עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע תמיכת טראמפ: מתיחות במצרים לקראת הפגנות יום השישי

בישראל עוקבים בדריכות אחר ההפגנות הצפויות במצרים ביום שישי הקרוב • ההערכה היא שהנשיא א-סיסי זוכה לתמיכת הצבא ושולט במצב הביטחוני • נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע תמיכה חזקה בנשיא מצרים וחיזק אותו •  הנשיא המצרי הפך לנכס אסטרטגי של ארה"ב וישראל המקיים את הסכם השלום ונלחם בנחישות בטרור של האסלאם הקיצוני

מתיחות במצרים: יום שישי הקרוב הינו מבחן חשוב עבור המשטר המצרי. הקבלן מוחמד עלי, מתנגדו של הנשיא א-סיסי, קרא ממקום מושבו בספרד לקיים את  "צעדת המיליון" שתביא להדחתו של הנשיא המצרי ואמצעי התקשורת של תנועת "האחים המוסלמים" בקטאר ובטורקיה נותנים לקריאה הזו רוח גבית בשידוריהם.

דרשן יום השישי משהד : אם תותקף איראן "ישראל תקבר בתוך חצי יום"

הנשיא א-סיסי קיבל תמיכה חזקה מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שעמו נפגש ב-23 בספטמבר בניו יורק בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם. טראמפ שיבח את נשיא מצרים ואמר כי למצרים יש "מנהיג אמיתי ומנהיג ענק ומכובד", הנשיא האמריקני הדגיש כי למצרים יש מעמד מיוחד בארה"ב.

הנשיא טראמפ התייחס להפגנות האחרונות במצרים ואמר כי "בכל מדינה יש הפגנות ומחאות".

הנשיא המצרי הדגיש מצדו בהצהרות לתקשורת זמן קצר לפני פגישתו עם טראמפ כי "דעת הקהל במצרים איננה יכולה לקבל את שלטון האסלאם הפוליטי וכי המאמץ של האסלאם הפוליטי להשיג את השלטון גורם למצב של חוסר יציבות במזה"ת".

התמיכה הפומבית של הנשיא המצרי טראמפ בנשיא מצרים היא חשובה. בתנועת "האחים המוסלמים" הופתעו מצעדו של טראמפ, שם זוכרים היטב את ההתנערות של ממשל אובאמה מנשיא מצרים חוסני מובארכ בעקבות ההפגנות הגדולות במצרים, בתגובה להצהרות התמיכה של טראמפ פתחו אמצעי התקשורת של "האחים המוסלמים" במתקפה על הנשיא האמריקני.

ברקע ההתקפה תקשורתית הזו עומדת גם האפשרות שבוחן הנשיא טראמפ, מזה כמה חודשים, להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" העולמית כ"ארגון טרור" ולהעביר את ההכרזה כהחלטה בקונגרס.

הפגישה של הנשיא טראמפ עם נשיא מצרים א-סיסי בעיתוי הזה מדגישה כי יחסי ארה"ב ומצרים לא הושפעו מההפגנות האחרונות במצרים ואת החשיבות שמייחס הנשיא האמריקני לתפקידה של מצרים בהשגת היציבות במזה"ת.

הנשיא המצרי צודק בדבריו, האסלאם הפוליטי גרם למצב של חוסר יציבות בכל רחבי המזה"ת, וכמה מדינות ערביות הכריזו על תנועת "האחים המוסלמים" כ"ארגון טרור". במצרים מפעילה התנועה טרור באמצעות 2 גופים העושים פיגועים, האחד נקרא "חסם" והשני "ליווא אלת'וואר".

בתוניסיה פועלת תנועת "האחים המוסלמים" באמצעות הזרוע שלה הנקראת "אלנהדה" שבעבר ביצעה גם חיסולים פוליטיים ועודדה צעירים תוניסאים להצטרף לארגוני הטרור שנלחמים בסוריה ובעיראק.

מאז 2013 הכריזו מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות על תנועת "האחים המוסלמים" כ"ארגון טרור" ואילו סוריה מתייחסת כבר למעלה מעשור לתנועה הזו כ"ארגון טרור".

 

התמיכה הישראלית

 

הדרג המדיני-ביטחוני בישראל שומר על שתיקה רועמת בכל הקשור להפגנות האחרונות במצרים, אולם מנגנוני המודיעין של ישראל עוקבים אחר ההתפתחויות בדאגה מחשש שההפגנות יהפכו ל"כדור שלג" נגד משטרו של א-סיסי.

הגורמים המדיניים הבכירים בישראל נזהרים שלא להתבטא באמצעי התקשורת בקשר לנעשה במצרים מחשש שהדבר יזיק לנשיא המצרי.

הנשיא א-סיסי זוכה לתמיכה חסרת תקדים בישראל והוא נחשב לשותף אסטרטגי ולנכס ביטחוני. בין ישראל למצרים יש שיתוף פעולה ביטחוני הדוק בכל הקשור למלחמה בטרור, ישראל מסייעת לצבא המצרי במלחמה נגד שלוחת דאע"ש בצפון סיני ומצרים מתווכת בין חמאס לישראל כדי להביא לרגיעה ברצועת עזה.

ישראל גם פועלת בחוגי הממשל והקונגרס כדי להבטיח הגשת סיוע כלכלי אמריקני למצרים שיבטיח את המשך יציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי.

השותפות הביטחונית-אסטרטגית בין ישראל למצרים איננה צפויה להשתנות אם יהיו חילופי שלטון בישראל. האינטרס הישראלי הוא שהנשיא א-סיסי ישאר בשלטון במצרים מכיוון שהוא נחשב בעיני הדרג המדיני לשותף אסטרטגי רציני ואמיתי המקיים את הסכם השלום בין 2 המדינות וללוחם נחוש נגד הטרור של האסלאם הקיצוני.

הנשיא א-סיסי הינו חלק חשוב בציר הסוני של מצרים-סעודיה-איחוד האמירויות המקיים קשרים הדוקים עם ישראל מאחורי הקלעים בתחום הביטחוני נגד הסכנה האיראנית ונגד האסלאם הסוני הקיצוני.

ההערכה של גורמי המודיעין בישראל הינה כי משטרו של הנשיא א-סיסי יציב וכי הצבא המצרי תומך בו, זוהי גם הסיבה שהוא נשאר בניו יורק ולא מיהר לחזור למצרים בזמן ההפגנות בסוף השבוע שעבר.

עם זאת, הדינמיקה של ההפגנות בכיכרות, בסגנון "האביב הערבי" מוכרת היטב, הדברים עלולים לצאת מכלל שליטה ביום שישי הקרוב, במיוחד אם יהיו הרוגים או פצועים בהפגנות במצרים, ולכן ישראל עוקבת אחר הנעשה בתקווה שהמשטר המצרי ידע למצוא את הדרך הנכונה לטפל בהפגנות.