עבור לתוכן העמוד
Menu

על חבל דק: מצרים לא רוצה לפגוע בהסדרה אבל מבקשת לפגוע בהנייה

מתיחות חדשה ביחסי מצרים עם תנועת חמאס על רקע ביקורה של משלחת בראשות אסמעיל הניה בטהרן • המצרים אינם מעוניינים בנתק עם תנועת חמאס, אך הם מאותתים על אי שביעות רצונם מההתקרבות המחודשת של חמאס למשטר ההיאתולות

בימים האחרונים גברו הסימנים למתיחות חדשה ביחסי מצרים עם תנועת חמאס ברצועה עזה נוכח ההתפתחויות האחרונות בעקבות חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני ע"י ארה"ב.
המתיחות החדשה נוצרה בעקבות מהלך מפתיע של מנהיג התנועה אסמעיל הניה אשר החליט לארגן משלחת בכירה של התנועה ולנסוע לטהרן כדי להשתתף בהלוויתו של קאסם סולימאני ולנחם את ההנהגה האיראנית.

חיסולו של קאסם סולימאני תפס את אסמעיל הניה במהלך ביקור בקטאר. הניה עזב את רצועת עזה לפני שבועיים באישור מיוחד של שלטונות מצרים אשר מנעו ממנו את היציאה לחו"ל בשלוש השנים האחרונות בניסיון למנוע השפעה איראנית וטורקית עליו שתסכן את מאמצי מצרים להביא לרגיעה ברצועת עזה ולפיוס לאומי בין פת"ח לחמאס.

גורמים מצרים מסרו כי השלטונות הציבו תנאים בפני אסמעיל הניה לפני נסיעתו והוא התחייב לעמוד בהם:

אי נסיעה לאיראן וללבנון ופגישות עם בכירים איראניים ובכירים בארגון חזבאללה ואי השתתפות בועידה האסלאמית בקואלה למפור בירת מלזיה. כזכור בועידה השתתפו נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן והיא נחשבת להתרסה כנגד מדינות האסלאם המתונות וניסיון לפגוע בסעודיה כמנהיגת העולם הסוני.

הניה הפר ברגל גסה את התחיבותו למצרים, וכאמור הוא נסע לטהרן בראש משלחת של חמאס ו"תקע אצבע בעינה" של מצרים כאשר שיבח את קאסם סולימאני וכנה אותו "שהיד ירושלים" ואף נישק את ידו את המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

המצרים עוקבים בדאגה אחר הפגישות בטהרן של משלחת חמאס בראשות הניה, המשלחת נפגשה עם יורשו של סולימאני, הגנרל אסמעיל קאני כדי לתאם עמו את המהלכים הבאים ברצועת עזה ואת הסיוע של איראן לחמאס, מצרים מודאגת כי איראן מנסה כעת להשפיע על תנועת חמאס לפנות לקו קיצוני כדי לנקום את מותו של קאסם סולימאני, קו שמאיים על המשך תהליך ההסדרה עם ישראל, דבר שעלול להוריד לטימיון את כל מאמציה של מצרים שהינה המתווך בין ישראל לחמאס.

גורם מצרי אמר ב-6 בינואר לעיתון "דאר אלחיאת" כי אסמעיל הניה הפר את הבטחותיו למצרים והיא איננה מרוצה מכך.
הפרת הבטחה למצרים מצדו של אסמעיל הניה נחשבת לפגיעה בכבוד הלאומי של מצרים ובאינטרסים הביטחוניים שלה. למצרים יש זיכרון ארוך וניסיון רע עם האמינות של חמאס, הם לא יוותרו בקלות על הפגיעה בכבודם ובאינטרסים שלהם.

ההערכה ברצועת עזה היא כי מצרים תבוא חשבון עם חמאס ובמיוחד עם אסמעיל הניה כשירצה לחזור לרצועת עזה. לא ברור עדיין מתי הוא יחזור מביקוריו בחו"ל, לא מן הנמנע שהוא יאריך את שהותו בחו"ל כדי להרוויח זמן ולהמתין עד שיעבור זעמה של מצרים ושהיא תתרכך.
בינתיים בשטח מתרחשים דברים מדאיגים,על פי גורמים ברצועת עזה, משלחת ביטחונית מצרית ביטלה בשבוע שעבר ביקור ברצועת עזה שנועד לדון עם ראשי חמאס בישום הבנות הרגיעה עם ישראל.

בצעד נוסף מצרים ייקרה את המחיר של גז הבישול שהיא מזרימה לרצועת עזה, הדבר יצר כעס רב ברצועה ויבואני הגז בעזה החליטו להפסיק וליבא אותו ממצרים.
זאת ועוד, אמצעי התקשורת המצרים שנמנעו במשך תקופה ארוכה מאוד מלהשמיץ את תנועת חמאס, כדי שלא לפגוע באווירה הטובה בין שני הצדדים, חידשו את המתקפה עליה ועל הקשר שלה עם תנועת "האחים המוסלמים" שנחשבת לארגון טרור במצרים.

ההתקפה בתקשורת המצרית עסקה הפעם בבכיר התנועה ח'אלד משעל שמתכוון להתמודד לראשות התנועה בבחירות הפנימיות.

העיתונאית המצרית אמאני אלח'יאט חשפה ב-11 בינואר בתוכניתה בערוץ הטלוויזיה "אקסטרה ניוז" כי ח'אלד משעל ביקש מבכיר "האחים המוסלמים" ח'יירת אלשאטר, בזמן שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי,את 3 הדברים הבאים:

א.הקמת נציגות של חמאס בקהיר שלא תהיה קשורה לרש"פ, כשם שיש לתנועת חמאס משרדים כאלה בדוחא ובאיסטנבול.

ב.הקמת בנק במצרים שתנועת חמאס תהייה שותפה בו ביחד עם בנק ערבי גדול.

ג.הכשרת הדרך להיפטר מבכירים בזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" וממנהיגה מוחמד דף כדי לשלב בה את אנשיו.

גורמים ברצועה מעריכים כי מאחורי הפרסום במצרים עומד המודיעין המצרי שמנסה עכשיו ליצור סכסוך בצמרת חמאס בין ח'אלד משעל לאסמעיל הניה לקראת הבחירות הפנימיות בתנועה.
השניים מתמודדים על ראשות התנועה ויש יריבות גדולה בינהם.

מצרים איננה מעוניינת ביצירת נתק עם הנהגת חמאס מכיוון שהאינטרס הביטחוני הלאומי שלה הוא ליצור רגיעה ברצועה כדי שלא יפגע הביטחון הלאומי במצרים ותנועת חמאס תחדש את הקשר שלה עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני, אולם, המצרים רוצים כנראה ללמד את אסמעיל הניה לקח ולשקם את כבודם שנפגע, לכן, בהחלט יש לצפות לצעדים מצרים נוספים שיאותתו לחמאס את אי שביעות רצונה של מצרים מהקשר המתחדש שלה עם איראן.

.