עבור לתוכן העמוד
Menu

קריאה נואשת במצרים: הקטינו את הילודה

בעיתון "אלמסרי אליום" פורסמה קריאה נרגשת לציבור מחשש שבקצב הנוכחי לא תצליח כלכלת המדינה להשתקם

היומון אלמסרי אליום פירסם ב- 20 באוקטובר באתר האינטרנטי שלו, בראש העמוד הראשון, קריאה נואשת של הרגע האחרון לעם המצרי, לצמצם את מספר הילודים החדשים שמספרם עולה בטור הנדסי ומסכל את כל המאמצים לביצוע מוצלח של רפורמות בכלכלה. שיעור הילודה במצרים, 2.5% לשנה, הוא מן הגבוהים בעולם.

המחבר הוא  פרופסור לרפואה וואסים אלסיסי, מנתח ידוע, שעבודותיו והישגיו המדעים מוכרים היטב בעולם הרפואה והוא מרבה לפרסם את דעותיו בענייני ציבור.

 

להלן בתרגום חופשי עיקרי הדברים:

כותרת: על מה הייתי מתמקד בהטפותיי לו הייתי אימאם של מסגד

"בני מולדתי היקרים, אתם יודעים שהמספרים יכולים להיות שפה בעלת משמעות חשובה. אנו המצרים מונים כיום מאה מיליון נפש והילודים החדשים שני מיליון ושלוש מאות אלף כל שנה! אתם מודעים לכך ששום צמיחה כלכלית לא תוכל להשיג את התפוצצות האוכלוסייה שמתרבה בטור הנדסי. כלומר אנו נהיה מאתיים מיליון בעוד כמה עשרות שנים.

אתם טוענים כי הנביא מחמד עליו ברכה ושלום אמר: הזדווגו והתרבו ואני אתפאר בכם כגדולה שבאומות ביום תחיית המתים. הח'ליף עמר בן אל ח'טאב אמר: המוסלמים היו מעטים, אבל עכשיו הם רבים. אבל הנביא עליו ברכה ושלום גם אמר שהוא חושש מן האדם שפועל להביא על עצמו אסון. שאלו אותו מה הפירוש של דבריו? אמר: מעט כסף והרבה ילדים.

אתם בני עמי אומרים גם כי תכנון המשפחה אסור ע"פ ההלכה. אני אומר לכם שפליטת הזרע מחוץ לרחם היא הדרך היחידה אצל הערבים לתכנון המשפחה. בדיון אצל חברי הנביא אמר אחד מהם: הפליטה מחוץ לרחם, רחמנא ליצלן, היא כתינוקת שנקברה בחיים (מנהג ערבי עתיק טרום אסלאמי). הגיב אחר ואמר: מבחינה הלכתית זה לא נכון כי המנהג העתיק היה כרוך באמירת ברכות וכי עד שנוצר אדם ע"פ השריעה יש תהליך ארוך ומסובך המתחיל מן הטיט; הזרע הוא שלב מוקדם מאד בתחילת התהליך, כלומר אין בפליטת הזרע הריגת יצור אנושי. על כך הגיב חבר אחר ואמר: צדקת, האסלאם אינו אוסר על כך.

הפרופסור אלסיסי ממשיך וכותב: בני עמי היקרים, האסלאם מתיר את תכנון המשפחה באמצעות פליטת הזרע מחוץ לרחם וקיימים כיום אמצעים קלים למטרה זו. מדוע שלא נשתמש בהם. הנביא רוצה להתפאר בנו כאומה איכותית ולא מבחינת כמותית. הסתכלו על ישראל – בסך הכל שמונה מיליון שניצחו שלוש מאות מיליון ערבים.

בשנת 1905 היו בדנמרק ובמצרים ארבעה מיליון תושבים. עכשיו בדנמרק שמונה מיליון ובמצרים מאה מיליון. סינגפור ביטלה את הקצבאות החל מן הילד השלישי וסין מן הילד השני. אינדירה גנדי הורתה  לעקר כל גבר אחרי ילדו השני. באנגליה מספר התושבים לא השתנה מזה חמישים שנה, בצרפת האוכלוסייה מתכווצת. אם נמשיך להתרבות כשפנים נמות כשפנים נבערים מדעת, עניים וחולים.

עצוב שאלה שיש להם גישה לחינוך ולכסף אינם מולידים אלא שנים או שלושה ילדים לכל היותר, בעוד העניים שאין להם גישה לחינוך וחסרי כסף מתרבים במהירות.

פרופסור אלסיסי מסיים את קריאתו בדרישה לחוקק חוקים תקיפים לתכנון המשפחה, אפילו יהיו הם קשים מאחר שמה שנראה כהתאכזרות לפרט הבלתי אחראי היא חמלה על החברה כולה".

הפחד – פגיעה בשרעיה

בעבר נעשו מספר ניסיונות לצמצם את הילודה במצרים והם נמשכים גם עכשיו, אך ללא הצלחה יתרה. המאמץ המפורסם והיסודי ביניהם נעשה ע"י הנשיא סאדאת. הוא הקים את המועצה לתכנון המשפחה ואשתו ג'יהאן התגייסה בכל עצמתה לנושא. היא ניהלה מערכת הסברה רחבה באמצעי התקשורת, יצאה לסיורים ברחבי המדינה. שוחחה עם נכבדי הכפרים וחכמי האסלאם, אך לשווא. הם דווקא התגייסו נגדה וטענו כי זו מזימה מערבית לפגוע באסלאם וכי תכנון המשפחה אסור באסלאם. הניסיון לא צלח, אף כי זמנית ירד שיעור הילודה. אולם  תוך זמן קצר חזר ועלה והגיע כיום לממדים מפלצתיים הפוגעים בכל המאמצים לשיפור ולמודרניזציה של הכלכלה.

הנשיא עבד אל פתאח אל סיסי המקדיש את מירב מרצו לנושא הכלכלי מודע היטב לחומרת הבעיה ומיד  לאחר שנבחר לנשיאות פתח במערכה חדשה לצמצום הילודה. בוועידה על בעיות פנים הצהיר עוד ב-2015 קבל עם ועדה כי יש להסתפק בשלושה ילדים ואף קיבל עידוד רפה משייח' אלאזהר שהסכים כי תכנון המשפחה מותר באסלאם. ראש ממשלתו ושריו עושים ככל יכולתם להסביר לציבור את הבעיה. הם חוזרים ומכריזים על הצורך לצמצם את המשפחה, מנהלים דו שיח עם האימאמים במסגדים, מארגנים סדנאות הכוונה ומספקים אמצעי מניעה בחינם. אלא שהתוצאות אינן טובות והפרט עדין לא שינה את התנהגותו. נראה שהממסד הדתי אינו משתף פעולה ושייח' אלאזהר נמנע מלהיכנס לעובי הקורה ומלנהל מערכה אקטיבית מתוך חשש שיפגע בשריעה ויפתח את הדרך לרפורמות מרחיקות לכת בתחומים שונים.

סיסי אכן הגיע להישגים מרשימים בתחום הכלכלה אחרי שיישם רפורמות פיננסיות יסודיות והתאים את החוקים לכלכלת שוק מודרנית. הראיה לכך היא כי הכלכלה המצרית צמחה בשנתיים האחרונות בקצב של 4% עם צפי ל- 5% בשנים הקרובות. עם זאת ללא צמצום הילודה הרפורמות לא תוכלנה לשנות את המצב מיסודו. מצרים זקוקה כיום לצמיחה של כ- 7% בשנה במשך 15-20 שנה כדי לפצות על הפיגור בפיתוח הכלכלי שלה ועל שיעור הילודה הגבוה. את זאת מצרים לא תוכל כנראה ליישם. מכאן הצורך הדחוף להקטין משמעותית את שיעור הילודה.

פרופסור אלסיסי הציג את הבעיה לציבור הרחב באופן דרמטי. הוא התמקד על דרך החיים המצרית שעדין מבוססת על השריעה תוך שהוא מנסה להוכיח כי קיימת דרך מעשית ויחסית קלה לתכנון המשפחה שאינה אסורה באסלאם.

יש בכך גם לקח למדינות האיחוד האירופי השופטות את מצרים על פי אמות מידה מערביות מבלי להבין את בסיסה של התרבותה מוסלמית – ערבית שעיצבה את מצרים במשך 1400 השנים האחרונות.