עבור לתוכן העמוד
Menu

"מה שקורה בעזה הוא הימור של התנועות האסלאמיות בנשים, ילדים ונוער על גבול רצועת עזה"

בכירים ברש"פ מתחילים לצאת בגלוי נגד קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס ברצועת עזה • יו"ר הרש"פ חושש שהצלחת הקמפיין תחזק את מעמדה של חמאס ותערער את יציבות שלטונו בגדה.

הדברים שאמר מחמוד אלהבאש, השופט השרעי העליון ויועצו של יו"ר הרש"פ לעניני דת ויחסים בן אסלאמיים, בדרשת יום השישי ב-27 באפריל במסגד ברמאללה על קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס ברצועת עזה הפכו לשיחת היום בשטחים.

מחמוד אלהבאש הילל ושיבח את כוונת יו"ר הרש"פ לכנס ברמאללה את המל"פ כדי "להגן על הפרוייקט הלאומי" אך התייחס גם למצב ברצועת עזה.

"מה שקורה בעזה הוא הימור של התנועות האסלאמיות בנשים, ילדים ונוער על גבול רצועת עזה" אמר אלהבאש,"התנועות האסלאמיות רוצות להמציא את עצמן מחדש באמצעות דם  ושליחת אזרחים חפים מפשע למות על גבול רצועת עזה".

בדרשתו הוא הפנה שאלה אל תושבי הרצועה: "מדוע אתם שולחים את הילדים לאבדון? אל תיענו למהמרים…אל תצייתו להוראות של ההרפתקנים והמהמרים ובעלי האג'נדות שרוצים להמציא מחדש את עצמם באמצעות דם".

הדברים שאמר מחמוד אלהבאש היו מופנים הפעם באופן נוקב לעבר חמאס והגי'האד האסלאמי שמובילים את קמפיין "צעדת השיבה",

ב-6 באפריל אמר מחמוד הבאש דברים דומים בדרשת יום השישי ברמאללה:

"… לא איכפת מ(חמאס) בעלי "סיפורי הגבורה הרגשיים", בעלי ססמאות הגבורה – ססמאות שכאשר אתה שומע אותן, אתה חושב שבעליהן נמצאים בתוך מסגד אל-אקצא המשוחרר, אחרי ששחררו אותו. ואחר כך אתה מגלה שהם רק מוכרים אשליות, סוחרים בסבל ובדם, סוחרים בקרבנות (ואומרים): "אתם הפלסטינים, בני עמנו, לכו ומותו, כדי שאנו נצא אל אמצעי התקשורת עם הצהרות חזקות." סיפורי הגבורה האלה (של חמאס) כבר לא עובדים על אף אחד. העם הפלסטיני… בצד של אש"ף."

מחמוד אלהבאש מקורב מאוד ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ובכירים בתנועת פת"ח מעריכים כי הוא אמר את הדברים לאחר שקיבל אישור לומר אותם ממחמוד עבאס.

בתנועת חמאס האשימו את מחמוד אלהבאש כי הוא נוקט את אותה העמדה של מנהיגי ישראל ושל ניקי היילי שגרירת ארה"ב באו"ם ביחס לקמפיין "צעדת השיבה" שמאשימים את הפלסטינים בשימוש באזרחים כ "מגן אנושי".

בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי הגיב על דבריו של אלהבאש ואמר:

"ההצהרות של מחמוד עבאס נגד צעדת עזה וילדיה הגיבורים חושפת את האמת על עמדת הרש"פ ששוללת כל סוג של התנגדות, הם צריכים ללמוד כי עזה לא תחיה תחת מגפי הכיבוש כפי שחיים האחרים".

דבריו של מחמוד הבאש מבטאים גם הלכי רוח ודברים שאומרים בכירים ברש"פ ובתנועת פת"ח בחדרים סגורים על קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס במיוחד נוכח מספר הפצועים הרב של צעירים פלסטינים שחמאס מסיתה אותם להתקרב ולנסות לפרוץ את גדר הגבול עם ישראל או לתקוף את חיילי צה"ל על הגבול במטעני חבלה ובקבוקי תבערה למרות האזהרות מראש של חיילי צה"ל, דבר שמביא לעלייה במספר הנפגעים מירי.

בהנחייתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ פעילים של חמאס ברחבי הגדה שניסו לארגן "צעדות שיבה" במקביל לאירועים ברצועת עזה, גם השב"כ הישראלי ערך בשבועות האחרונים מעצרים בקרב פעילי חמאס במקומות שונים בגדה כדי למנוע ארגון הפגנות ותהלוכות "שיבה".

גורמים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנגד לקמפיין "צעדת השיבה" של חמאס מהסיבות הבאות.

א.הרש"פ חוששת מההישגים של חמאס שקיבלה באמצעות קמפין "צעדת השיבה" תהודה מדינית והסברתית ותגובות אוהדות של גורמים באו"ם ובמדינות מערב אירופה בעוד האסטרטגיה של יו"ר הרש"פ לקיים "התנגדות עממית בדרכי שלום" בשטחי הגדה נכשלה.

ב.יו"ר הרש"פ חושש שקמפיין "צעדת השיבה" יילך ויסלים לקראת "יום הנכבה" ב-15 במאי ויערער את יציבות שלטונו בגדה.

ג.מחמוד עבאס חושש שהצלחת קמפיין "צעדת השיבה" תחשק אותו ותמנע ממנו להטיל סנקציות נוספות על הרצועה כדי לכופף את תנועת חמאס ולאלצה למסור לידו את סמכויות השלטון.

ד. קמפיין "צעדת השיבה" מאפיל על כינוס המל"פ ברמאללה והשינויים שמתכנן מחמוד עבאס לעשות במוסדות אש"פ.

ה.הצלחת קמפיין "צעדת השיבה" מחזקת את כוחה של תנועת חמאס בקרב הציבור הפלסטיני ומחלישה את תנועת פת"ח שבראשה עומד מחמוד עבאס, באמצעות הקמפיין יצרה חמאס את הרושם כי היא זו שמובילה באמת את מאבק העם הפלסטיני ואת "הקווים האדומים" שלו, כמו "זכות השיבה", ולא אש"פ.

 

לרש"פ, לישראל ולמדינות ערב כמו מצרים, ירדן וסעודיה יש אינטרס משותף להפסיק את קמפיין "צעדת השיבה" כדי להרגיע את השטח ולמנוע הסלמה, אולם, האינטרס של הנהגת חמאס שאותו מוביל אסמעיל הניה בהשראה איראנית, הינו ליצור הסלמה באירועים לקראת העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ו "יום הנכבה" ולהפוך את קמפיין "צעדת השיבה" לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל על גבול רצועת עזה.

מעבר להשגת הישגים בדעת הקהל הפלסטינית, חמאס רואה בקמפיין "צעדת השיבה" כלי יעיל לטרפד את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ וכל ניסיון להגיע להסדר מדיני באזור.