עבור לתוכן העמוד
Menu

"צעדת השיבה": הקרע בין המארגנים לחמאס

כישלון "צעדת השיבה" הביא לחלוקי דעות גדולים בין ארגוני ה NGO לחמאס

אירועי הגדר בעזה עמדו בסימן קרע עמוק בין מארגני צעדת השיבה, ובראשם אחמד אבו רתיימה, לבין תנועת חמאס. אבו רתיימה התנגד לתוכניתה של החמאס לעשות את "יום ששי של הצמיגים", ועוקביו בדף הפייסבוק של הצעדה הציעו להחליף את הבערת הצמיגים בהשלכת פרחים.

אבו רתיימה, המייצג את האירגוניים הבלתי ממשלתיים האירופיים שיזמו את האירועים, הסביר כי מטרת הכינוס על הגבול היא להתארגן לקראת הצעדה הגדולה ביום הנכבה, ולא לפרוץ את הגבול כבר עכשיו. השימוש בכוח, כך הסביר, ייתן לגיטימיות "לכיבוש" להשתמש בכוח רב יותר, בעוד שלמסע אל הגבול של המוני פליטים, צעירים, זקנים וטף – אין לו תשובה, והתנאי חסר הפשרות הוא שכל המהלכים יהיו ללא אלימות בכלל – לא אבנים, לא צמיגים, לא בקבוקי תבערה. שום כלום.

אבו רתיימה הרחיק לכת מבחינת חמאס כאשר כינה את השהידים "קורבנות חינם", וטען כי למען הצלחת המאבק הלאומי לא צריך להקריב קורבנות בכלל. אפילו להפך.

מן התגובות על דברי אבו רתיימה התברר כי חמאס האשים אותו בגידה, ותומכיו של אבו רתיימה אמרו כי אף על פי שהם תומכים בעיקר טענותיו, הרי אסור לכפור  בחשיבותם של השהידים. אבו רתיימה אמר כי האשמות "בוגד" לא ירתיעו אותו. 

בעוד שבאירועי יום השישי הראשון, חמאס שתק עד הרגע האחרון ממש והתערב רק כאשר האנשים כבר היו מכונסים, הרי ביום ששי האחרון, חמאס לקח את האחריות מן הרגע הראשון, וריח עשן הצמיגים סילק מאתרי ההתכנסות את אנשיו של אבו רתיימה. ואין להוציא מכלל אפשרות שגם זאת הייתה כוונת חמאס לצד הכוונה להציק לישראל.

ב"יום הצמיגים" ירדו ראשי חמאס לשטח ואיש מהם לא דיבר על זכות השיבה, ולא הזכיר כלל את הפליטים, והרי זאת הייתה מטרת האירוע מלכתחילה. יחיא סינוואר למשל אמר כי עזה אמרה את דברה לעולם, וכי המצב בעזה לא יכול להימשך. כלומר: חמאס רוצה סיוע ופתיחת המעברים עכשיו – בעיית השיבה יכולה לחכות.