עבור לתוכן העמוד
Menu

שבוע קריטי מול רצועת עזה

מנהיג חמאס אסמעיל הניה משגר לעבר ישראל איומים ואזהרות לרגל יום השנה לצעדות השיבה ב-30 במרץ • המגעים לרגיעה באמצעות מצרים מקרטעים ופוטנציאל ההסלמה לקראת סבב עימות צבאי גובר והולך

על פי גורמים ברצועה, ארגון חמאס החל לשחרר ממעצר את מאות חברי תנועת המחאה "רוצים לחיות" ופעילי תנועת פת"ח שנעצרו במהלך השבוע האחרון.

הארגון מנסה להוריד את המתיחות ברצועה לאחר שהתנצל פומבית בפני המפגינים על האלימות שבה נקטו מנגנוני הביטחון שלו בפיזור ההפגנות, כדי לגייס מקסימום של תמיכה עממית ב"צעדת המיליון" שהוא מארגן ב"יום האדמה" ב-30 בחודש לציון יום השנה הראשון לקמפיין "צעדות השיבה".

השיחות בין חמאס לישראל על יישום הבנות הרגיעה, בתיווך מצרי, מקרטעות, ישראל איננה מוכנה להסכים לכל הדרישות של חמאס והנהגת הארגון כבר שולחת אזהרות ואיומים.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר ב-20 במרץ כי ארגונו לא יקבל רבע או חצי של הפתרונות שהוצעו לו, "הדרישות שלנו הן ברורות ועל הכובש להיענות להן" הוא הדגיש, "רצועת עזה מכינה את עצמה לצעדת המיליון ב "יום האדמה" ולכן אין לכובש ברירה אלא לקבל את דרישות עמנו ושבירת המצור".

ארגון חמאס מנסה לכפות על ישראל תכתיבים, הוא משתמש ב"צעדת המיליון" שהוא מתכנן כחרב על ראשה של ישראל ובינתיים הוא ממשיך בפעולות הטרור על גבול הרצועה.

ארגון חמאס העלה השבוע את רף האלימות וחידש את הפעילות האלימה על גבול רצועת עזה באמצעות החדירות לתוך שטח ישראל, פעילות יחידות "ההטרדה הליילית", שיגור בלוני נפץ לעבר ישובי עוטף עזה וחידוש המשט הימי.

pic.twitter.com/YbI6eq4jtc

— יוני בן מנחם yoni ben menachem (@yonibmen) 24 במרץ 2019

אתר "דוניא אלווטן" דיווח ב-13 במרץ מפי גורמים יודעי דבר בארגון חמאס כי הארגון נערך להעלות את רף האלימות במהלך "צעדת המיליון" ביום ה-30 במרץ מול חיילי צה"ל על הגבול וכי הוחלט "להגן" על הצעדה מפני חיילי צה"ל באמצעות "רובה ההתנגדות".
גורמים בחמאס מסרו כי הארגון נערך להגיב בעוצמה נגד חיילי צה"ל כולל באמצעות ירי פצצות מרגמה ושגור רקטות במקרה שיהיו הרוגים רבים.

בינתיים, ארגון חמאס מחמם את השטח לקראת ה-30 במרץ. משלחת המודיעין המצרי מתמהמהת בהגעה לרצועה כדי לקדם את הרגיעה עם ישראל, אך יש להניח כי היא תגיע לרצועה לפני סוף החודש כדי לנסות ליצור הבנות בין חמאס לישראל כדי שיום ה-30 במרץ יעבור במינימום נפגעים.

על פי הערכות גורמי הביטחון בישראל, ארגון חמאס יצליח להביא לגבול הרצועה ב-30 בחודש יותר מ-50 אלף מפגינים שיפוזרו בכמה מוקדים לאורך הגבול.

מטה צעדות השיבה כבר קיים כמה ישיבות כדי לתכנן את ההפגנות באותו היום. ראש המטה ח'אלד אלבטש קרא לתושבי הרצועה"להתלכד סביב צעדות השיבה ולהתכונן לצעדת המיליון בים האדמה", המטה יארגן הסעות אל אזור הגבול מכל רחבי הרצועה כדי להביא מספר מקסימלי של מפגינים ל "הפגנת כוח" מול ישראל.

צה"ל יתגבר את יחידותיו על הגבול, כולל את מספר הצלפים, המשימה הראשונה במעלה מבחינתו היא מניעת חדירה לתוך שטח ישראל.

ארגון חמאס ינסה לתעל את הזעם העממי על המצב הכלכלי הקשה לעבר ישראל, כל הארגונים הפלסטינים תומכים בו. שנה חלפה מאז החלו אירועי צעדת השיבה וארגון חמאס לא עמד ביעד הראשי שהציב לעצמו והוא להסיר לגמרי את המצור הישראלי מעל הרצועה.

תושבי הרצועה מתוסכלים מהכישלון של חמאס ברחוב העזתי החלה מחאה פנימית של הצעירים באמצעות תנועת "רוצים לחיות", הדור הצעיר מתוסכל מהאבטלה הגואה ומהשחיתות השלטונית של חמאס שאנשיו נהנים ממשכורות קבועות ותנאי מחיה נוחים.

"יום האדמה" ב-30 במרץ הינו הראשון בסדרה של תאריכי אזכור לקראת הקיץ, אחריו מגיעים "יום האסיר הפלסטיני", יום "הנכבה" ויום ה"נכסה".

"יום האדמה" הוא יום מבחן חשוב בהיותו יום סימלי מבחינת פרוייקט מלחמת ההתשה שארגון חמאס מנהל נגד ישראל בשנה האחרונה. אם מצרים לא תצליח למצוא נוסחת פשרה בין ישראל לחמאס בימים הקרובים הוא עלול להסתיים בסבב לחימה צבאי של כמה ימים שיכלול ירי רקטות מסיבי לעבר ישראל, עם פוטנציאל התדרדרות לעימות כולל בחודשי הקיץ.

השבוע הקרוב הוא שבוע קריטי מבחינת המאמצים שעושות ישראל ומצרים כדי למנוע הסלמה, ארגון חמאס משחק משחק פוקר קשוח עם הקלפים צמודים לחזה והוא נחוש לבוא לציבור שלו עם הישגים בעוד הוא נערך להסלמה ביום ה-30 במרץ.

כרגע, קשה להעריך האם המאמצים להשיג רגיעה עד ה-30 במרץ יצליחו, ארגון חמאס מנהל מדיניות של "הליכה על הסף" עד הרגע האחרון כדי להשיג מקסימום הישגים, הדבר יתברר בימים הקרובים.

 

 

 

.