עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע המתיחות בדרום ובצפון: חמאס מנסה להצית את השטח

גורמי הביטחון בישראל מעריכים בסבירות גבוהה כי באזור רמאללה פועלת חוליית מחבלים של חמאס האחראית לפיגוע סמוך לעופרה ולפיגועים נוספים • ארגון חמאס מנסה להצית את הגדה באמצעות פיגועים של "חוליות רדומות" ולנצל את העובדה שצה"ל עסוק בשתי חזיתות בצפון ובדרום

פיגוע הירי ליד הישוב עופרה באזור רמאללה אמש הוא אירוע חמור מאוד. הפיגוע בוצע ע"י רכב חולף לעבר טרמיפאדה שכתוצאה ממנו נפצעו 7 אזרחים ישראלים, אחת מהם שהייתה בהריון מתקדם נפצעה באורח קשה

להערכת גורמים ביטחוניים, מדובר בחוליית מחבלים שעשתה כבר פיגועי ירי באזור. כמו פיגוע הירי לעבר אוטובוס באזור בית אל לפני חודש וחצי, ומשתייכת ככל הנראה לארגון חמאס.

כוחות צה"ל פועלים בכפרים פלסטינים באזור הפיגוע בניסיון לאתר את חוליית המחבלים ובמיוחד בכפר סילוואד הסמוך לעופרה.

בכפר הזה גדלו בכירים של תנועת חמאס כמו ח'אלד משעל שהיה יו"ר הלשכה המדינית של התנועה ואברהים חאמד הכלוא בישראל ומי שהיה ראש הזרוע הצבאית של חמאס ואחראי למותם של עשרות אזרחים ישראלים ופציעתם של מאות אחרים.

חמולת חאמד בכפר סילוואד מזוהה עם חמאס וגורמי הביטחון צפויים לערוך מעצרים בכפר.

גורמי הביטחון אספו צילומים ממצלמות אבטחה באזור וארגון חמאס המריץ באמצעות הרשתות החברתיות את פעיליו לחבל במצלמות האבטחה כדי לחבל בחקירת גורמי הביטחון של ישראל.

במקביל למצוד אחרי חוליית המחבלים באזור רמאללה, ממשיך צה"ל את המצוד אחרי המחבל אשרף נעאלווה מהכפר שוויכה ליד טול כרם שביצע את הפיגוע הרצחני באזור התעשיה בברקן לפני חודשיים.

ארגון חמאס משבח כבר תקופה ארוכה את המחבל ואימץ אותו לחיקו כסמל של "ההתנגדות" בגדה וכמי שמצליח להתל בכוחות הביטחון של ישראל.

לא מן הנמנע שגם המחבל אשרף נעאלווה משתייך לחוליית מחבלים הפועלת בשומרון. העובדה שהוא מסתתר כבר יותר מ-60 ימים מבלי להיתפס מעידה על כך שהוא מקבל סיוע מגורמים מקומיים שסיפקו לו את הנשק שבו ביצע את הפיגוע ואף אימנו אותו בירי.

ארגון חמאס פרסם הודעה שבה הוא שיבח את הפיגוע  סמוך לישוב עופרה, בהודעה נאמר כי הפיגוע מוכיח כי "ההתנגדות" עשתה פריצה ביטחונית וכי "הגדה מובילה את היוזמה בהתנגדות לכיבוש ואת התגובה על התקפותיו על הפלסטינים והיא מעידה כי ההתנגדות קיימת למרות הניסיונות המתמשכים לעקור אותה".

ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר בחודש שעבר, בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי השקט ביהודה ושומרון הוא מתעתע וכי המציאות ביטחונית בו היא מורכבת.

הוא הדגיש כי ארגון חמאס מנסה בכל הכוח להוציא פיגועים מיהודה ושומרון,לדבריו, השב"כ עצר 219 חוליות של חמאס וסיכל 480 פיגועים.

ואכן, נראה על פי הצהרות מנהיגי חמאס כי המגעים העקיפים עם ישראל באמצעות המודיעין המצרי על רגיעה ברצועת עזה אינם כוללים גם הפסקת הטרור שטחי הגדה.

מבחינת חמאס, מדובר באזור "כבוש" שהטרור בו לגיטימי נגד חיילים ואזרחים ישראלים.

גורמים בחמאס אומרים, כי ישראל עסוקה עתה בשתי חזיתות,בדרום ובצפון, וזה הזמן שבו יש להצית את השטח גם בגדה כדי לפגוע בישראל ובאותה הזדמנות גם לנסות ולשבש את התיאום הביטחוני בין ישראל לבין הרש"פ של מחמוד עבאס.

בנוסף לכך, "הבערת" הגדה משרתת את המטרה האיראנית-חמאסית לטרפד את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שעליה הוא צפוי להודיע בעוד כחודשיים.

בחמאס עוקבים בעניין רב אחרי מבצע "מגן צפוני" לאיתור מנהרות חזבאללה ואפשרות ההסלמה בין ישראל לבין ארגון חזבאללה.

אי אפשר לשלול את האפשרות כי ארגון חזבאללה הוא שביקש מארגון חמאס, שהינו בן בריתו, להצית את הגדה בעקבות חשיפת מנהרות הטרור שלו.

ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה הינו צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית, שהינו גם איש הקשר לחזבאללה ולאיראן.

אלעארורי ממוקם במעוז חזבאללה בשכונת א-דאחיה בביירות, והוא אחראי לכל הפיגועים שהיו בשטחי הגדה בשנים האחרונות.

הפעלת ה"חוליות הרדומות" של חמאס בגדה וגיוס מחבלים חדשים לזרוע הצבאית שלה נעשית באמצעות "מטה הגדה" הפועל מרצועת עזה ובאמצעות משרד הזרוע הצבאית באיסטנבול שבטורקיה.

את המשרדים האלה מפעילים מחבלים ששוחררו ב "עסקת שליט" ב- 2011 וגורשו לרצועת עזה ולחו"ל, מדובר בתושבי הגדה המכירים היטב את השטח ושיש להם קשרים משפחתיים וחברתיים נרחבים שבהם הם משתמשים לצורך גיוס והוצאת פיגועים נגד ישראל.