עבור לתוכן העמוד
Menu

פייסבוק הסירה חשבונות מזויפים איראניים ורוסים שניסו להשפיע על בחירות 2020 בארה"ב

אירן הופכת אט אט למעצמה בתחום הדיסאינפורמציה בתחומים שונים • פייסבוק הצליחה לאתר חשבונות שמטרתם הייתה השפעה על מערכת הבחירות בארה"ב

פייסבוק הודיעה כי הסירה מספר חשבונות וקבוצות מזוייפים מרוסיה ומאיראן שניסו להשפיע על הבחירות הבאות לנשיאות בארצות הברית וכן על סוגיות אזוריות ובינלאומיות בהן מעורבות ישראל וארה"ב.. זאת, במסגרת מה שהגדירה Coordinated Inauthentic Behavior . הגדרה זו מתייחסת לקבוצות, דפים או אנשים העושים יד אחת להוליך שולל אנשים אחרים לגבי זהותם או מעשיהם.

מרבית החשבונות הקשורים לאיראן העלו דיווחים בנוגע לארצות הברית, לישראל ולקהלי יעד פרנקופוניים בצפון אפריקה ועסקו בתכנים פרו-פלסטינים ופרו-חות'יים (המורדים השיעים בתימן). פייסבוק החלטה להסיר 93 חשבונות בפייסבוק ומספר חשבונות באינסטגרם להם היו אלפי תומכים. חלק מהחשבונות, דוגמת “Liberty Front Press”, כבר נחקרו והוסרו על ידי פייסבוק לאור פעילותם החשודה בעבר לצד תכנים נוספים אנטי-ישראלים ואנטי-אמריקניים .

כמו כן הסירה פייסבוק חשבונות שמקורם באיראן ועסקו במדינות בדרום אמריקה ובכלל זאת ונצואלה ברזיל, ארגנטינה, בוליביה, פרו, אקוודור ומקסיקו. האנשים מאחורי דפי הפייסבוק הציגו את עצמם כמקומיים, והציגו חשבונות מזויפים כמי שמציגים דפי חדשות והפנו גם לדומיינים איראניים אחרים ובהם חדשות אותן רצו להציג לקהלי היעד שלהם. חדשות אלה עסקו בעיקר ב"חזבאללה", המאבקים בין איראן לבין ערב הסעודית, ישראל והפלסטינים, יחסי איראן-ארה"ב, המלחמה בתימן וכן תוכן |תפור" למדינת היעד ובכלל זאת חדשות מקומיות, פוליטיקה ודמויות ציבוריות.

פייסבוק גם הסירה מספר מצומצם של דפי פייסבוק ( דוגמת BLMNews ) ואינסטגרם שעסקו בארצות הברית ואף הם הפנו לקישורים מחוץ לפייסבוק. התוכן שהוסר עסק ביחסים הבין גזעיים בארצות הברית, ביקורת על מדיניות ארצות הברית וישראל נגד איראן , ביקורת על היחס לאוכלוסייה האפרו-אמריקנית כגון תנועת ה the Black Lives Matter movement וכן כתבות לגבי התרבות האפרו-אמרקינית ומדיניות החוץ האמריקנית. יודגש, כי ההסברה האיראנית עוסקת באינטנסיביות בתקריות בין שחורים ללבנים בארצות הברית כמו גם בתקריות ירי המוני כדי להציג את ארצות הברית בכלל ואת הממשל האמריקני בפרט באור שלילי.

איראן: מאמץ נרחב בתחום הדיסאינפורמציה

יצויין כי איראן משקיע מאמץ הסברתי מקיף במגוון רחב של שפות ובאמצעות ערוצי טלוויזיה ולווינים וכן באתרי אינטרנט רבים להפצת אידיאולוגיה אסלאמית שיעית. הערוצים הבולטים הם PRESS TV באנגלית וכן ערוץ אלעאלם המיועד לקהלי יעד ערביים, HISPAN TV (ספרדית) המיועד לקהלי יעד בדרום אמריקה- היצר האחורית של ארצות הברית – בה רואה איראן אזור נוח להפצת מסריה כחלק ממאבקה בארצות הרית וההשפעה האמריקנית במפרץ הפרסי. מעבר לזאץ איראן מפעילה את סוכנות הידיעות ABNA) AhluBayt News Agency ) המפיצה בממספר רב של שפות חדשות ואירועים הקשורים לשיעים וכן תכנים אנטי-ישראלים ואנטי-אמריקניים ובהם, למשל, התנגדות ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

 

 

( השפות בהם משתמש האתר וכן תכנים :יום הארבעין למות חסין והתנגדות לעסקת המאה) .
( השפות בהם משתמש האתר וכן תכנים :יום הארבעין למות חסין והתנגדות לעסקת המאה) .

איראן מהווה שחקנית עולמית מרכזית בתחום הדיסאינפורמציה והיא הולכת ומשכללת את יכולותיה בד בבד עם התפתחות הרשתות החברתיות. לצד השימוש בפלטפורמות השונות של הרשתות החברתיות איראן משקיעה מאמץ רב בתכנים דתיים (שיעים בעיקרם), מסרים מדיניים העולים בקנה אחד עם מדיניותה בסוגיות לאומיות ובינלאומיות (תיק הגרעין, היחסים עם ארצות ואירופה) וכן בסוגיות אזוריות (הסוגיה הפלסטינית, המשבר בתימן, השיעים בבחריין ובסעודיה, חזבאללה, סוריה ועוד). המסרים אותם מעבירה ברשתות אלה, חלקם כאמור באמצעות חשבונות מזוייפים, תואמים את המסרים של המנהיג, הנשיא ומשרד החוץ ונראה כי קיימים מנגנוני תאום לניהול מדיניות התעמולה.