עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע התקיפות בעיראק: קאסם סולימאני מגביר את אחיזתו במדינה

מפקד משמרות המהפכה מבקר לאחרונה בצורה מוגברת באזור עיראק ובגבול עם סוריה • דיווחים שונים מדברים על שיחות שקיים עם מפקדי מליציות כחלק מהכנה לתגובה אפשרית במקרה של התלקחות מול ארה"ב

העיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי מצטט היום (שלישי) מפי מקורות מערביים כי ישראל היא שביצעה את שתי התקיפות שאירעו בחודש האחרון בעיראק, כחלק מהחלטתה להיאבק בטהראן גם במקומות רחוקים מהגבול.

"ישראל הגדילה לאחרונה את טווח הלחימה שלה נגד ההתבססות האיראנית באזור". נוסף על כך, ייחסו המקורות את שתי התקיפות שאירעו בעיראק בחודש האחרון לישראל, לטענתם בהתאם להחלטת ירושלים.

חמאס מאיימת בהסלמה בלבנון

על פי המקורות, מטרת התקיפה האחרונה, שבמהלכה הופצץ מהאוויר בסיס בצפון מזרח-עיראק, הייתה לפגוע ביועצים איראניים ובמחסן של טילים בליסטיים שהועברו לאחרונה מאיראן לעיראק.

על פי הדיווח, בתקיפה הראשונה המיוחסת לישראל, שהתרחשה לפני כשבועיים, הופצץ הבסיס "אמרלי" השייך למיליציות "אל-חשד אל-שעבי", הנתמכות על ידי טהראן. לטענת המקורות, התקיפה התבצעה ע"י מטוסי F-35 של חיל האוויר הישראלי.


דיווחי אופוזיציה סוריים ועיראקים מספרים כי בתקיפות נהרגו לפי הדיווחים השונים מספר איראנים ולוחמי חיזבאללה. לפי דיווח לא מאומת, אחד ההרוגים הוא איש משמרות המהפכה, אבו-אלפצ’ל סראביאן (Abolfazl Sarabian).

סוכנות הידיעות פארס דיווחה (20 ביולי 2019), כי סראביאן, ממחוז כרמאנשאה שבמערב איראן, נהרג בקרב עם פעילי דאעש באזור אלעמארה שבדרום-מזרח עיראק. בדיווחים אחרים, שהתפרסמו ברשתות החברתיות, נטען כי סראביאן השתייך לכוח קדס של משמרות המהפכה וכי מותו ב-19 ביולי 2019, קשור לתקיפה שבוצעה ע”י כלי טיס בלתי מאויש בבסיס אמרלי שבצפון עיראק.

 

באתר "מועדון הכתבים של רשות השידור האיראני" נכתב כי סראביאן נהרג בתקיפה של 19 ביולי ע"י "ישראל וארה"ב".

סראביאן הובא לקבורה באיראן ברוב הדר בעיר הולדתו קרמאנשאה.

כמו כן רשת" אל-ערביה" ציינה כי איראן מודה במות המפקד בתקיפה הישראלית, בשעה שוועדת החקירה מטעם כוחות חשדאלשעבי של עיראק דיווחה כי סראביאן נהרג כתוצאה מפיצוץ במחסן דלק מוצק (לטילים).

ישראל הזהירה לא אחת את עיראק, אף דרך מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומאפו, כי המשך הקמת תשתיות בעיראק בהשראה איראנית שתאיימנה על ישראל יוביל את ישראל לבצע תקיפות נגד אותם מקומות בדומה לנעשה מול ההתבססות האיראנית בסוריה.

באיראן נערכים לכל תרחיש אפשרי באזור המפרץ הפרסי לאור המתח הרב השורר מול ארה"ב ומדיניות "הלחץ המקסימלי" שלה ולכן נערכים לתרחיש בו איראן תצטרך להגיב דרך הכוחות הסרים למרותה נגד בעלות בריתה של ארה"ב – ישראל וערב הסעודית. התרחישים השונים מדברים על תגובה בידי הח'ותים בתימן בירי מאסיבי של טילים או מל"טי נפץ או דרך רמת הגולן, חיזבאללה בלבנון או כוחות חמושים בעיראק בעזרת טילים לטווח בינוני או ארוך נגד ישראל.

מסעות סולימאני בעיראק ובסוריה

האדריכל של המנגנון הזה הוא הגנרל קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפכה, שלאחרונה מתגברים הדיווחים על ביקורים תכופים יותר שלו בעיראק.
סוכנות הידיעות "אנדלוס" בערבית דיווחה לאחרונה כי סולימאני ביקר בגבול עיראק סוריה ובאזור 4T אותו תקפה ישראל בתגובה לניסיון המל"ט האירני לחדור לישראל בפברואר 2018. לפי אותו דיווח סולימאני הזהיר את הכוחות במקום כי ישנה אפשרות למלחמה מול ארה"ב בזמן הקרוב.


כמו כן דווח באתרים שונים כי סולימאני ביקר באזור אלבו-כמאל הגובל בגבול סוריה-עיראק. סולימאני נכנס משטח עירק מלווה בחמושים ושומרי ראש.
לדברי גורם ביטחוני מטרת הפגישה הייתה להעלות את מורל כוחותיהם והמיליציות של איראן לקראת מתקפה אפשרית של ארה"ב הכוחות בשטח הונחו בנוסף להיערך למלחמה אפשרית עם ארה"ב. דיווח נוסף מדבר על ביקור פתע באזור דיר א-זור ובו שוחח סולימנאי עם מפקדי המליציות האיראניות במקום על ההתרחשויות באזור.

 

תמונת ארכיון של סולימאני בביקור כוחות המליציות
תמונת ארכיון של סולימאני בביקור כוחות המליציות

 

סולימאני מתדרך כוחות
סולימאני מתדרך כוחות

האיש של סולימאני בעיראק

מייקל פרגנט, קצין מודיעין לשעבר בצבא ארה"ב וחוקר במכון הדסון, כתב בעיתון "אל ערביה" בשפה האנגלית בתחילת החודש כי על ארה"ב לפעול נגד החזית החדשה אותה פתחה איראן מולה, בעיראק. לדבריו הכוחות האיראנים עלולים לאיים על ערב הסעודית ועל אינטרסים אמריקאים באזור.

פרגנט ציטט בכירים בארה"ב שטענו כי תקיפת המל"ט ב-14 במאי בוצעה על ידי "גדודי חיזבאללה" העיראקים ובהנחיה של משמרות המהפכה. לדבריו לאחר לחץ מצד ארה"ב וסעודיה על עיראק לסגור את משרדי משמרות המהפכה בעיראק, הורה ראש ממשלת עיראק לעשות כך, אולם ההוראה מעולם לא בוצעה.

איש המודיעין לשעבר מציין את קאסם סולימאני, כאיש העומד מאחורי הקמת המפקדה של משמרות המהפכה בעיראק, תוך הפרה של החלטה 2231 של האו"ם והחלטות משרד האוצר של ארה"ב נגד טרור משנת 2007. "סולימאני שולח מסר ברור. הנוכחות האיראנית בעיראק הינה ארוכת טווח, בניגוד לנוכחות של ארה"ב".
ג'אמל אבו ג'אפר אל-איברהמי, מסומן על ידי פרגנט, כסגנו של סולימאני והאיש המוציא לפועל שלו בעיראק. הכינוי שלו הוא "אבו מהנד אל-מוהנדס" והוא עומד בראש "אלחשד אלשעבי", יחידות הגיוס העממי, ובעל תפקיד רשמי בממשלה העיראקית.

וידאו של סולימאני משבח את אל-מוהנדס שלדבריו עומד בראש "גדודי חיזבאללה".:

אל-מוהנדס נמצא ברשימת האנשים המעורבים בטרור של משרד האוצר של ארה"ב החל משנת 2009 בעקבות, ביצוע, ניהול ותמיכה בארגוני טרור כגון חיזבאללה. להערכתו של החוקר הוא מהווה איום לכוחות ארה"ב.

איום נוסף מצדו של מוהנדס הוא חברותו בממשלת עיראק. עצם חברות בממשל מאפשרת לו להיות חשוף למודיעין אמריקאי, אימונים וציוד שמסופק לצבא. לדבריו הוא גם תורם כספית לכוחות האיראנים. כוחות חיזבאללה בעיראק עומדים תחת השפעתם של משמרות המהפכה וחיזבאללה בלבנון וקיבלו הנחייה לביצוע ירי על ישראל מדרום סוריה במקרה של התנגשות", טוען פרגנט.

"צריך להמתין ולראותה אם כוחותיו של אל-מוהנדס, ומליציות אחרות כגון , Harakat Nujabaו- Asaib Ahl al-Haqq יענו לקריאה להצטרף כיחידה אחת תחת צבא עיראק. התוצאה תהיה כי כוחותיו של סולימאני לובשים מדי צבא עיראק". בעבר התרברבו כוחות המילציות כי הם לובשים ברצונם מדי צבא עיראק ומקבלים גישה אל ציוד של ארה"ב, מודיעין ויכולות.

פרגנט מסיים את מאמרו וקובע כי על ארה"ב להסיר את האיום של אל-מוהנדס בדרך כזו או אחרת.

https://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2019/07/02/Iran-is-opening-a-new-regional-front-in-Iraq-the-US-must-act.html

דיווח נוסף על תנועותיו של סולימאני בעיראק מגיע ממספר אתרים של גולים איראנים ומדבר על כך שמפקד משמרות המהפכה החל להעביר כספים דרך תאגיד פיננסי באיראן לביסוס האחיזה האיראנית בעיראק.

לפי הדיווח ב "Radio Farda" המאחז של סולימאני נמצא במחוז קרמן והוא מינה ראש חדש למטה שיקום המקדשים בעירק, ראש עיריית קרמן לשעבר, מוחמד ג'ללמאב.

בנוסף מינה סולימאני את ראש המטה לשעבר, חסן פולארק, איש נוסף מקרמן, לראש "קרטל" הכספים של המטה באיראן, שבין היתר מממן את פעילותו של סולימאני בעיראק. פולארק הוא גם העוזר המיוחד של סולימאני ושימש כראש המטה בעיראק במשך 15 השנים האחרונות. פואלארק שימש גם כיועץ לנשיא ב-2006.

לפי הנטען פולארק ביחד עם בנו האדי הקימו חברה בשנת 2009 במטרה לתקוע יתד של פעילות כלכלית איראנית במקום. החברה כוללת חברות נוספות כמו ייצור מכוניות, ייצור חלקי חילוף לרכב, ייצור מזון וייבוא מוצרי קוסמטיקה. לפי הנטען פולארק, ניהל את החברות בשביל משה"מ כחלק מהתאגיד "יאש", שנאשם בעבר במקרי שחיתות.

חסן פולארק, המינוי החדש של איראן בעיראק
חסן פולארק, המינוי החדש של איראן בעיראק

 

לכותבי המאמר לא ברור מדוע פולארק הועבר מתפקידו והאם יש קשר למעשי השחיתות שנתגלו.

במרץ 2016 דווח כי פולארק אמר כי התקציב השנתי של המטה הינו 120 מיליון דולר לערך וציין כי המטה עומד לבצע פרויקטים בשווי של 720 מיליו דולר בשש השנים הבאות, 156 מהפרויקטים צפויים היות בעיראק ובסוריה.

בנוסף לכך המטה מקבל הכנסות רבות המסתכמות באלפי דולרים מדי שנה ממכירת מזכרות.

https://en.radiofarda.com/a/qasem-soleimani-boosts-influence-in-iraq-strengthens-financial-cartel-in-iran/30077375.html