עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: מבחן לנחישות ארה"ב מול איראן

13 שנים בדיוק לתליתו של סאדם חוסיין ונדמה כי חוסר השקט חוזר לעיראק • במקביל ציר המאבק ארה"ב - איראן מקבל כיוון חדש

עיראק: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הגיב בצהריים להתקפה של תומכי המליציות השיעיות בעיראק ובגיבוי משמרות המהפכה. בציוץ כתב נשיא ארה"ב כי "איראן הרגה קבלן אמריקני ופצעה רבים, אנחנו הגבנו בחומרה וכך גם נעשה תמיד. איראן עכשיו מתזמרת מתקפה על השגרירות האמריקנית בעיראק. הם יישאו באחריות המלאה. אנחנו מצפים מעיראק להשתמש בכוחות שלהם להגנת השגרירות".

בדברים אילו מטיל את האחראיות עלה אירועים על איראן ועל המליציות השיעיות התומכות בה בעיראק בדיוק כפי שעשה לאחר הריגת החייל בכירכוכ.

לאחר חודשיים שנמנעה הכניסה ל"אזור הירוק" לאזרחים עיראקים בשל אילוצי ביטחון ולאור ההפגנות המתקיימות בעיראק במחאה על השליטה האיראנית במדינה והשחיתות בממשל, לראשונה הצליחו אלפי אזרחים שיעים, תומכי איראן להגיע עד לבניין השגרירות של ארה"ב בבגדאד.

לפי דיווחים שונים בשעות הבוקר, השגריר וצוותו פינו את השגרירות ונסעו אל עבר שדה התעופה הבינלאומי בבגדאד. כתבת רשת סקי מצטט מקורות אחרים שמכחשים את דבר הפינוי החפוז וטוענים כי השגריר לא נמצא באזור מאז חג המולד. דיווח אחר טוען כי השגריר וצוותו כלל לא פונו.

אלפי המפגינים הגיעו אל בניין השגרירות והחלו לקרוא קריאות נגד "מוות לארה"ב" וכן "לא לארה"ב ולא לסעודיה". הדברים באים לאחר הודעת משמרות המהפכה באיראן שגינו את התקיפה האמריקאית נגד כוחות "כתייאב חיזבאללה" וקראו להמונים להגיב על תקיפה זו. בהודעה שפרסם משה"מ נכתב כי לעיראקים ולכוחות הביטחון של המדינה "שמורה הזכות הטבעי לנקום ולהגיב" על ההתקפה באזור אלקאא'ם במחוז אלאנבאר סמוך לגבול סוריה בה נהרגו לפחות 25 איש.

ההודעה טענה כי מדובר "בהתקפת טרור של ארצות הברית נגד אלחשד אלשעבי הקדוש והאצילי הניצב בקו החזית במלחמה בארגון המדינה האסלאמית" וכי ארצות הברית היא הגורם המרכזי לאי יציבות באזור. משה"מ גם מזכיר בהודעתו את "הישות הציונית המזוייפת" ומזהיר כי "יבוא יום וזעמה הקדוש ונחישותה של חזית ההתנגדות יהלמו בישראל.

המפגינים החלו לזרוק אבנים לעבר הבניין עצמו ואט אט התקדמו לעבר השער וגרמו לנזקים רבים לחומה שמסביב למתחם. מגדל השמירה, אחד מתוך שישה נשרף כליל. אולם ההתפתחות המדאיגה ביותר הגיעה לקראת שעות הצהרים כאשר המפגינים הצליחו לפרוץ לתוך המתחם עצמו ולצלם חיילים אמריקאים העומדים מולם פנים אל פנים. מאוחר יותר דווח כי גז מדמיע מגג השגרירות החלו לירות גז מדמי על עבר המפגינים.

 

 

המפגינים אף הציתו דגל ארה"ב וישראל ודרכו עליהם. אחד השרים הבכירים בממשלה העיראקית קרא למפגינים לשוב לבתיהם. ראש הממשלה העיראקי קרא לשמור על השגרירות הזרות במדינה.

לפי דיווחים שונים נפצעו במהלך ההפגנות כ-60 בני אדם. לא ברור עדיין מצבם. המפגינים התפנו לקראת השעה 15:00 מן המקום.

 


הקשר האיראני

מלבד ההודעה של משמרות מהפכה הגיעו אל מקום ההפגנה האדי אל אמרי, יו"ר ועדת הביטחון הפרלמנט של עיראק ומנהיג ארגון באדר, שהוא הזרוע הצבאית של הארגון הפוליטי של אל חכים ושל קאייס אל חזאלאלי שהגיעו לאזור השגרירות על מנת לעודד את המפגינים.


קייס אל חזאלי מוכר מאוד לישראל. ב-9 לדצמבר 2017 פרסם תא"ל במיל. שמעון שפירא, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי Qais al-khzali מפקד המליציייה השיעית העירקית Asaib Ahl al-Haq (League of Righteous) סייר בדרום לבנון על הגבול עם ישראל בלוויית מפקדי החיזבאללה. בקטע שנבחר לשידור נראים מפקדים בחיזבאללה מסבירים לאורח מעיראק היכן רמת הגולן לצד פרטים על הגיאוגרפיה של האזור הגובל בישראל. בסמוך לגדר הגבול ב"שער פאטמה" הצהיר מפקד המליציה השיעית כי אנשיו "נכונים לעמוד לצד העם הלבנוני ולצד הפלסטינים נגד הכיבוש הישראלי העוין את האיסלאם, הערבים והאנושות".

13 שנים לאחר הוצאתו של סאדם חוסיין – עיראק מדממת שוב.