עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן חוששת כי חמאס עומדת לעבור צד

טהארן העומדת בפני הלחץ הבינלאומי חוששת כי מנהיג החמאס סינוואר יעשה את המעשה שעשה משעל וינטוש את הציר השיעי

בעולם רגילים את ההתפתחויות בעזה על פי המשולש: ירושלים – רמאללה – עזה. אכן טיב היחסים במשולש הזה, חשוב מאוד בעיצוב התפתחויות בעזה. אבל, ישנו היבט חשוב לא פחות, וגם אותו יש לקחת בחשבון בהערכת המצב בעזה והוא המערכת האזורית והמאבקים בתוכה. בשורה התחתונה, החשש של איראן שמנהיג עזה, יחיא סינוואר, ילך בדרכו של חאלד משעל, ויעבור לצד הסוני של המשוואה האזורית וינטוש את הפטרון האיראני וזאת על רקע הסנקציות והלחץ הכלכלי בו נמצאת איראן.

יחיא סינוואר קיים כמה שיחות טלפון עם האיאתולות בטהראן בחודש האחרון, ויש הרואים בכך הוכחה כי הוא ממשיך להיות מתואם עם איראן. אולם ישנם הסוברים כי יכול להיות לכך הסבר אחר והוא ניסיון של סינוואר הרגיע את איראן כי מהלכיו מול מצרים לא נועדו להתנתק ממנה, אלא רק להביא לידי ייצוב המצב בעזה, שהוא גם אינטרס איראני.

מול חמאס שנאמנותה לאיראן איננה מונחת בכיס, כפי שהוכיחה "בגידתו" של חאלד משעל, ניצב הג'יהאד האיסלאמי שנאמנותו נתונה לאיראן  באופן מוחלט. מנהיגה החדש של התנועה, זיאד נחאלה, כבר הוכיח זאת בעבר. הרקטות שנורו לעבר באר שבע לא מזמן בין אם על ידי הג'יהאד האיסלמי או על ידי "ברקים" היו למעשה איתותים של טהראן כי היא איננה שלמה עם מהלכיו של סינוואר.

הקשר הגלוי בין ישראל למפרץ, והפחות גלוי עם סעודיה עלול לעורר עוד יותר את החשד בטהראן כי מהלכי ההסדרה הם חלק מהקמת ברית סונית-ישראלית לעימות אפשרי עם איראן בעתיד.

לכוחות אל-קודס של איראן יש נוכחות צבאית ישירה בעזה לפי מספר דיווחים ויש לקחת זאת בחשבון בעימות מול רצועת עזה.

אבל המרכיב האיראני איננו הגורם האזורי היחיד הבוחש בעזה. קול ישראל פרסם באחרונה כי דעתה של מצרים אינה נוחה לנוכח החדירה של קטאר לעזה, וכי מבחינתה ההסכם המאפשר מימון ישיר של קטאר לצורכי עזה, דלק ומשכורות, עלול לבוא על חשבונה ועל מעמדה של מצרים.

במקביל פורסם באתרים ערביים על שיחה בין בכיר הרשות ברמאללה ג'יבריל רג'וב עם בכיר חמאס, חוסאם בדראן,

ובה התברר כי קטאר, יחד עם אנשיה בגדה, ובראשם ג'יבריל רג'וב הייתה פעילה מאוד בניסיון להכשיל את מהליכיו של סיסי. עוד חוששים במצרים כי מעורבותה של קטאר בעזה איננה אלא הקדמה להתפתחות המעורבות גם בגדה. לפי הדיווחים השונים, בשיחה ניסה רג'וב לשכנע את בכיר חמאס כי מצרים מרמה אותם, והציע פגישה ישירה בין תנזים פתח' בגדה עם בכירי חמאס בתורכיה. לדברי רג'וב, מי שמפעיל את מצרים הם אמירויות המפרץ ודחלאן.

השיחה הזאת יכולה לשפוך אור נוסף על המידע אותנו פרסמנו בתחילת השבוע כי בפגישה סגורה בין התנזים לבין עבאס, הזהיר התנזים מפני החרפת העונשים נגד חמאס, וכי הדבר עלול להביא לידי התלקחות ישירה ביניהם בגדה.

בתחילת השובע נפגשו נשיא מצרים א-סיסי ויו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס. מקורות מסרו לי כי עניין ההשפעה הקטארית לא היה מרכיב מרכזי בהם. סיסי הסביר לעבאס כי הוא מעניין ברגיעה אסטרטגית בעזה מבחינה אסטרטגית וזאת על רקע הסיוע של חמאס למלחמה נגד דאעש בסיני, והרצון המצרי למנוע מלחמה בין ישראל לחמאס. עבאס הבטיח לשקול זאת, ולסייע למאמצי ההסדרה, אבל רק צעדיו בשטח יקבעו אם באמת ילך לקראת מצרים.