עבור לתוכן העמוד
Menu

תעלומה: לאן נעלם עבדאללה מלך ירדן?

עבדאללה מלך ירדן נעדר מהממלכה יותר מחודש ימים ובירדן נפוצו שמועות כי הוא חולה ומקבל טיפול בחו"ל • המלך שב מחו"ל השבוע ומקורביו אמרו כי המלך בילה את חופשתו השנתית בחו"ל וכי הוא מאמין ביציבות שלטונו ובתפקוד מוסדותיו

בימים האחרונים סוערות הרוחות ברחוב הירדני לאחר שעיתון "א-ראי" , הנחשב לעיתון הרשמי של הממלכה ההאשמית, הציף את שאלת היעדרותו של המלך עבדאללה מירדן מאז ה-25 ביוני לאחר שהתארח אצל הנשיא טראמפ בבית הלבן.

לא ברור עדיין מה דחף את העיתון הרשמי של ירדן להעלות את השאלה באמצעות מאמר שפרסם בעמודו הראשון תחת הכותרת "היכן המלך?", מי עומד מאחורי העניין וכיצד יטפל המלך בעיתון לאחר חזרתו לירדן.

אחת ההשערות היא כי הסיבה לכך הינה פרשת שחיתות גדולה שהתפוצצה בירדן והקשורה למפעל לייצור סיגריות מזוייפות או סיגריות שאינן עומדות בתקן.

עווני מוטיע אלעיסא, בעל החברה המייצרת את הסיגריות, הצליח לצאת לחו"ל יום לפני מעצרו הצפוי.

חברי פרלמנט בירדן טוענים כי מדובר בפרשת שחיתות גדולה שמעורבים בה גורמים פוליטיים ויש בה משום פגיעה בביטחון הלאומי של ירדן.

מדובר כנראה ביצור סיגריות ללא רישיון ופיקוח, התחמקות מתשלום מיסים ויצוא הסיגריות מחוץ לירדן.

ראש הממשלה החדש, עומר אלרזאז, הודיע כי קיבל "אור ירוק" מן המלך עבדאללה לחקור את פרשות השחיתות ולרדוף את כל מי שמעורב בהן וכי "אין חסינות לשחיתות".

ההסבר לכך ששאלת היעדרותו של המלך מן הממלכה עלתה לדיון ציבורי, היא המצב הביטחוני והכלכלי החמור שבו נמצאת ירדן וההתפתחויות האזוריות בסוריה, עיראק ובגבול רצועת עזה שיש להן השלכות ישירות על המצב בירדן. זאת במקביל להתגברות הדרישה בממלכה לשינוי  מבנה המשטר למלוכה חוקתית ובה ממשלה וראש ממשלה נבחרים ועצמאות מערכת השיפוט.

המלך עבדאללה שהה בחו"ל במסגרת חופשת הקיץ השנתית שלו. בחודש יולי בשנה שעברה נאלץ המלך לקטוע את חופשתו ולחזור לירדן בעקבות תקרית הירי במתחם השגרירות הישראלית בעמאן שבה ירה למוות מאבטח ישראלי בשני אזרחים ירדנים לאחר שאחד מהם ניסה לתקוף אותו.

אולם הפעם נראה שהמלך לא התרגש מהביקורת הציבורית וחסרת התקדים עליו בירדן, שרחוקה מלהיות משטר דמוקרטי, והוא המשיך בחופשתו כאילו לא אירע דבר.

הוא חזר לירדן ב-1 באוגוסט ואמצעי התקשורת הרשמיים מסרו כי "היה בביקור פרטי" בחו"ל.

גורמים המקורבים עם בית המלוכה אמרו לעיתון "אלח'ליג' און ליין" ב-1 באוגוסט כי ישנה הגזמה בתיאור כי המצב בירדן חמור וכי ירדן היא מדינת מוסדות והממשלה החדשה בראשותו של עומר אלרזאז מתפקדת היטב גם בהעדרותו של המלך מהממלכה.

בתוך כך נפוצו שמועות בירדן כי המלך עבדאללה חולה וכי הוא מקבל טיפול בחו"ל, אולם לא נמצא שום מקור רשמי שיאשר או יכחיש את השמועות האלה.

המלך עבדאללה איננו שונה מאביו המלך חוסיין בן טלאל שאף הוא נהג לשהות ממושכות בחופשות בחו"ל.

עבדאללה הינו חובב גדול של אופנועים, וביולי 2010 אף ערך טיול אופנועין בצפון קליפורניה באמצעות אופנוע "הרלי דייוידסון".

המלך הצליח לשמור על שלטון יציב מאז שעלה לשלטון לאחר מות אביו והוכתר כמלך ב-7 בפברואר 1999.כמו כן צלח בשלום את גל המהפכות בעולם הערבי של תופעת "האביב הערבי" שהחלה ב-2011 ושמר על שלטונו.

בנוסף, חודשיים האחרונים גם התמודד בהצלחה עם גל הפגנות הענק בממלכה במחאה על התדרדות המצב הכלכלי והעלאות המיסים, הוא נענה לדרישת האיגודים המקצועיים והדיח את ראש הממשלה האני אלמולקי והורה על הקמת ממשלה חדשה בראשותו של עומר אלרזאז.

ככל הנראה המלך העריך שהמצב בירדן איננו כה חמור כפי שמתארים אותו באמצעי התקשורת, מנגנוני המודיעין והביטחון בירדן נחשבים למצויינים ונאמנים למלך ואם היה חשש ליציבות הממלכה היו בודאי מזעיקים אותו בחזרה לירדן.

למלך עבדאללה יש אמון רב במוסדות השלטון ולכן הוא המשיך בחופשתו בחו"ל למרות הפרסומים באמצעי התקשורת והסערה הציבורית בירדן.