עבור לתוכן העמוד
Menu

"עסקת המאה" – עסק קשה

קמפיין הטרור של חמאס בגבול הרצועה וההנהגה הנוכחית של הרש"פ מטרפדים את סיכויי הצלחת "עסקת המאה" של טראמפ • טוב יעשה הנשיא האמריקני אם ידחה את הצגת "עסקת המאה" בכמה חודשים עד השגת רגיעה בגבול עזה וחילופי השלטון ברש"פ

הנשיא טראמפ הינו איש עסקים המאמין בקידום דיפלומטיה באמצעות עסקאות. לפני כמה ימים הוא עשה היסטוריה כשהשיג פריצת דרך במגעים עם צפון קוריאה ושליטה הרודני, שבאה לידי ביטוי במפגש בין שני המנהיגים בסינגפור והודעה של קוריאה הצפונית על הסכמתה לפירוז מלא מהנשק הגרעיני שברשותה.

טראמפ רוצה לעשות עסקה עם צפון קוריאה ואמר כי החושים הפנימיים לו מצביעים על כך שיש עם מי לדבר.

צפון קוריאה הינה מדינה קשה לפיצוח ונשיאים אמריקנים שקדמו לנשיא טראמפ לא הצליחו לפרוץ את מעגל האיבה בין שתי המדינות, אולם הנשיא טראמפ סבור כי הוא בדרך הנכונה ויצליח בסבלנות רבה להשיג את העסקה צפון קוריאה.

האם הסבלנות והניסיון העסקי של הנשיא טראמפ יאפשרו לו גם להשיג פריצת דרך בסכסוך הישראלי פלסטיני וליישם את "עסקת המאה" שעליה הוא שוקד כבר כמעט כשנה?

בעוד כמה ימים יגיע לסיור במזה"ת הצוות האמריקני בראשותם של ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט, הצוות  יבקר בסעודיה, מצרים וישראל וינסה לקדם את רעיונות "עסקת המאה" ומציאת  פתרונות למצב הקשה ברצועת עזה.

הצוות האמריקני לא ייפגש עם שום בכיר בצד הפלסטיני בעקבות החרם המדיני שהטיל מחמוד עבאס על ממשל טראמפ.

עפ"י גורמים אמריקנים, "עסקת המאה" של טראמפ נמצאת בישורת האחרונה של גיבושה, הגורמים אומרים כי התוכנית הזו איננה מוטה לטובת ישראל וכי היא הגיונית והוגנת, פרסומה מתעכב בגלל ההתפתחויות האחרונות בשטחים ובמזה"ת ויתכן שהצוות האמריקני רוצה להתייעץ עם מנהיגים באזור לגבי המועד המתאים ביותר לפרסומה.

ממשל טראמפ שומר בסוד את פרטי התוכנית אך מפרסומים והדלפות שונות נראה כי התוכנית מתבססת על המתווה הבא:

הקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה ובחלקים בגדה בשטחי A, B וחלקים משטחי C.ישראל תמשיך לשלוט ביטחונית בבקעת הירדן.

נושאי ירושלים והפליטים הפלסטינים ידחו למו"מ עתידי ובמקביל יפתח משא ומתן אזורי בין ישראל למדינות ערב בראשות סעודיה.

 

חמאס פועלת לטרפד את "עסקת המאה"

אולם, נראה כי הממשל יתקשה להציג את תוכנית "עסקת המאה" כל עוד נמשך קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס בגבול רצועת עזה, שהינו קמפיין של טרור בעצימות נמוכה, שאחת ממטרותיו, בתיאום בין חמאס לאיראן, היא לטרפד את "עסקת המאה" באמצעות הסלמתו.

לכן, הצוות האמריקני שיגיע לאזור ידון בדרכים לנטרל את הפיצוץ האפשרי ברצועת עזה בעקבות המשבר ההומניטארי הקשה.

גורמים פלסטינים בכירים אומרים כי השליח ג'ייסון גרינבלט יבקר בקטאר כדי לדון בהצעתה להקים גוף עצמאי שיפקח על הסיוע לרצועת עזה ללא קשר לתהליך הפיוס הפנים פלסטיני, לרש"פ או למצרים.

הגישה הזו סותרת את עמדתו של ניקולאי מלדאנוב, שליח האו"ם למזה"ת הגורסת שכל סיוע או הקלות הומניטאריות לרצועה חייבים להיות באמצעות ישראל, הרש"פ ומצרים.

כדי לנסות ולנטרל את סכנת הפיצוץ ברצועת עזה, יש להגיע קודם להסכם "הסדרה" ארוך טווח בין ישראל לחמאס והבנות ביטחוניות לגבי הסכם הפסקת האש משנת 2014 שהושג בתום מבצע "צוק איתן", הסכם שכזה איננו נראה באופק, נכון לשעה זו.

אם ממשל טראמפ יפרסם את "עסקת המאה" מבלי שפסקה האלימות בגבול רצועת עזה הוא מסתכן בטירפודה המיידי של התוכנית באמצעות טרור מצד חמאס.

 

ירושלים והפליטים

 

הנציג הרשמי של הפלסטינים שעימו הנשיא טראמפ יכול להידבר הינו יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שאיננו שולט ברצועת עזה ואף הטיל עליה סנקציות ומטרפד כל תוכנית סיוע הומניטארית לרצועה כדי לנסות ולהפיל את שלטון חמאס.

מנהיג הפלסטינים מחמוד עבאס מחרים את הממשל האמריקני בגלל הצהרתו על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והקיצוץ בתקציב אונר"א ותוכניותיו לגבי הפליטים הפלסטינים.

מדובר בשני נושאים חשובים בסכסוך הישראלי פלסטיני שנחשבים ל "קווים אדומים" פלסטינים.

לקראת הגעת הצוות האמריקני לאזור, פרסם נביל אבו רודיינה,יועצו של מחמוד עבאס, הודעה האומרת כי "עסקת המאה" נולדה מתה".

הוא הסביר כי הוצאת נושאי ירושלים והפליטים מהמשא ומתן אינם מאפשרים את קיומו וכי שינוי כללי המשחק ב"קווים האדומים" הפלסטינים יביא רק להמשך הקיפאון והשיתוק המדיני.

לכן, הממשל האמריקני נמצא בבעיה גדולה בכל הקשור להשקת תוכניתו המדינית החדשה, יו"ר הרש"פ דחה עד כה את כל הניסיונות השקטים של מנהיגי ערב למצוא נוסחה שתאפשר את התפייסותו עם הממשל ופתיחת משא ומתן על בסיס "עסקת המאה".

מחמוד עבאס בן ה-83 שמצב בריאותו איננו טוב רוצה לפרוש מתפקידו בעוד כמה חודשים באש ובתמרות עשן ולהיכנס להיסטוריה הפלסטינית כמו קודמו יאסר ערפאת כמי שעמד איתן בפני לחצי ארה"ב וישראל ולא ויתר על ה"קוים האדומים" של הפלסטינים.

טוב יעשה הנשיא טראמפ אם ימתין לחילופי ההנהגה  ברש"פ ולהשגת רגיעה בגבול רצועת עזה, גם אם הדבר יקח כמה חודשים, לפני שהוא מציג את תוכניתו המדינית החדשה.

הצגתה כעת תביא לטירפודה המיידי, אפשר בינתיים להמשיך בהתייעצויות עם ישראל ומדינות ערב וסיעור המוחות כדי למצוא עוד רעיונות יצירתיים שעשויים לגשר על הפערים הגדולים בעמדות הצדדים.

כפי שאומרים במזה"ת, "החיפזון הוא מן השטן".