עבור לתוכן העמוד
Menu

"עסקת המאה": לחץ אמריקני חסר תקדים על הרש"פ

תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ על סף סיום וגורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי היא תפורסם רק אחרי הרכבת הממשלה החדשה בישראל • עומאן העלתה הצעות יצירתיות כדי להביא לשיתוף הרש"פ בתוכנית אך יו"ר הרש"פ יצא לסעודיה כדי לגייס אותה לטרפוד התוכנית האמריקנית החדשה

עפ"י גורמים בכירים בממשל האמריקני תוכנית השלום החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה" הושלמה. גורמי ממשל בכירים מסרו ל"פוקס ניוז" ב-11 בפברואר כי התוכנית מכילה 175-200 עמודים וליותר מחמישה אנשים יש גישה למסמך המלא, עוד אמרו הגורמים כי "הנשיא שמח מהפרמטרים של התוכנית".

לעומת זאת, השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט הכחיש את הדיווח ברשת "פוקס ניוז" ואמר כי "אומנם התוכנית קרובה לסיום אבל אנחנו עוד לא שם ונמשיך ללטש אותה עד לפרסומה".

נראה כי הממשל החל כבר עתה בפעילות דיפלומטית לנסות ולקדם את התוכנית בזירה הבינלאומית ובעולם הערבי, הנשיא טראמפ מתכנן לפרסם את התוכנית מייד לאחר הבחירות בישראל.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי התוכנית תפורסם במלואה רק במחצית חודש מאי לאחר הרכבת הממשלה החדשה בישראל.

להערכתם הנשיא טראמפ לא ירצה לפרסמה לפני כן מכיוון שהיא עלולה להשפיע על הרכב הקואליציה שתוקם, מבלי כל קשר לאיזו מפלגה תנצח בבחירות בישראל.

יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ ג'ראד קושנר, אחד מאדריכלי תוכנית השלום החדשה, צפוי להציג במהלך פאנל בועידה שתתקיים בורשה השבוע, תמונת מצב של תוכנית השלום ו"היכן הדברים עומדים" ומה הממשל מקווה להשיג בשבועות ובחודשים הקרובים, קושנר אמור לענות של שאלות בנושא.

גורמים בכירים בממשל מסרו עוד כי  קושנר יגיע בסוף החודש לביקור באזור כדי לדון עם מנהיגים ערבים בתוכנית השלום. בכיר בבית הלבן אמר שקושנר יבקר בסעודיה, עומאן,איחוד האמירויות, בחריין, קטאר ומרוקו,ויעדכן את מנהיגיהן בסטטוס של תוכנית השלום ויבקש את תמיכתם בתוכנית כאשר זו תפורסם.

רמאללה ועמאן אינן נמצאות בתוכנית הביקור של ג'ראד קושנר בעקבות ההתנגדות הנחרצת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושל עבדאללה מלך ירדן לתוכנית השלום האמריקנית.

עומאן מנסה לסייע

על פי גורמים פלסטינים בכירים שליטה של עומאן הסולטאן קאבוס ניסה לסייע את קידום תוכנית השלום האמריקנית החדשה כדי שניתן יהיה לשתף בה את הרש"פ שמתנגדת לה בנחרצות.

ב-15 בינואר ביקר בעומאן שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו ושמע מהסולטאן קאבוס רעיונות יצירתיים חדשים בנושאי הליבה של הסכסוך כמו, ירושלים, ההתנחלויות והפליטים.

גורמים עומאנים בכירים נפגשו גם עם גורמים פלסטינים בכירים ברש"פ וניסו לשכנע אותם להסכים ולדון ברעיונות החדשים שהוצגו בפנ י האמריקנים.

עומאן איננה רוצה להפוך למתווך בין ארה"ב לפלסטינים אך יש לה במזה"ת מעמד של " מתווך הגון" והיא מנסה באמצעות הצגת רעיונותיה לקדם תהליך מדיני בין ישראל לפלסטינים שיתרום ליציבות האזור.

לחץ אמריקני חסר תקדים על הרש"פ

הפלסטינים מודאגים מאוד מהפעילות הנמרצת של הממשל בנושא, מבחינתם "עסקת המאה" היא תוכנית שנועדה לחסל את הבעיה הפלסטינית.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי אמר כי הועידה בורשה היא קנוניה נגד ההנהגה הפלסטינית וכי ארה"ב מפעילה לחצים על מדינות ערב כדי להפסיק את הסיוע הכספי לרש"פ והיא פועלת להטיל מצור כספי על הרש"פ.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הממשל מנסה לחנוק את הרש"פ מבחינה כלכלית, לטענתם הממשל האמריקני הורה לבנקים מרכזיים בעולם שלא לאפשר העברות בנקאיות לחשבונות הרש"פ כדי להכניע אותה לקבל את תוכניתו החדשה של הנשיא טראמפ.

חוסייין א-שיח', מקורבו של מחמוד עבאס, טען כי עיראק העבירה באחרונה מענק המיועד לרש"פ בסך 10 מיליון דרך הליגה הערבית אך הבנקים סירבו לקבלו בגלל ההנחיה האמריקנית.

יו"ר הרש"פ מעריך כי סעודיה מחזיקה בידיה את המפתח  למנוע את הצלחת התוכנית האמריקנית. לכן הוא מיהר לצאת מאדיס אבבה, שבה שהה לצורך הדיונים בועידת אפריקה, לריאד שבסעודיה

כדי להיפגש עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז במטרה לנסות ולבלום את קידום התוכנית האמריקנית החדשה ולשמור על מעמדה של ירושלים.

גורמים ברש"פ טוענים כי המלך סלמאן הפקיע מידי בנו יורש העצר מוחמד בן סלמאן את הטיפול ב"עסקת המאה" האמריקנית וקידומה בעקבות מעורבותו בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

לדבריהם, המלך סלמאן תומך במאת האחוזים בעמדה הפלסטינית בדבר הקמת מדינה עצמאית בקוי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

המלך סלמאן תרם באחרונה סכום של 150 מיליון דולר לווקף האסלאמי במזרח ירושלים ועוד 50 מיליון דולר כדי לחזק את מעמד ירושלים ואת הסיוע לפליטים הפלסטינים.

עפ"י גורמים בפת"ח,יו"ר הרש"פ יבקש מהמלך סלמאן סיוע כספי גדול לרש"פ כדי שיוכל לעמוד בפני הלחץ הכלכלי האמריקני.

הנשיא טראמפ דחה את פרסום התוכנית באופן רשמי ככל שיכול היה עקב התנגדותה העזה של הרש"פ והעומד בראשה, אך הוא התחיל ליישם באופן מעשי חלקים מהתוכנית כמו ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית אליה, פגיעה במעמד הפליטים הפלסטינים באמצעות החלשת אונר"א והפעלת לחץ מדיני וכלכלי על הרש"פ כדי לרכך את התנגדותה בתקווה שהיא תסכים לדון בה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חבר לעבדאללה מלך ירדן, שעפ"י הסכם השלום עם ישראל משנת 1994 יש לו מעמד מיוחד כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים והוא מתנגד בתוקף לישובם של הפליטים הפלסטינים בירדן, והשניים פועלים יחדיו כדי לסכל את תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

ההערכה בעולם הערבי היא כי הנשיא טראמפ לא יוכל לכפות על הפלסטינים לדון בתוכניתו החדשה כל עוד ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל היא בתוקף.

נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרש"פ אמר בתדרוך לכתבים זרים ברמאללה בשבוע שעבר כי אם תוכנית השלום האמריקנית תתמוך במדינה פלסטינית בגבולות שלפני מלחמת ששת הימים, שמזרח ירושלים היא בירתה, "נהייה מוכנים לשבת לשולחן ולנהל מו"מ מיייד".