עבור לתוכן העמוד
Menu

"צעדת השיבה": החמאס מנסה לחקות את חיזבאללה

תנועת חמאס מאמצת שיטת מאבק חדשה נגד ישראל תוך שימוש באזרחים כפי שהשתמשה בהם כ "מגן אנושי" במהלך מבצע "צוק איתן" * מדובר בניצול ציני של הפליטים הפלסטינים ובמהלך תעמולתי שאין בו שום תועלת מדינית

הזרוע הצבאית של חמאס פתחה ב-25 במרץ ב"תרגיל הגנתי" ברצועת עזה , גורמים ברצועה אמרו כי מדובר בהפגנת כוח של חמאס לקראת "צעדת השיבה הגדולה" שאמורה להתקיים בין "יום האדמה" המצויין ב-30 במרץ לבין "יום הנכבה" ב-15 במאי.

לדבריהם, מדובר בהעברת מסר כפול, מחד גיסא, מסר לתושבי הרצועה שרוצים להשתתף ב"צעדת השיבה" כי יש  מי שיגן עליהם מפני צה"ל ומאידך גיסא,מסר של הרתעה לצה"ל כי עליו לדעת כי אם יפגע בצועדים ותיווצר הסלמה ביטחונית הרי שהמלחמה עלולה להתפשט גם לשטח מדינת ישראל והיא לא תצטמצם לתחומי הרצועה בלבד.

צעדת המונים פלסטינים לעבר הגבול עם ישראל איננה המצאה פלסטינית,  מדובר בהמצאה של חזבאללה בלבנון ובסוריה שנוסתה כבר בגבול הצפון ב "יום הנכבה" ב-15 במאי 2011.

כשהחמאס רוצה. שוטר פלסטיני עוצר צעדה לעבר מחסום ארז במאי 2011 // צילום AP
כשהחמאס רוצה. שוטר פלסטיני עוצר צעדה לעבר מחסום ארז במאי 2011 // צילום AP

באירוע שנמשך כ-6 שעות ניסו כמה מאות צעירים וצעירות פלסטיניים לחצות את גבול לבנון ישראל, חיילי צה"ל שהיו על הגבול והופתעו נאלצו לפתוח באש שכתוצאה ממנה נהרגו 10 מפגינים ועוד 100 אחרים נפצעו.

עכשיו מנסה תנועת חמאס למחזר את התרגיל של חזבאללה ולהפוך אותו לאירוע מתמשך על פני מספר שבועות. הנחת היסוד שלה היא שנוכחות גדולה של אמצעי תקשורת בצד הפלסטיני תספק הגנה לצועדים הפלסטינים להתגבר על "מחסום הפחד", להתקרב לגדר הגבול עם ישראל ולנסות לחצות אותה. להערכתם, חיילי צה"ל ינהגו בזהירות רבה ולא יפתחו באש חיה בגלל נוכחות אמצעי התקשורת בין הצועדים.

אין שום מדינה בעולם שתסכים לכך שעשרות אלפי מפגינים מלווים באמצעי תקשורת רבים יסתערו על גבולותיה  וינסו לחדור לשטחה,תנועת חמאס עושה שימוש ציני בפליטים הפלסטינים החיים ברצועת עזה ומשתמשת בהם כ "בשר תותחים"  מול חיילי צה"ל שחייבים לשמור על גדר הגבול ולא לאפשר בשום מחיר חדירה לשטח ישראל.

הפגנות החמאס ליד הגדר בעזה , פברואר 2018
הפגנות החמאס ליד הגדר בעזה , פברואר 2018

עפ"י דיווח בסוכנות "קודס פרס" מה-7 במרץ, אחד הפעילים המעורבים במסע התקשורתי למען "צעדת השיבה" הינו זאהר אלביראווי.

מדובר בפעיל של "האחים המוסלמים" וחמאס הנושא גם בתואר "מתאם הועדה הבינלאומית לשבירת המצור על רצועת עזה" ומי שהיה לו תפקיד נכבד בעבר בארגון צעדות ומשטים לרצועת עזה.

מדובר בפרובקציה דומה לפרובוקציה הטורקית ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" בפרשת ספינת "המרמרה".

גורמים  בפתח' ברצועת עזה אומרים כי תנועת חמאס מעודדת את התושבים להגיע לאזור הגבול עם ישראל ולהשתתף בפעילות הצעידה לעבר הגבול וכי כמה פעילים של חמאס אף הבטיחו תשלום עבור הפעילות הזאת.

לדבריהם, חמאס מעוניינת  בהסלמה שתכלול גם נפגעים רבים בצד הפלסטיני כדי להעלות את העניין לראש סדר היום העולמי.

המטרה המוצהרת של "צעדת השיבה הגדולה" היא להראות כי הפלסטינים לא ויתרו על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים ל "בתיהם ולרכושם" כפי שקובעת החלטה 194 של האו"ם.

המארגנים טוענים כי היוזמה הפלסטינית התעוררה נוכח הקיצוץ שעשה הנשיא טראמפ בתקציב אונר"א והפרסומים כי עמדת הממשל הנוכחי היא כי במסגרת הסדר הקבע ייושבו הפליטים במקומות מגוריהם במדינות ערב כפי שאמור לבוא לידי ביטוי בתוכנית "עסקת המאה".

גם אם תצליח תנועת חמאס למשוך את תשומת ליבה  של התקשורת בעולמית באמצעות הסלמה בגבול עם רצועת עזה, ברור כי אין למהלך הזה שום תועלת מדינית.

מדובר במהלך שלא יביא לשום תוצאה חיובית עבור הפליטים הפלסטינים מלבד אפשרות של נפגעים רבים אם ינסו לחצות את הגבול.

עפ"י הנתונים הפלסטינים, יש כ-7 מיליון פליטים פלסטינים בעולם. מדינת ישראל איננה יכולה להתאבד מבחינת זהותה הלאומית ולקלוט אותם בשטחה כפי שהם דורשים ולשנות את המפה הדמוגרפית שלה.

הפתרון לבעייתם חייב להיעשות בשיתוף כל הקהיליה הבינלאומית, הצעדת עשרות אלפים מהם לגדר הרצועה לא תפתור את בעייתם, להיפך, היא עלולה להפחיד עוד יותר את הציבור הישראלי ולהרתיעו מניסיון לפתור את בעיית הפליטים.

תנועת חמאס מוליכה שולל את הפליטים הפלסטינים, אין לה שום יכולת ממשית לאפשר להם לחצות את הגבול לתוך שטח ישראל, צה"ל ימנע זאת וגם אם יצליחו בודדים לחצות את הגבול הם יפגעו או יעצרו.

כמה זמן יוכלו אלפי תושבים פלסטינים להתגורר באוהלים סמוך לגדר הגבול ללא תשתיות מתאימות  ומזון? בסופו של דבר הם יבינו כי תנועת חמאס עשתה בהם שימוש לצרכים פוליטיים וכי אין שום תוחלת למהלך הזה.

בעיית הפליטים יכולה להיפתר רק בדרכים מדיניות ע"י גוף מייצג של הפלסטינים המכיר בזכותה של ישראל להתקיים ולא באמצעות ארגון טרור הרוצה להשמידה.

גם אם תצליח חמאס ליצור הד תקשורתי נרחב באמצעות "צעדת השיבה", הרי שבתוך כמה שבועות הוא יעלם לתוך תהום הנשייה, התנאים בשטחי הגדה  והרצועה והתנאים האזוריים והבינלאומיים אינם מאפשרים כרגע לעסוק בפתרון בעיית הפליטים הפלסטינים ולא יעזרו שום צעדות ותהלוכות לעבר הגבול עם ישראל.

חבל על הדם שעלול להישפך, מדובר במהלך חסר אחריות של תנועת טרור שאיננה נרתעת מלהשתמש בתושבי הרצועה כ "מגן אנושי" בזמן מלחמה כפי שעשתה במהלך מבצע "צוק איתן"  ועכשיו רוצה להשתמש בהם כ"בשר תותחים" אל מול חיילי צה"ל על הגבול.

חמאס מנסה לאמץ אסטרטגיה חדשה של מאבק בישראל באמצעות אזרחים, היא קוראת לכך "מאבק עממי לא אלים" בדיוק כמו האסטרטגיה של מחמוד עבאס בשטחי הגדה שלה הוא קורא "התנגדות עממית בדרכי שלום".

שתי האסטרטגיות האלה צפויות להיכשל ואין בהן שום בשורה לפיתרון הבעיות של העם הפלסטיני.