עבור לתוכן העמוד
Menu

צעדות השיבה – הסוף?

הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה שוקלים ברצינות להפוך את "צעדות השיבה" להפגנות חד חודשיות או הפגנות בתאריכים לאומיים מיוחדים • מלחמת ההתשה הפלסטינית נכשלה ולא הצליחה להשיג את היעדים שהציבה לעצמה, מדובר בהישג חשוב של צה"ל שפעל בנחישות להגן על הגבול עם רצועת עזה

בסוף השבוע לא התקיימו "צעדות השיבה" על גבול הרצועה זה השבוע השני ברציפות. לפני שבועיים הן בוטלו בגלל סבב הלחימה בין ישראל לבין הג'יהאד האסלאמי, הפעם הן נדחו בנימוק כי הפלגים הפלסטינים רוצים לבסס את הפסקת האש שהושגה בין ישראל לג'יהאד האסלאמי ואת הבנות הרגיעה שהושגו בתיווך מצרי.
גורמים בג'יהאד האסלאמי טענו כי הפלגים הסכימו לדחות את "צעדות השיבה" מכיוון שהגיע אליהם מידע כי צה"ל מתכוון לירות אש חיה לעבר המפגינים, בניגוד לכתוב בהסכם הפסקת האש, מתוך כוונה לטרפד אותה והביא להסלמה.

האם קאסם סולמאני בדרך להחליף את רוחאני?

גורם בחמאס אמר לי: " לא נאפשר לנתניהו חבל הצלה מהמשבר העמוק שבו הוא נמצא באמצעות סבב לחימה נוסף שעלול להביא למערכה צבאית כוללת ברצועת עזה".
בחמאס ובג'יהאד האסלאמי רוצים לטשטש את המשבר שפרץ באחרונה בין שני הארגונים בעקבות סבב לחימה האחרון עם ישראל שבו ישב החמאס על הגדר ולא השתתף בירי הרקטות לעברה. האינטרס הוא הדדי, הם חוששים כי ההפגנות על הגדר יגררו ירי של צה"ל, במקרים שבהם יתקפו מפגינים את חיילי צה"ל במטעני חבלה או ינסו לפרוץ את הגדר ולחדור לישראל, לכן הם החליטו למנוע בכלל את ההפגנות כדי שלא יצטרכו לעמוד בפני הדילמה מה לעשות במקרה כזה.

אזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש בפומבי כי ישראל הטילה על עצמה מגבלות כלשהן במסגרת הסכם הפסקת האש.

גורמים בחמאס נתנו נימוקים נוספים לביטול ההפגנות: רצון להפיג את ההשפעה השלילית שגרמה התעמולה הישראלית במהלך סבב הלחימה האחרון כאשר ישראל ניסתה לסכסך בין חמאס לג'יהאד האסלאמי ורצון לוודא שאין נפלים של פצצות באזורי הגבול כתוצאה מסבב הלחימה האחרון בין ישראל לג'יהאד האסלאמי.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני דיווח ב-22 בנובמבר כי נשקלת אפשרות להפוך את הפגנות "צעדות השיבה" להפגנות חד חודשיות או רק באירועים לאומיים.
מאהר מוזהר חבר הועדה המרכזית של ארגון החזית העממית הכחיש את הדיווחים באמצעי התקשורת על הכוונה להפוך את "צעדות השיבה" לאירוע חד חודשי, הוא אמר כי מטה "צעדות השיבה" יתכנס ביום שני הקרוב וידון בנושא המשך הצעדות ביום שישי הבא.

הוא הביע חשש שאמצעי התקשורת בישראל ינצלו את הפרסומים בנושא "צעדות השיבה" כדי ליצור בילבול בשורות הפלסטינים.

הפלגים ברצועה צריכים לקבל החלטה קשה מבחינתם מה לעשות בשבוע הבא שכן ה-29 בנובמבר הוא יום השנה לתוכנית החלוקה של האו"ם שהתקבלה ב-1947 ונדחתה על ידי הפלסטינים ונחשב ל"יום לאומי".

עימותים קשים עם צה"ל על הגדר עלולים להביא לנפגעים ולהפרת הפסקת האש.

נראה כי הפלגים הפלסטינים המתינו להזדמנות המתאימה כדי להתקפל ולהתחיל לרדת מהעץ בעקבות הכישלון המחפיר של קמפיין "צעדות השיבה" שהחל במרץ 2018 והפך למלחמת התשה נגד ישראל.

"צעדות השיבה" נכשלו בכך שלא השיגו את שני היעדים העיקריים שהוצבו בפניהן: שבירת המצור הישראלי על רצועת עזה ומימוש בפועל של "זכות השיבה" בשטחים של עוטף עזה בתוך תחומי מדינת ישראל.

בחודשים האחרונים החלה מגמה של ירידה בהיקף ההפגנות האלימות בגבול הרצועה, התושבים ברצועה מאסו בהפגנות והחל תהליך של חשבון נפש ודרישה מראשי הפלגים לעשות הערכת מצב בקשר לתועלת שבהמשך ההפגנות.

גם במדינות העולם הפסיקו אמצעי התקשורת להתעניין בהפגנות השבועיות שהפכו לשגרה.

הטרגדיה הפלסטינית ששמה "צעדות השיבה" הביאה לכ-350 הרוגים, בהם עשרות ילדים, וכ-18 אלף פצועים.

במטה "צעדות השיבה" המורכב מנציגי הפלגים הפלסטינים התגלעו מחלוקות קשות על הצורך להמשיך בהפגנות הגדר נוכח הכישלון להשיג את היעדים שנקבעו, מספר ההרוגים הגבוה ומספר הפצועים קשה ברגליהם שהפכו לנכים.

אולם, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר התנגד להפסקת ההפגנות מחשש שהדבר יתפרש ככישלון מהדהד אישי שלו בטרם הושגו ויושמו הבנות הרגיעה שאמורות לסמל הישג כלשהו שהשיגו הפלסטינים מישראל כתוצאה מההפגנות.

גם הנחישות של צה"ל במאבק על הגדר למנוע חדירות לתוך ישראל והעמידה האיתנה של חיילי צה"ל בהגנה על הגבול, למרות הביקורת הבינלאומית הקשה על ישראל בתחילת ההפגנות, תרמה להצלחה הישראלית אשר הכשילה את פרוייקט "צעדות השיבה".

עתה נאלץ יחיא סינוואר להסכים לצמצום בהיקף ההפגנות, עדיין לא נפלה ההחלטה הסופית על הפיכתן להפגנות חד חודשיות או בתאריכים לאומיים חשובים אך נראה כי החל תהליך ההפנמה של יחיא סינוואר לגבי ההפגנות מכיוון שהוא רוצה להתקדם בישום הבנות הרגיעה עם ישראל אחרי שהוסרה מן הדרך אבן הנגף ששמה בהאא' אבו אלעטא.
בשורה התחתונה המסר הוא ברור,ישראל עמדה בנחישות בפני מלחמת ההתשה הפלסטינית ויכלה לה, הטרור מתחיל להתקפל.