עבור לתוכן העמוד
Menu

"צעדת השיבה": במילה אחת – כישלון

"יום השישי של הצמיגים" נכשל בהשגת מטרתו העיקרית לשבש את פעולת צלפי צה"ל על גבול הרצועה • קמפיין "השיבה" הפלסטיני נכשל גם במדינות ערב ובשטחי הגדה, אולם לפנינו עדיין חודש מלא בתאריכי אזכור ששיאם הוא "יום הנכבה"

עפ"י נתונים רשמיים של משרד הבריאות הפלסטיני,באירועי "יום השישי של הצמיגים" ברצועת עזה נהרגו 10 פלסטינים ונפצעו כ-1400 אחרים, 33 מהם באורח קשה. השבוע השני של קמפיין "השיבה" שארגנה תנועת חמאס נחל כישלון. כך עפ"י הערכות צה"ל שאינן מוכחשות ע"י הפלסטינים, באירועים השתתפו כ-20 אלף איש בלבד בהשוואה לכ-40 אלף איש בשבוע שעבר.

מדוע מדובר בכישלון?

בפועל, הוכרז יום השישי כיום אזכרה להרוגי "יום האדמה", אולם בהדרגה הוא הפך ל "יום השישי של הצמיגים".

הנהגת חמאס, שלא רצתה לאבד משתתפים רבים באירועים,נכנעה ללחצי הדור הצעיר ברצועה שהעלה רעיון לגימיק חדש-ישן, הבערת אלפי צמיגים ושימוש במראות כדי לשבש את פעילות צלפי צה"ל מעבר לגבול ובכך "לשמור על חיי המפגינים".

עפ"י גורמים בתנועת פתח' ברצועה,הנהגת חמאס סברה שהגימיק החדש יביא לה הצלחה אחרי כישלון פרוייקט המנהרות החודרות.

השימוש בצמיגים בוערים איננו חדש, הוא הופיע לראשונה במלחמת האזרחים בלבנון בין השנים 1975 ל-1990 ונעשה בו גם שימוש בהרחבה באינתיפאדה הראשונה ב-1987 ובאינתיפאדה השניה בשנת 2000.

השימוש באלפי צמיגים בוערים נועד לגרור את צה"ל לחזית חדשה של התמודדות עם אלפי אזרחים שמפגינים, בתנאי ראות קשים, ובכך לגרום לו לעשות טעויות.

אולם, במבחן התוצאה, המטרה שלשמה נעשה השימוש באלפי צמיגים בוערים לא הושגה.

כוחות צה"ל על גבול הרצועה נערכו מראש כראוי, והשתמשו ,כשהיה צריך, בזרנוקי מים ובכבאיות. כמו כן נעשה גם שימוש ברחפנים כדי להתגבר על מסך העשן הכבד וכל מי שניסה להתקרב לגדר הגבול, לפגוע בה, לחצות אותה או לבצע פיגועים בחסות עשן הצמיגים נפגע ע"י ירי הצלפים.

הפלסטינים לא הצליחו לחדור בהמוניהם לתחומי מדינת ישראל והרתעה הישראלית נשמרה.

מבחינת תנועת חמאס, מדובר בכישלון מבצעי, הסכמתה לשימוש באלפי צמיגים בוערים הסיטה את קמפיין "השיבה" מהמטרות המקוריות שלו, גם בעולם יודעים את האמת כי אין שום קשר בין צמיגים בוערים לבין "זכות השיבה" של הפליטים, צעדות גדולות לעבר גדר הגבול לא היו אלא הצתת צמיגים מסיבית.

חמאס, המודעת היטב לרחשי הרחוב העזתי ולהלכי הרוח שבו, ניסתה להגדיל את השתתפות המשתתפים באירועי "יום השישי של הצמיגים" באמצעות הבטחת בונוסים כספיים לאלה שישתתפו בו ולאלה שנפגעו באירועי "יום האדמה" האחרון.

חמאס הודיעה באמצעות דובריה כי משפחות ההרוגים בקמפיין "השיבה" יקבלו סכום של 3000 דולר, פצוע באורח קשה יקבל 500 דולר ופצוע בינוני יקבל 200 דולר.

במקביל היא הודיעה כי תחלק סכום של מיליון דולר למשפחות נזקקות ברצועה ולחסרי דיור וגרושות.

בתנועת פתח' בעזה רואים בהבטחת הבונוסים הכספיים של חמאס למפגינים ניסיון לעודד את תרבות "מות הקדושים" (שהאדה-בערבית) בעבור בצע כסף ולנצל את מצוקת האזרחים מהמצב ההומניטרי הקשה.

גם בפלגים הפלסטינים האחרים נשמעו קריאות כי חמאס צריכה להקים "ועדה לאומית" שתכלול את כל הפלגים ושהיא תקבע מי מהנפגעים באירועים זכאי לתשלום כספי וכי לא חמאס בלבד היא שתחליט,דבר שמעצים את כוחה.

השימוש בסמל ששמו יאסר ערפאת

אחת ההפתעות של "יום השישי של הצמיגים" הייתה דברים שאמר יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה.

סינוואר הגיע לשטח רק אחה"צ ובנאום שנשא בין המפגינים אמר:

"אנו ממשיכים בדרכו של יאסר ערפאת, להטות את הכף ולהתנגד לאויב".

דבריו של סינוואר הדהימו את תושבי הרצועה,הוא התעלם במופגן ממורו ורבו השיח' אחמד יאסין מייסד תנועת חמאס.

סינוואר היה מקורב מאוד לשיח' יאסין שמינה אותו ב-1987, לאחר שהקים את תנועת חמאס, לראש מנגנון הביטחון המכונה "מג'ד".

גורמים בתנועת פתח' ברצועה אומרים כי אין מדובר בטעות וכי דבריו של יחיא סינוואר מעידים על המצוקה שבה נמצא קמפיין "השיבה" שמאבד בהדרגה משתתפים רבים.

לטענתם, סינוואר השתמש בסמל של יאסר ערפאת כדי למשוך את פעילי פתח' להשתתף באירועי קמפיין "השיבה" ובמיוחד את תומכיו הרבים של מוחמד דחלאן ברצועת עזה.

מוחמד דחלאן מרבה להשתמש הרבה בטיעון כי הוא ממשיך דרכו האמיתי של יאסר ערפאת ולא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

כישלון במדינות ערב ובגדה

בתום שבועיים של קמפיין "השיבה" נראה כי רצועת עזה נותרה לבדה בכל הקשור לקמפיין "השיבה".

עפ"י התכנון המקורי היו אמורות להתקיים במדינות ערב שבהן יש מחנות פליטים פלסטינים, תהלוכות לעבר הגבול עם ישראל במקביל לתהלוכות ברצועת עזה.

מלבד ניסיון לקיים תהלוכה כזו בדרום לבנון ב"יום האדמה" ב-30 במרץ, לא הייתה היענות לקריאה הזו של חמאס.

גם בדרום לבנון מנע הצבא הלבנוני מן המפגינים מלהגיע לגבול עם ישראל.

בולטת במיוחד חוסר ההיענות לקמפיין "השיבה" בשטחי הגדה, היא נובעת מכמה סיבות.

א.התושבים אינם מאמינים בהצלחת הקמפיין, האסטרטגיה של חמאס דומה לאסטרטגיה של מחמוד עבאס של "התנגדות עממית בדרכי שלום" שנחלה כישלון חרוץ בשטחי הגדה.

ב.מחמוד עבאס חושש כי אם יאפשר "צעדות שיבה" המוניות בגדה, עלול הדבר לחזק את תנועת חמאס ולערער את יציבות שלטונו.

ג. התיאום הביטחוני של הרש"פ עם ישראל מחייב את הרש"פ לשמור על הסדר ולמנוע התנגשויות עם כוחות צה"ל.

ד.תנועת פת"ח בגדה איננה תומכת באופן מעשי בקמפיין "השיבה" ומסתפקת בהצהרות בלבד.

 

מוקדם מדי להספיד את קמפיין "השיבה" של חמאס. ההישג הבולט ביותר של הקמפיין עד כה הוא העלאת הבעיה הפלסטינית מחדש לסדר היום הבינלאומי למרות שעד כה נכשלו הפלסטינים בדרישה שמועצת הביטחון תגנה את ישראל, תודיע על הקמת ועדת חקירה או שהאו"ם יקבל החלטה על מתן הגנה בינלאומית לפלסטינים כפי שדורשת הרש"פ.

הישג נוסף הוא הערמת קשיים על ממשל טראמפ לצאת כעת ולפרסם את תוכניתו החדשה הנקראת "עסקת המאה". גם מחמוד עבאס בבעיה, קשה לו להטיל סנקציות חדשות על הרצועה זמן שבניה נאבקים על גדר הגבול נגד כוחות צה"ל.

בתנועת חמאס מבליטים את הטענה כי קמפיין "השיבה" הביך את ישראל בזירה הבינלאומית וכי הוא מדאיג מאוד את הדרג המדיני-ביטחוני בישראל.

לפנינו עוד כמה תאריכי אזכור, ב-15 בחודש תתקיים ועידת הפסגה הערבית בסעודיה וב-17 בחודש יצויין "יום האסיר הפלסטיני" בנוסף לימי השישי שהמוכרזים כ"ימי זעם" באופן קבוע.

סביר להניח שמארגני קמפיין "השיבה" ינסו להעצים את האירועים על גבול הרצועה עם ישראל בימים אלה.

השיא של הקמפיין אמור להיות ב-14 וב-15 במאי, יום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ו"יום הנכבה".

ב-15 במאי אמור גם להתחיל צום חודש הרמאדאן הקדוש למוסלמים,חודש שבו ארגונים קיצוניים נוטים לבצע פיגועים, הפעילות של קמפיין "השיבה" עלולה לגלוש גם לחודש זה למרות שחמאס הודיעה כי הקמפיין אמור להסתיים ב "יום הנכבה".

מבחינת חמאס מדובר באינתיפאדה חדשה הדומה לאינתיפאדה הראשונה ב-1987 מבחינת ההשתתפות העממית בה.

ברור לפלסטינים כי האינתיפאדה הזו המכונה "צעדות השיבה" לא תביא לחזרת הפליטים לתחומי מדינת ישראל, אולם תנועת חמאס מנסה להסיט באמצעותה את התסכול והזעם של תושבי הרצועה לעבר ישראל בעקבות המצב ההמניטארי הקשה.

נוכח חוסר ההיענות ושיתוף פעולה מעשי מצד תושבי הגדה, ברצועת עזה מקווים שהקמפיין יעורר בסופו של דבר את הקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל להסיר את המצור מעל הרצועה  ולאלץ את העולם לדאוג לתושבי רצועת עזה אחרי 11 שנים קשות של מצור.

אחרת, כפי שאמר מנהיג חמאס יחיא סינוואר, בסוף השבוע, "אם יהיה פיצוץ ברצועת עזה, הרי שהפיצוץ יהיה בפניה של ישראל".