עבור לתוכן העמוד
Menu

עימות צבאי הוא אינו אופציה מבחינת איראן

תא"ל במיל. קופרווסר טוען כי העימות הנוכחי אינו חייב להידרדר לעימות צבאי • על הועידה בבחריין : הפלסטינים חייבים להבין כי שלום מבוסס על הנרטיב שלהם לא יתקיים

מתיחות בין איראן לארה"ב החריפה לאחרונה, בין היתר בעקבות איומיה של האחרונה לחזור ולהעשיר אורניום לרמה גבוהה. שלשום, גורם בכור הגרעיני בנתנז אמר כי טהרן הגדילה פי 4 את קצב ייצור האורניום המועשר ברמה נמוכה מבלי להפר את הסכם הגרעין. תא"ל במיל יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר באמ"ן התראיין על הסוגיה הזו לערוץ 20 .

כמה בחטיבת המחקר באמ"ן עסוקים  בסיפור הזה מול איראן כיום?

 

עסוקים מאוד. כי ההשלכות שלו יכולות להיות מרחיקות לכת. יש "הליכה על הסף" של שני הצדדים למרות שיש אי שיווין בין הצדדים. האיראנים מבינים שהם נמצאים בחוסר מוצא ומנסים לאמץ מדיניות של התנגדות. אין לזה סיכוי! אין להם דרך להביא להסרת הסנקציות והם תחת לחץ גדול מאוד.

איראן: כל המינויים החדשים ומשמעותם

הם מודאגים כי תיווצר חוסר יציבות באיראן ולכן הם פועלים בשתי חזיתות ו"מדגדגים" מרכיבים של האינטרסים של ארה"ב באזור – סעודיה, עיראק וגם ישראל ומנסים לשדר מסר כי יהיה מחיר לפעילות. דבר שני  שאיראן מבצעת הוא העשרת אורניום מבלי להפר את ההסכם בכוונה לאותת כי ברצותם הם יעשו זאת.

יש תרחיש שהאירוע הזה לא יתגלגל לעימות צבאי?

בוודאי שיש תרחיש כזה וטראמפ מצפה שכך יהיה. לאיראנים אין אלטרנטיבה אחרת. עימות צבאי הוא לא אפשרי מבחינת איראן בגלל הנחיתות שלה והם יודעים שהם לא יצליחו לשנות את ההחלטה של ארה"ב על הסנקציות. הלחץ שלהם הוא בעיקר משרידות השלטון ולכן הם מבצעים שינויים בממשל בניסיון למנוע תסיסה פנימית. כאשר הם ירגישו שהשלטון בסכנה מבית הם ירימו טלפון לבית הלבן, זה יותר חשוב מהגרעין אפילו.

הועידה הכלכלית בבחריין

נראה שארה" מנסה "לאנוס" את הפלסטינים לתוך "תכנית המאה" , אבל אם אין צעד שמשתף פעולה אי אפשר להכריח אותו, נכון ?

אי אפשר להכריח  צד שני וזאת מכיוון שהם לא בשלים עדיין לשינוי שהתכנית הזו כנראה מנסה לחולל אצלם. המדיניות של ארה"ב אומרת כי הרעיון של הסדר כלשהו בהתאם לנרטיב הפלסטיני הוא בלתי אפשרי ולא מציאותי ולכן יש לנהוג בהתאם למציאות הקיימת כיום. מה שארה"ב בעצם דרושת מן הפלסטינים הוא לקבל אתה מציאות ולפעול לשיפור איכות החיים שלהם.