עבור לתוכן העמוד
Menu

קנדה: הקרב על הגדרת האנטישמיות

  ארגוני שמאל קיצוניים, ובהם יהודיים, פתחו בקמפיין שנועד ללחוץ על חברי פרלמנט בקנדה שלא לאמץ את הגדרת אנטישמיות ע"י הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה, בה חברות בין היתר קנדה, ארה"ב וישראל • מטרת המהלך להכשיר את שלילת זכות העם היהודי להגדרה עצמית ולמדינה כביקורת לגיטימית נגד ישראל

ארגוני שמאל רדיקליים בקנדה, ובכללם ארגונים יהודיים אנטי ציוניים, ממקדמים בתקופה האחרונה את מאבקם הפוליטי בניסיון ללחוץ על הממשלה להתנער מאימוץ הגדרת האנטשימיות ע"י  הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה (International Holocaust Remembrance Alliance – IHRA).

חמאס חושש מהפתעה ישראלית ומכין הפתעות משלו

ב-26 במאי 2016 אימצה הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה, – International Holocaust Remembrance Alliance IHRA, את הגדרת העבודה לאנטישמיות.  בדצמבר 2016 הצהירה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי כי ממשלת בריטניה מאמצת את הגדרת העבודה הנ"ל כהגדרת העבודה שלה לאנטישמיות.

 

המדינות החברות ב-IHRA הינן: ארגנטינה, אוסטרליה, אוסטריה, בלגיה, בולגריה, קנדה, קוראטיה, צ'כיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, אירלנד, ישראל, איטליה, לטביה, לוקסמבורג, הולנד, נורבגיה, פולין, רומניה, סרביה, סלובקיה, שוודיה, שוויץ,  אנגליה וארה"ב.[1]

 

הגדרת העבודה של אנטישמיות שאומצה ע"י IHRA[2]

 

הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה (IHRA) החליטה ב-26 במאי 2016 לאמץ את הגדרת העבודה של אנטישמיות שאינה מחייבת משפטית:[3]

 

"אנטישמיות היא תפיסה מסוימת של יהודים, שיכולה לבוא לידי ביטוי כשנאה כלפי יהודים. ביטויים מילוליים וגופניים של אנטישמיות מכוונים כלפי יחידים, יהודים או לא-יהודים, ו-או נגד רכושם, נגד מוסדות של קהילה יהודית ואתרים דתיים".

 

כדי להנחות את IHRA  במלאכתו, הדוגמאות הבאות ישמשו להבהרה:

 

ביטויים מעין אלה יכולים גם להיות מכוונים נגד מדינת ישראל, כשזו נתפסת כקולקטיב יהודי. עם זאת, ביקורת כלפי ישראל הדומה לזו המופנית כלפי כל מדינה אחרת אינה יכולה להיתפס כאנטישמית. לעתים קרובות, אנטישמיות מאשימה יהודים ברקימת מזימות כדי להזיק לאנושות, ולעתים קרובות נעשה בה שימוש כדי להטיל את האחריות על היהודים בגין כל מה שמשתבש. אנטישמיות באה לידי ביטוי בדיבור, בכתיבה, באופנים ויזואליים ובמעשים, ועושה שימוש בסטריאוטיפים אפלים ובקווי אופי שליליים.

 

דוגמאות עכשוויות של אנטישמיות בחיים הציבוריים, בתקשורת, בבתי-ספר, במקומות עבודה ובמרחבים דתיים יכולות לכלול גם, אך לא רק, את הנקודות הבאות:

 

  • קריאה לעזרה או הצדקת הרג יהודים או פגיעה בהם בשם אידיאולוגיה קיצונית או בשם ראייה דתית קיצונית.
  • העלאת התייחסויות זדוניות השוללות מיהודים את אנושיותם, עושות להם ד-הומניזציה, דמוניזציה או מייחסות להם סטריאוטיפים כיחידים או כקשורים לעוצמה של היהודים כקבוצה – כמו, אם כי לא באופן בלעדי, המיתוס על מזימה יהודית עולמית לשלוט על התקשורת, הכלכלה, הממשלה או מוסדות אחרים של החברה.
  • האשמת היהודים כעם בהיותם אחראים למעשים שליליים, אמיתיים או מדומים, שבוצעו ע"י אדם יהודי אחד או קבוצה, או אפילו למעשים שבוצעו ע"י לא-יהודים.
  • הכחשת קיום, מטרת, המכניזם (למשל תאי-הגזים) והמגמתיות של השמדת העם היהודי בידי גרמניה הנאצית, תומכיה ובני בריתה במהלך מלה"ע השנייה (השואה).
  • האשמת היהודים כעם, או את ישראל כמדינה, בהמצאת השואה או הגזמת ממדיה.
  • האשמת אזרחים יהודים, שאינם חיים בישראל, בהיותם נאמנים יותר למדינת ישראל או בהעדפת האינטרסים של היהודים ברחבי העולם על פני האינטרסים של המדינה בה הם חיים.
  • הכחשת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית, בין היתר באמצעות הטענה שקיומה של מדינת ישראל היא יוזמה גזענית.
  • יישום סטנדרטים כפולים כלפי ישראל בדרישה ממנה לנהוג באופן, שאינו צפוי או נדרש מכל אומה דמוקרטית אחרת.
  • שימוש בסמלים או בדימויים הקשורים לאנטישמיות הקלאסית (כמו למשל הטענה, שהיהודים הרגו את ישו או עלילות-דם) כדי לאפיין את ישראל או ישראלים.
  • השוואה בין מדיניותה העכשווית של ישראל לבין זו של הנאצים.
  • ראייה קיבוצית של היהודים כאחראים לפעולותיה של מדינת ישראל.

 

מעשים אנטישמיים הם פליליים כאשר הם מוגדרים כך בחוק (למשל, הכחשת שואה או הפצת חומרים אנטישמיים במדינות מסוימות).

 

מעשים פליליים הם אנטישמיים כאשר נשואי המתקפות, בין שהם אנשים או רכוש – כגון בנינים, בתי-ספר, מקומות תפילה ובתי-קברות – נבחרו לפגיעה משום שהינם, או נתפסים להיות, יהודיים או קשורים ליהודים.

 

אפליה אנטישמית היא מניעה מיהודים הזדמנויות או שירותים הפתוחים לאחרים והיא איננה חוקית במדינות רבות.

 

ארגון השמאל היהודי הרדיקלי, קולות יהודיים עצמאיים (Independent Jewish Voices Canada), מקדם יוזמה המצדדת בשינוי עמדת קנדה בנוגע לאנטישמיות, באמצעות עידוד הציבור לחתום על מכתב בנושא זה לחברי הפרלמנט.[4]

 

ארגון זה תומך באופן מוצהר בפלסטינים ובמימוש מלא של "זכות השיבה" של "הפליטים" הפלסטינים וצאצאיהם לשטח ישראל. נציגי הארגון משתתפים באופן קבוע באירועים אנטי ישראליים, ובכללם יום אל-קודס ויום ה"נכבה",[5] לצידם של פעילים אסלאמיסטיים פרו איראניים ופעילים התומכים בארגוני המאבק הפלסטיניים הלבנוניים והפלסטיניים דוגמת חיזבאללה וחמאס.

 

להלן תרגום נוסח המכתב המוצע:[6]

 

המאבק באנטישמיות חשוב. ואולם, אימוץ הנחת העבודה של אנטישמיות ע"י IHRA אינה הדרך שצריך לנהוג בה.

 

אין ספק שהאנטישמיות היא איום הולך ומתעצם. ההתקפות הרצחניות נגד יהודים בפיטסבורג ובסאן דיאגו הן הוכחה לשנאת היהודים הגוברת ברחבי העולם.

 

אנו מחויבים להילחם בשיח השנאה המסוכן במקביל למאבק שלנו למען שלום צודק בישראל/פלסטין ולהכיר בהבחנה בין דיעות קדומות נגד יהודים לביקורת לגיטימית של המדיניות הבלתי צודקת של ישראל.

 

לכן אנו מודאגים מהלחץ לאחרונה בקנדה ומחוצה לה לאמץ את הנחת העבודה של אנטישמיות שאומצה ע"י IHRA. הגדרה זו מנוסחת באופן שהיא עשויה בקלות להיות מנוצלת ליצור הקבלה בין ביקורת נגד ישראל לבין אנטישמיות, ובדרך זו לדכא ביטויי תמיכה בזכויות הפלסטינים. הנחת העבודה לא נועדה לשמש הגדרה משפטית מחייבת, והיא כלי חלש עבור קביעה אם פעולות או התבטאויות הינן אנטישמיות.

 

אף על פי כן, הנחת העבודה של אנטישמיות ע"י IHRA אומצה ומקודמת ככלי לזיהוי אנטישמיות ע"י ארגונים אוהדי ישראל אדוקים כמו המרכז לישראל ולעניינים יהודיים (CIJA), בני ברית קנדה וידידי מרכז שמעון וויזנטל.

 

אימוץ הגדרה זו עלולה לסכן את הפעילות למען זכויות האדם של הפלסטינים, להשתיק ביקורת לגיטימית נגד ישראל ולהפריע למאבק האמיתי נגד אנטישמיות. ונקודה קריטית – הנחת העבודה של אנטישמיות ע"י IHRA נמנעה מלזהות האנטישמיות כביטוי של גזענות.

 

עלינו להכיר בכך, שבהיותה ביטוי של גזענות האנטשימיות קשורה בטבורה לביטויים אחרים של גזענות. המאבק נגד אנטישמיות אינו בלתי נפרד מהמאבקים נגד הגזענות, שנאת זרים ושנאה כלפי קבוצות אתניות ודתיות.

 

אנו קוראים לממשלות ולמוסדות לדחות את הנחת העבודה של אנטישמיות ע"י IHRA ובמקום זאת לתמוך ביוזמות להביס את העליונות הלבנה, האנטישמיות על כל ביטוייה וכל ביטויי הגזענות, וכן לתמוך בשיוויון ובזכויות אדם לכל בני האדם בקנדה, בישראל-פלסטין ובכל העולם.

 

 

 

[1]    .https://wwwholocaustremembrance.com/countries-and-membership

[2]    https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/files/press_release_document_antisemitism.pdf

[3]    http://archive.is/4jAkz

[4]    https://www.facebook.com/IJVcanada/posts/2599282133424460

[5]    https://www.bnaibrith.ca/_we_take_direction_from_palestinian_leadership_ijv_representative_admits

[6]    https://actionnetwork.org/petitions/fighting-antisemitism-is-essential-but-the-ihra-definition-is-the-wrong-approach