר למשכורותיהם.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס איננו מתרגש מחשיפת הפרשה, הוא סומך על ראש הממשלה מוחמד א-שתייה,שהינו כלכלן בהכשרתו, לטשטש את הפרשה באופן מתוחכם ולהורידה מסדר היום הציבורי.

לדבריהם, זוהי הדרך שבה רוכשים מחמוד עבאס ושני בניו את נאמנותם של בכירי פת"ח ואת שתיקתם על מעשי השחיתות שלהם.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה אמר לפני כמה ימים כי הרש"פ נאלצה לקחת הלוואות מבנקים כדי להתמודד עם המשבר הכספי הגדול שבו היא נתונה.

בראיון לעיתון "ניו יורק טיימס" ב-5 ביוני אמר א-שתייה כי "הרש"פ נמצאת בקריסה בגלל המשבר הכספי שלה וכי בקרוב תתחיל לשלוח אנשי ביטחון הבייתה".

הרש"פ דורשת ממדינות ערב ליישם את החלטות הפסגה הערבית ולהעניק לה רשת ביטחון כלכלית בסך 100 מיליון דולר כדי להתמודד עם "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, אולם במדינות ערב אין ממהרים ליישם את ההחלטה, מנגנוני המודיעין של מדינות אלה מכירים היטב את השחיתות והנהנתנות של בכירי הרש"פ וחוששים כי כל הזרמת כסף לקופת הרש"פ לא תגיע  באמת לצורך סיוע לתושבי הגדה והרצועה.

מה שהיה צריך לעשות ראש הממשלה החדש מוחמד א-שתייה הוא לבטל מיידית את התוספת הכספית הנדיבה בסך 2000 דולר לחברי הממשלה הפלסטיני ולתת דוגמא אישית לתושבי השטחים למדיניות "הידוק החגורה", אולם, הוא גורר רגליים וחושש מעימות עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שהוא האחראי הראשי למה שקורה בצמרת הרש"פ.