עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: ישראל תצטרך להמשיך ולתקוף בסוריה

אמש פורסם כי איראן וסוריה חתמו על הסכם שמשמעותו המשך הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה • "אין אינטרס נכון לעכשיו לסוריה ולרוסיה להוציא את איראן"

על רקע הפרסום כי איראן חתמה על הסכם עם סוריה על שיקומה של המדינה ועל המשך הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה אומר היום תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים כי הנוכחות האיראנית ממשיכה לסכן את ישראל וכי ישנה סכנה להתלקחויות בין ישראל לאיראן לאור הפרסום האחרון.

 

 

רוצה לקרוא עוד: דסק איראן – מבט על איראן

"ישראל תצטרך להמשיך ולתקוף את הנוכחות האיראנית בסוריה, דבר העלול להביא להתלקחויות בין הצדדים בדיוק כמו שאמר שר ההגנה האירני כי איראן תגיב לתקיפות ישראליות", אומר קופרווסר. לדבריו מדובר במערכה ארוכה שבחלקה הצליחה ישראל להגיע להסדרים אל רוסיה, שכנראה אין בכוחה להוציא את הכוחות האיראנים מסוריה, או שאין זה מן האינטרס העכשווי שלה לבצע כן על מנת לשמר ולבסס ולחזק את משטר אסד, שזו המטרה המשותפת של הצד הרוסי ושל הצד האיראני.

את ההסדר הנוכחי, עליו פורסם, של הרחקת הכוחות האיראנים מגבול ישראל עד למרחק של 80 ק"מ מהגבול מכנה קופרווסר כ"דבר טוב, אבל לא מספק".

אולי יעניין אותך:

שר ההגנה של איראן: " נחזק את ציר ההתנגדות"

איראן מזרימה מיליארדים לסוריה

"נחזק את ציר ההתנגדות"

בהקשר הדברים הללו, היום (שלישי) פורסם באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי הגנרל חאתמי, נפגש ביום הראשון לביקורו עם הנשיא בשאר אסד. לדברי חאתמי, המשך הישארותם של היועצים הצבאיים של איראן בסוריה יהיה תלוי בהחלטתן של איראן וסוריה בלבד ו"אף מדינה שלישית לא תשפיע כלל על ההחלטה".

שר ההגנה האיראני הוסיף כי במהלך פגישותיו עם הנשיא בשאר אסד והצמרת הביטחונית של סוריה, שתי המדינות יידונו על הידוק נוסף של שיתוף הפעולה "וחיזוק ציר ההתנגדות" וכמו כן ייחתם הסכם חדש לשיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות הידידות.

הגנרל חאתמי אמר עוד כי איראן תומכת בהמשך המאמצים של סוריה  "לטהר את כל שטחי המדינה שלה מטרוריסטים". הוא התייחס באופן מפורש למבצע הצבאי הנוכחי של סוריה במחוז הצפוני אידליב, ואמר כי הוא ידון עם מקבילו הסורי על המבצע נגד המורדים באידליב.

עוד דיווחה סוכנות הידיעות "תנסים", כי שר ההגנה האיראני הדגיש עוד כי יחסי איראן וסוריה הם "קשרים חזקים והדוקים שממשיכים להתנהל בשלב מדיני חשוב תוך כדי שיתוף פעולה עם כוחות ציר ההתנגדות". לדבריו, "הכוחות המזוינים של הרפובליקה האסלאמית של איראן והרפובליקה הערבית של סוריה התגברו על מזימה גדולה" והוא מברך את בכירי סוריה והעם הסורי על הצלחות צבאיות חשובות".

הגנרל חאתמי אמר כי "המגזר הפרטי של איראן, עם היכולות הגבוהות שלו, מוכן לסייע לעם ולממשלת סוריה בשיקום המדינה הידידה" והוסיף כי "הרפובליקה האסלאמית האיראנית נהנית מיכולות גבוהות לסייע בהרחבת הציוד הצבאי של סוריה" אם כי הוא לא פירט את הנקודה הזו[1] [2] [3].

הנוכחות של ארה"ב – חשובה

ארה"ב מפעילה כ-2,000 חיילים באזור צפון סוריה במטרה לסייע לבעלי בריתה, הכורדים. למרות הרצון של טראמפ לסגת מסוריה, נדמה כי הנוכחות של הצבא האמריקאי באזור חשובה ביותר. קופרווסר מכנה את הנוכחות של צבא ארה"ב כ"חשובה ביותר למניעת היכולת להקמה של ציר קרקעי בין טהרן ללבנון" וכי הקרב הצפוי על אידליב יהווה מפתח להמשך קיבוע אותה נוכחות.

המהלך של טראמפ נגד אונר"א

בראיון לאילה חסון ב"רדיו 103FM " התייחס קופרווסר אל הצעדים המסתמנים של ממשל טראמפ נגד ארגון אונר"א והרצון להגדיר מחדש מיהו פליט והגדיר את הדברים כחשובים ביותר.

לדבריו אם אבו מאזן ימשיך לדוק באמרתו כי הם ימשיכו לשלם את התשלומים למחבלים ולמשפחותיהם עד הגרוש האחרון, הוא יאלץ לתת דין וחשבון לעמו ולבחור האם להמשיך את המאבק נגד ישראל או לא. להערכתו בקרוב יחלו להרגיש ברש"פ את השפעת חוק "טיילור פורס".