עבור לתוכן העמוד
Menu

פארסת הבחירות במצרים

הבחירות במצרים מתקרבות אולם נדמה כי הנשיא א-סיסי החליט כי הוא היחידי שירוץ ונדמה כי הצבא עומד מאחוריו בנושא • כל המועמדים הסירו את מועמדותם בדרך זו או אחרת

השבוע אמר נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי משפט חשוב בהתייחסו למערכת הבחירות הצפויות להתקיים בסוף חודש מרץ במדינה:"אמנע מהמושחתים להתקרב לכס הנשיאות".

א-סיסי ידע היטב על מה הוא מדבר. זמן קצר אח"כ עצר הצבא המצרי את הרמטכ"ל לשעבר הגנרל סאמי ענאן שהודיע על התמודדותו לנשיאות מול הנשיא א-סיסי, למרות היותו קצין בכיר ומי שעמד בראש המערכת הצבאית עד שפוטר ב-2012 ע"י הנשיא מוחמד מורסי. ענאן נחטף בעת שנהג במכוניתו בקהיר ונלקח לחקירה במקום בלתי ידוע ומאז הוא נתון במעצר והוטל צו איסור פרסום על החקירה.

לאחר מעצרו של הגנרל סאמי ענאן הודיע עו"ד ח'אלד עלי, המועמד האחרון בבחירות לנשיאות במצרים,על הסרת מועמדותו.

בהודעה רשמית של הצבא הרשמי, הואשם סאמי ענאן בזיוף מסמכים, בהסתה, בניסיון לסכסך בין הצבא לעם המצרי ובהצגת מועמדותו לבחירות לנשיא למרות היותו איש צבא מבלי לקבל אישור לכך ,דבר שמנוגד לחוק במצרים.

ענאן נעצר יומיים לאחר ביקורו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס במצרים. האופוזיציה המצרית הפיצה שמועות כי הנשיא א-סיסי קיבל "אור ירוק" מארה"ב לעצור את הגנרל סאמי ענאן כדי להבטיח את ניצחונו בבחירות מכיוון שהוא מקובל מאוד על הנשיא טראמפ.

משרד החוץ האמריקני פרסם הודעה כי הוא עוקב אחר המתרחש במצרים, הוא איננו תומך בהגבלת חופש הביטוי במצרים וכי ארה"ב תומכת במערכת בחירות חופשית וצודקת.

עד לפני כשבוע המערכת הפוליטית במצרים סערה וגעשה בעקבות הודעתו של הרמטכ"ל לשעבר הגנרל סאמי ענאן על כוונתו להתמודד לנשיאות מול הנשיא א-סיסי שמתמודד לתקופת כהונה נוספת.

ההודעה הפתיעה את הציבור המצרי מכיוון שהיא באה זמן קצר לאחר שראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק, מי שהיה גם מפקד חיל האוויר המצרי, הודיע על פרישתו מהמרוץ לנשיאות בגלל לחצים שהפעיל עליו השלטון שהחל לחקור חשדות לשחיתות בתקופה שבה היה השר לענייני תעופה אזרחית ואיים להעמידו לדין.

בהודעה מצולמת דרש הגנרל סאמי ענאן  ממוסדות המדינה האזרחיים והצבאיים שלא לתמוך במועמד כזה או אחר כשהוא מרמז לנשיא א-סיסי.

ענאן התריע נגד השחיתות,עליית המחירים והצורך ברפורמות דמוקרטיות וכיבוד זכויות האדם.

גורמים בכירים בתנועת "האחים המוסלמים" שהוצאה מחוץ לחוק ע"י הנשיא א-סיסי, הביעו תמיכה במועמדותו של הגנרל סאמי ענאן מתוך תקווה שיביס את הנשיא א-סיסי בבחירות, יכריז על פיוס לאומי וישחרר את כל העצורים של התנועה מבתי הכלא.

האם ההודעה הזו הפחידה את צמרת הצבא המצרי ואת הנשיא א-סיסי? הדעה הרווחת במצרים הייתה שהגנרל סאמי ענאן נהנה מתמיכה של צמרת הצבא המצרי והוא נחשב לאיש של המערכת השלטונית ומאנשיו של הנשיא לשעבר חוסני מובארכ, והנה לפתע יצאה המועצה הצבאית העליונה נגדו.

האם אגף מסויים בצמרת הצבא תמך בהתמודדותו של הגנרל סאמי ענאן ורצה להדיח את הנשיא א-סיסי? האם הגנרל ח'אלד פווזי, ראש המודיעין הכללי שהודח בשבוע שעבר ע"י הנשיא א-סיסי,היה קשור לגנרל סאמי ענאן? אין תשובה בינתיים לשאלות האלו, מה שברור הוא שהמעצר של הגנרל סאמי ענאן הכריע למעשה את תוצאות הבחירות לנשיאות.

הצבא המצרי הוכיח בעצם מעצרו של הרמטכ"ל לשעבר כי הוא תומך באופן מלא בנשיא א-סיסי, נאמן לו ומביע בו אמון מחדש, מועמדותו של סאמי ענאן לנשיאות היוותה אתגר גדול עבור הנשיא א-סיסי, והוא כנראה החליט לוותר עליו ולהבטיח את ניצחונו בבחירות.

הרחוב המצרי אדיש לנושא הבחירות. זאת נוכח ההתפתחויות הפוליטיות שהיו מאז התחילה מערכת הבחירות לנשיאות היה ברור לכולם כי הנשיא א-סיסי יזכה בתקופת כהונה נוספת וכי מדובר בפארסה אחת גדולה של שלטון דיקטטורי, כמיטב המסורת המצרית, במסווה של דמוקרטיה.

עתה התברר באופן סופי כי הצבא המצרי הוא ששולט במדינה וכי הנשיא א-סיסי הינו נציגו המובהק והמועצה הצבאית העליונה הינה למעשה מפלגה פוליטית לכל דבר ועניין.

הצבא המצרי תקע סכין בגבו של הרמטכ"ל לשעבר סאמי ענאן והוציא אותו מהמשחק הפוליטי לטובתו של הנשיא א-סיסי.

הבחירות לנשיאות ב-28 במרץ יראו יותר כמשאל עם שבו מביע העם המצרי אמון בנשיא א-סיסי ולא כמערכת בחירות, הוא צפוי לזכות ברוב גדול ולהבטיח שוב לציבור כי ישפר את מצבה הכלכלי של מצרים ויילחם בנחישות בטרור.

הנשיא א-סיסי הצליח להוציא מחוץ למשחק הבחירות את כל 6 המועמדים שרצו להתמודד מולו בשיטות שונות והוכיח כי איננו שונה במאומה משליטיה הקודמים של מצרים בכל הקשור לדמוקרטיה.

מצרים איננה צועדת במסלול של משטר דמוקרטי אלא באותו מסלול קבוע כבר שנים רבות של דיקטטורה והמשך שלטון הצבא במדינה.