עבור לתוכן העמוד
Menu

שם קוד: "ההתעוררות של שער הרחמים" – המשבר החמור ביותר מאז פרשת המגנומטרים

הפלסטינים השתלטו בכוח על מתחם שער הרחמים בהר הבית תוך פגיעה בריבונות הישראלית והפרת הסטטוס קוו במקום • את המהלך הובילה מועצת הווקף האסלאמי החדשה שפועלת להפוך להנהגה החדשה של תושבי מזרח ירושלים בגיבוי מלך ירדן ויו"ר הרש"פ • ראש מועצת הווקף וסגנו נעצרו הבוקר

משטרת ירושלים עצרה הבוקר (ראשון) בעקבות ההשתלטות על שער הרחמים בהר הבית, ביום שישי, את  השיח' עבד אלעזים סלהב, יו"ר מועצת הווקף האסלאמי החדשה והשיח' נאג'ח בכירת סגן מנהל הווקף בהר הבית.

ביום שישי האחרון, במבצע מאורגן היטב של מועצת הווקף האסלאמי החדשה המשותפת לירדן ולרש"פ, שקיבל את הכינוי "ההתעוררות של שער הרחמים" (הבת אלרחמה-בערבית), השתלטו אלפי מתפללים מוסלמים על מבנה שער הרחמים בהר הבית, פרצו את שעריו, הניפו את הדגל הפלסטיני על גגו וקיימו בו תפילה המונית לאחר שהמקום היה סגור ב-16 השנים האחרונות.

עפ"י דיווח בערוץ אל-ג'זירה, ראש מועצת הווקף החדשה השיח' עבד אלעזים סלהב, המופתי מוחמד חוסיין, עדנאן אלחוסייני השר לענייני ירושלים ברש"פ ובכיר פת"ח חאתם עבד אלקאדר הובילו פיזית את אלפי המתפללים למתחם שער הרחמים במהלך תפילת יום השישי בהר הבית.

 

איש ה"אחים המוסלמים" ותומך ארדואן שולב במועצת הוואקף החדשה

מועצת הווקף האסלאמי החלה בעבודות ניקיון במתחם שער הרחמים אחרי התפילה וראש המועצה השיח' סלהב הודיע כי המבנה ישאר פתוח למתפללים וכי המועצה תחל בעבודות שיפוצים כדי להפוך את המבנה לבית תפילה גדול.


על פי גורמים בווקף, ההחלטה על המהלך התקבלה בישיבה הראשונה של המועצה החדשה ב-14 בפברואר, חברי המועצה אף ביקרו במקום והתרשמו מהנעשה בשטח, אחת הסיבות להחלטה הייתה טענה כי יש להקדים את ישראל שרוצה להקים בית כנסת במקום.

ישראל העדיפה שלא להתעמת עם אלפי המתפללים. משטרת ירושלים פינתה מבעוד מועד את נקודת המשטרה על גג מבנה שער הרחמים, ביום חמישי שעבר ערכה המשטרה מעצרי מנע במזרח ירושלים של כ-60 פעילים בהר הבית אך המעצרים לא מנעו את ההשתלטות על שער הרחמים.

הפלסטינים רואים בפעולת ההשתלטות על מבנה שער הרחמים הישג חשוב נוסף, לאחר הניצחון במשבר הצבת המגנומטרים בשערי הר הבית ביולי 2017. במערכה על השליטה בהר הבית ומזרח ירושלים לקראת פרסום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מאמר המערכת של עיתון "אלקודס" המזרח- ירושלמי ב-23 בפברואר הגדיר את המערכה על שער הרחמים במילים "פרק מכובד נוסף בהיסטוריית המאבק של הפלסטינים ועמידתם האיתנה".

ההשתלטות הפלסטינית על מבנה שער הרחמים מזכירה בדפוס הפעולה שלה את ההשתלטות של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בראשות השיח' ראיד צלאח על "אורוות שלמה" (אלמצלא אלמרוואני-בערבית) בהר הבית בשנת 1996, שיפוצן והפיכתן למסגד  גדול.

ההשתלטות הפלסטינית על מבנה שער הרחמים מהווה שינוי בסטטוס קוו שהיה בהר הבית בשנים האחרונות בצעד חד צדדי מתואם בין ירדן לבין הרש"פ בניגוד לעמדת ישראל.

הנהגה חדשה לתושבי מזרח ירושלים

על פי גורמים בכירים בפת"ח, אחת המטרות של הקמת מועצת הווקף האסלמי המורחבת החדשה בשיתוף נציגי הרש"פ ופת"ח הייתה לקח ישיר מאירועי משבר הצבת המגנומטרים בשערי הר הבית ביולי 2017 שאותו ניהלו בהצלחה נציגי הווקף האסלאמי בשיתוף עם פעילי פת"ח במזרח העיר ללא מעורבות הרש"פ.

סגירת מבנה "האוריאנט האוס" ולשכת המסחר במזרח ירושלים יצרו במשך השנים האחרונות ואקום בהנהגה של תושבי מזרח ירושלים. גם האיסור של ישראל על פעילות הרש"פ במזרח ירושלים והצעדים שננקטו נגד עדנאן ע'ית' מושל מחוז ירושלים החדש מטעם הרש"פ, הגדיל את הוואקום שאליו נכנסה כעת מועצת הווקף האסלאמי החדשה שנהנית מתמיכה של ארמון המלוכה בירדן והנהגת הרש"פ.

חאתם עבד אלקאדר, פעיל פת"ח וחבר המועצה החדשה אמר לתחנת הרדיו "אל-אג'יאל" ב-23 בפברואר כי למועצה החדשה יש תוכנית אסטרטגית חדשה לשמור על מסגד אל-אקצא וירושלים, יש לה נכסים רבים בעיר העתיקה ובעלות על אלפי בתים והיא תילחם גם בתופעת מכירות הבתים ליהודים.

להערכת גורמים בפת"ח, ממשלת ישראל תתקשה להילחם במועצה החדשה שנתמכת כאמור על ידי ירדן והרש"פ מכיוון שעל פי הסכם השלום עם ירדן מ-1994 לירדנים יש מעמד מיוחד של האפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים, עם זאת פתיחת מבנה שער הרחמים בכוח בצעד חד צדדי, תוך הפרת צו בית המשפט ללא תיאום עם ישראל מהווה הפרה חמורה של הסכם השלום בין ירדן וישראל וגם הפרה של הסכם אוסלו.

חיזוק עקרון "ההתנגדות העממית"

גורמים בכירים בפת"ח רואים בהשתלטות הפלסטינית על מבנה שער הרחמים בהר הבית הצלחה נוספת של אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" שאליה הטיף יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בשנים האחרונות, דהיינו פעילות עממית נרחבת נגד ישראל ללא שימוש בנשק חם.

מועצת הווקף האסלאמי אימצה את אותה שיטה שננקטה במשבר המגנומטרים שהציבה המשטרה בהר הבית ביולי 2017. היא הניעה אלפי מתפללים מוסלמים לעבר מתחם שער הרחמים והשתלטה עליו מתוך הערכה שמשטרת ירושלים לא תעז להתעמת עמם בכוח בתוך מתחם הר הבית בגלל ההשלכות הבינלאומיות של מהלך כזה.

מצוטפא ברגותי,מזכ"ל תנועת "היוזמה הפלסטינית" אמר כי האירועים האחרונים "הם הוכחה לכוח של ההתנגדות העממית שיש לחזקה ולהרחיבה לכל פלסטין".

הפלסטינים ממתינים עתה לראות את תגובת ממשלת ישראל על מהלך ההשתלטות שלהם על מתחם שער הרחמים שמהווה פגיעה קשה בריבונות הישראלית על הר הבית, אם לא תגיע תגובה הולמת  מצד ישראל, יחשב הדבר כחולשה ולכך יש השלכות חשובות על המשך המאבק על השליטה בהר הבית ובמזרח ירושלים לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.