עבור לתוכן העמוד
Menu

קריאת ההשכמה של נתניהו לעולם על תוכנית הגרעין האיראנית

הדברים שבאמת צריך לדעת ולהבין בעקות חשיפת ארכיון הגרעין האיראני
  • הגילויים במהלך העשור האחרון לא הותירו ספק כמעט כי טהרן שואפת להשיג נשק גרעיני, לא משנה מה טענו דובריה. אך הגילויים שהציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב- 30 באפריל, היו של מסמכים רשמיים מקוריים עם חותמת המשטר האיראני.
  • כעת ניתן לומר בבטחה כי לאיראן הייתה תוכנית נשק גרעיני. וכתוצאה מכך, כל המו"מ להסכם הגרעין עם איראן (JCPOA), נוהלה תוך הולכת שולל.
  • במהלך השיחות לקראת ההסכם, הבטיחו נציגי המו"מ האיראניים למערב כי איראן אינה שואפת לנשק גרעיני משום שיש פסק הלכה איסלאמי, פתווה, האוסר על פיתוח נשק גרעיני, שיצא מאת המנהיג העליון, אייתוללה עלי חאמנאי. גם הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי התייחסו בדבריהם אל הפתווה האיראני. עתה הוכח שזה היה שקר גס.
  • יש הבדל עצום בין ניהול משא ומתן עם מדינה כמו איראן בהנחה שאין לה שום כוונה לפתח נשק גרעיני לעומת מצב שבו יש ראיות חותכות לנחישותה של איראן להפוך למעצמה גרעינית. מהות ההסכם תהיה שונה בתכלית.
  • אמנם יש איזה ויכוח אילו סעיפים מה- JCPOA איראן הפרה. יחד עם זאת ניתן לטעון כי נוכח הגילוי הישראלי, איראן ודאי הפרה את אמנת אי-הפצת נשק גרעיני משנת 1970.
  • יש צורך בגישה אחרת. במישור הגרעיני, משטר הפיקוח חייב להיות שונה מאוד עבור מדינה עם מטרה ברורה להתחמש בנשק גרעיני ובאמצעי שיגור ​​עבורם.
  • מסיבה זו, את ה- JCPOA חייבים לשנות לחלוטין או לבטל. אין זה מקרה של "כבדהו וחשדהו" (trust but verify), האמרה של הנשיא רונלד רייגן. כאן מדובר במקרה של "אל תכבדהו וחשדהו" באמצעים הפולשניים ביותר העומדים לרשותך.

 

במהלך העשור האחרון, נחשפו מדי פעם גילויים מרשימים על תוכנית הגרעין האיראנית, שלא הותירה ספק כי טהראן שואפת לפתח נשק גרעיני, על אף טענות דובריה.

 

בפברואר 2008 העניק אולי היינון, ששימש אז כסמנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), תדריך מסווג ביותר לנציגי 100 מדינות שבו הוא חשף כי איראן מפתחת ראש נפץ לטיל השיהאב-3 שיתפוצץ בגובה 600 מטר. בגובה כזה, לפיצוץ קונבנציונלי לא תהיה השפעה על הקרקע. אך זה היה גובה הפיצוץ של הפצצה האטומית בהירושימה. לשיהאב-3 טווח שיוט של 1,300 ק"מ ויכול היה לפגוע בישראל משטח איראן. בקרב הכוחות המזוינים של איראן הוא היה מבצעי מאז 2003.

 

שלוש שנים לאחר מכן, במאי 2011, דיווחה סבא"א כי היו לה חששות לגבי "הקיום האפשרי" של שבעה תחומי מחקר צבאי איראני. אחד הגילויים המבהילים ביותר בדו"ח סבא"א היה המחקר על "החלפת המטען הקונבנציונלי הנפיץ מראש הנפץ של טיל השיהאב-3 במטען גרעיני כדורי". יש להדגיש כי דו"ח סבא"א דיבר רק על "קיום אפשרי" של פיתוח זה. הדיווחים הבאים היו מוחלטים יותר, אך התבססו על מודיעין שרוב העולם לא נחשף אליו. תמיד ניתן להטיל ספק באמיתות דיווחים אלה, כפי שיכלו בעלות בריתה של איראן לטעון.

 

כעת הוכחה מן המסמכים האיראניים הרשמיים

 

הגילויים שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו ב- 30 באפריל 2018 כללו כמה מאותם דוחות, והם נראו מוכרים לאלה שמכירים את פעילות סבא"א. אך כעת מקור דיווחים אלה הוא ממסמכים רשמיים מקוריים עם חותמת המשטר האיראני. ניתן לומר בבטחה כי לאיראן הייתה תוכנית לפיתוח נשק גרעיני. כל הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, ה- JCPOA, כתוצאה מכך, נוהל תוך הולכת שולל. זו התפתחות משמעותית.

 

קחו, למשל, את הטענה שהועלתה לעתים קרובות במהלך שיחות אלה, שאיראן לא יכלה הייתה לפתח פצצה גרעינית, שכן אז הייתה פועלת בניגוד לפסק הלכה איסלאמי, פתווה, האוסר על פיתוח נשק גרעיני, שיצא מאת המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי. הנשיא אובמה התייחס לפתווה ב- 27 בספטמבר 2013. ב- 24 בנובמבר 2013 דיבר מזכיר המדינה ג'ון קרי על הפתווה האיראנית ועל העובדה ששר החוץ האיראני התייחס אליה.

 

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ציין בזמנו כי האיראנים העלו את נושא הפתווה במהלך המשא ומתן עם המערב.[1]

 

כמובן, הפתווה לא הופיע באתר האינטרנט של חמינאי, אך שמועות על הפתווה נוצלו על ידי נושאי המו"מ האירניים כדי להטעות את המערב כי איראן איננה מבקשת לפתח נשק גרעיני. כעת הוכח כי מדובר בשקר גס.

 

הוסיפו לכך את ההנחה של נושאי המו"מ שאיראן הופכת "מתונה" יותר. סוגיה מרכזית זו שווקה לממסד בוושינגטון על ידי בן רודוס, סגן היועץ לביטחון לאומי לתקשורת אסטרטגית.[2]

 

איראן שואפת היום להגמוניה אזורית במזרח התיכון עם כוחותיה התומכים בהפיכות בלבנון, בסוריה, בעיראק, בבחריין ובתימן.

 

ישנם דיווחים של איראנים המבקשים לסייע אף לפוליסריו נגד מרוקו. מו"מ עם מעצמה המעוניינת בססטוס קוו שונה מאוד ממו"מ עם מדינה שעודנה שואפת לייצא את המהפכה האסלאמית.

 

יש הבדל עצום בין משא ומתן עם מדינה כמו איראן כאשר ההנחה היא שאין לה שום כוונה לפתח נשק גרעיני לעומת מצב בו יש הוכחות חותכות לכך שאיראן נחושה להפוך למעצמה גרעינית. מהות ההסכם תהיה שונה מאוד.

 

אמנם יש איזה ויכוח לגבי אילו סעיפים איראן הפרה ב- JCPOA, אך עדיין יש כאן טיעון חזק מאוד לקבוע, נוכח הגילוי הישראלי, כי איראן ללא ספק הפרה את אמנת אי-הפצת נשק גרעיני משנת 1970.[3]

 

קחו, לדוגמה, את כל סוגיית הצורך במערכת פיקוח איתנה הכוללת גם אתרי גרעין לא מוכרזים. וכן סוגיית ההגבלות על טילים בליסטיים.

 

האו"ם בהחלטה 687 הטיל מגבלות כאלה על ארסנל הטילים של סדאם חוסיין לאחר מלחמת המפרץ הראשונה. אבל במקרה של איראן, מדינות ה- P5+1 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה) הסתפקו ב"בקרה לייט" ואף לא הטילו כל מגבלה לגבי טילים בליסטיים.

 

יש צורך בגישה אחרת. במישור הגרעיני, משטר הפיקוח חייב להיות שונה מאוד עבור מדינה עם מטרה ברורה להתחמש בנשק גרעיני ובאמצעי שיגור ​​עבורם. מסיבה זו, את ה- JCPOA חייבים לשנות לחלוטין או לבטל. אין זה מקרה של "כבדהו וחשדהו" (trust but verify), האמרה של הנשיא רונלד רייגן. כאן מדובר במקרה של "אל תכבדהו וחשדהו" באמצעים הפולשניים ביותר העומדים לרשותך.

 

הערות

 

 

[1] ברק אובאמה ב- 2013: "בינתיים, המנהיג העליון הוציא פסק הלכה נגד פיתוח נשק גרעיני, ורוחאני חזר והדגיש לאחרונה כי [איראן] לעולם לא תפתח נשק גרעיני".

https://t.co/rgh9tPOTyE; https://t.co/yVyVfdm7Z4; https://twitter.com/JordanSchachtel/status/991316867414462464?s=03.

 

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר בפני העצרת הכללית של האו"ם בספטמבר 2013: "לנשק גרעיני ולנשק להשמדה המונית אין מקום בדוקטרינת הביטחון וההגנה של איראן, והם סותרים את האמונות הדתיות והאתיות הבסיסיות שלנו." https://edition.cnn.com/2013/09/24/world/un-general-assembly-tuesday/index.html

 

“Did Iran’s supreme leader issue a fatwa against the development of nuclear weapons?” The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2013/11/27/did-irans-supreme-leader-issue-a-fatwa-against-the-development-of-nuclear-weapons/. See also, Dore Gold, The Rise of Nuclear Iran: How Tehran Defies the West, (Washington, Regnery, 2009) pp. 196-197.

 

[2] https://www.nytimes.com/2016/05/08/magazine/the-aspiring-novelist-who-became-obamas-foreign-policy-guru.html

[3] “TV Report: Iran’s storage, transfer of nuclear files may breach 2015 accord,” Times of Israel, May 2, 2018 https://www.timesofisrael.com/tv-report-irans-storage-transfer-of-nuclear-files-may-breach-2015-accord/. See also, John Carlson, “Defining Noncompliance: NPT Safeguards Agreements,” Arms Control Association, May 8, 2009 https://www.armscontrol.org/act/2009_5/Carlson.