עבור לתוכן העמוד
Menu

שתיקתו של המלך עבדאללה

על רקע נאום טראמפ נדמה כי הממלכה השכנה די מנסה להכיל את הנאום

ביום שישי, האירוע שהיה אמור להיות המרכזי במסגרת "יום הזעם" של הפלסטינים בעקבות הכרזת ארצות הברית  כי היא מכירה בירושלים כבירת ישראל, הסתיימו התפילות התפילה במסגד אל-אקצא בשלום, וגם הדרשנים של המסגד לא הסיתו "להגן על ירושלים", כלומר: הווקף המוסלמי לא היה מעוניין במהומות.

הדבר שיקף את עמדת ירדן על הודעתו של הנשיא טראמפ. המלך עבדאללה, לא פרסם הודעה כלשהי לאחר נאום טראמפ. אדרבא, על פי מקורות פלסטיניים, הוא צלצל לאבו מאזן, והפציר בו להכיל את ההודעה, ולא לאתגר את טראמפ.

שתיקתו של המלך עבדאללה רעמה לנוכח שטף ההודעות בגנות ההכרזה האמריקנית.

גם כאשר יצא אבו מאזן לפגוש את המלך ברבת עמון, לא יצאה הודעה כלשהי. הדיווח  היה שגרתי בעיתוני ירדן, ולא יצאה הודעה מיוחדת מטעם בית המלוכה האשמי.

על תוכן הפגישה נודע לנו ממקורותינו הפלסטיניים בה אמר  המלך אמר כי יסייע לפלסטינים בכל המהלכים הדיפלומטיים, כמו הפנייה לאו"ם, אבל עליהם להימנע מהסלמה בשטח, והאחראי על הביטחון, מאג'ד פרג', סקר את אמצעי הביטחון כיצד יש  להכיל את האירועים.

יחד עם זאת, אבו מאזן אמר כי לא יוכל למנוע מן הרחוב להביע את זעמו, וכי אין לו שליטה על זה. אמירה קצת מוזרה, זאת לאור העובדה כיאירגון הפתח', לצד יתר אירגוני אש"ף, עסקו בליבוי הרוחות, ובניהול האירועים הרחוב.

מדוע שתק המלך?

מכמה סיבות. ראשית ערעור מצב הביטחון בגדה עלול לחזק את חמאס, ולהציב מולו אתגר ביטחוני, גם מתוך הגדה, בנוסף לכאבי הראש שלו מן הגבולות עם עיראק וסוריה.

שנית, הנשיא טראמפ הזכיר בנאומו את הסטטוס קוו בהר הבית, והסטטוס קוו הוא בין ירדן, הווקף המוסלמי וישראל. בהתאם לכך, התפילה ברחבת המסגדים היא למוסלמים בלבד, בכותל המערבי ליהודים בלבד, וישראל היא האחראית על הביטחון בהר.

אף על פי שהנשיא טראמפ לא נכנס לקווי הסדר הקבע בירושלים, עצם הזכרת הסטטוס קוו נותן לירדן יתרון חשוב על חשבון הפלסטינים, שאינם חלק מן ההסדרים.

יש לשים לב להודעה של סלמאן מלך סעודיה. הוא הצטרף לכל "המודאגים", אבל בהבדל מכולם, הוא לא שלל את עצם ההכרזה, אלא טען שאת ההכרזה הנשיאותית על ירושלים יש לעשות אחרי סיומם המוצלח של שיחות השלום.

הדברים עולים בקנה אחד עם דיווחים ממקורות פלסטיניים על הדברים שנאמרו בוועידת ריאד הגדולה, כאשר הנשיא טראמפ שאל בכנס מנהיגי ערב והאיסלאם, מה עמדתם לגבי העברת השגרירות לירושלים.

בעוד קטאר, המייצגת את האחים המוסלמים, התנגדה מכל וכל, הרי סעודיה אמרה שבמסגרת שלום זה אפשרי.  עמדה זו עולה בקנה אחד עם עמדתם המוצהרת של גורמים פלסטינים המצדדים בפתרון שתי המדינות ומוכנים לכך שבמסגרת הסכם תשכונה בירושלים הבירות של שתי המדינות, תוך שימור הסטטוס קוו בשאלת חופש הפולחן.