עבור לתוכן העמוד
Menu

עבדאללה ועבאס חוששים לשלטונם

יו"ר הרש"פ חושש כי צעדי ישראל בגדה ותוכנית "עסקת המאה" של טראמפ נועדו  לסלקו מתפקידו ולמוטט את שלטון הרש"פ בגדה • מחמוד עבאס יצא לירדן לבקש את תמיכת המלך עבדאללה שגם שלטונו נתון במצוקה גדולה בגלל המצב הכלכלי והמדיני

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יצא לירדן לפגישה עם המלך עבדאללה ובתחילת החודש הבא הוא אמור לצאת למצרים לפגישה עם הנשיא א-סיסי.

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, מחמוד עבאס מבקש את הסיוע של מנהיגי מצרים וירדן שלא לאפשר את קריסתה של הרש"פ.

גם הליגה הערבית תתכנס בקרוב עפ"י בקשת הפלסטינים לדון בצעדים הביטחוניים האחרונים של ישראל בגדה.

ביטוי לחששות הכבדים בצמרת הרש"פ נתן חבר הנהגת פת"ח חוסיין א-שיח' בראיון לעיתון "אלערב" ב-15 בדצמבר שבו אמר כי כי ההסלמה הישראלית בגדה שאותה מוביל הימין הישראלי, נועדה לרסק את הרש"פ ולפגוע אישית במחמוד עבאס בגלל התנגדותו לכל הסדר שיפגע בזכויות המלאות של הפלסטינים. "מחמוד עבאס מקיים מגעים ערבים למנוע את קריסת הרש"פ", אמר א-שיח'.

בימים האחרונים הופצו באזור יצהר ליד שכם פוסטרים של מחמוד עבאס תחת ציור של כוונת נשק שעליהם נכתב "לחסל את מממני הרצח". ברש"פ טוענים כי ההנהגה הישראלית הקיצונית היא שעומדת מאחורי המעשה ומטרתה להיפטר מיו"ר הרש"פ.

חוסיין א-שיח' נועד ב-17 בדצמבר עם ראש השב"כ נדב ארגמן והעביר לו מסר מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס המיועד לראש הממשלה בנימין נתניהו.

בראיון לסוכנות הידיעות "מען" אמר א-שיח' כי הפגישה התקיימה בלחץ של ירדן ומצרים והיא עסקה בחדירות של צה"ל לשטחי A, בהריסות הבתים בגדה, ובהסתה של בכירים בישראל נגד הרש"פ והעומד בראשה.

"ההסכמים עם ישראל הם במבחן, אי אפשר להמשיך כך, הנהגת הרש"פ תקיים ישיבת חירום לדון בעתיד ההסכמים, הצעדים האלה חייבים להיפסק" הדגיש א-שיח'.

גורמים בפת"ח מסרו כי מחמוד עבאס מודאג מההשלכות האחרונות בגדה כתוצאה משני פיגועי הטרור של חוליית חמאס באזור רמאללה ומכך שכוחות צה"ל חדרו לתוך רמאללה עד לשערי המוקאטעה וסמוך לביתו שלו. כמו כן הוא מודאג מכך שישראל ממשיכה בהתנחלויות בשטחים שאמורים לעבור מבחינה מנהלתית לשליטת הרש"פ.

"ישראל השפילה את יו"ר הרש"פ בפומבי לעיני בני עמו" אומר  גורם בכיר בפת"ח, "בעוד היא מחזקת את ארגון חמאס ברצועת עזה שצובר פופולריות חסרת תקדים ברחוב הפלסטיני".

יו"ר הרש"פ חושש שההבנות בין ישראל לחמאס, באמצעות המתווכים האזוריים והבינלאומיים, יביאו בסופו של דבר לרגיעה ארוכת טווח ברצועת עזה בעוד חמאס מתכוונת להדליק את הגדה.

הוא חושש מניתוק הקשר בין הרצועה לגדה ודחיית הסדר הקבע, דבר שמשרת את האינטרסים של ישראל, החשש שלו הוא ש"עסקת המאה" של טראמפ נועדה להעניק לפלסטינים בגדה אוטונומיה בלבד בעוד שרצועת עזה תהפוך למדינה לכל דבר.

מדוע נסע מחמוד עבאס לירדן?

 

מחמוד עבאס רואה בעבדאללה מלך ירדן את המנהיג הערבי הקרוב לו ביותר מכיוון שלשניהם יש אינטרסים משותפים והם נמצאים במצב דומה של איום על שלטונם.

גם עבדאללה מלך ירדן סובל ממצב פנימי קשה בממלכה ההאשמית ומלחצים גוברים מארה"ב וישראל ללכת על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

המצב הכלכלי בירדן קשה, ממשלתו של עומר אלרזאז, חוזרת על השגיאות של הממשלה הקודמות בראשות האני אלמולקי. במדינה יש גל של הפגנות בממלכה בגלל חוק מס ההכנסה החדש ועליית המחירים. המעמד הבינוני, שהיה עמוד השדרה של היציבות בממלכה נשחק מבחינה כלכלית ומצטרף להפגנות השכבות הנמוכות.

מדינות המפרץ מתעלמות מהבעיות והקשיים של עבדאללה מלך ירדן ושל יו"ר הרש"פ, והן עסוקות בנורמליזציה עם ישראל מאחורי הקלעים.

עבדאללה מלך ירדן מודאג מכך שקריסת הרש"פ תביא לאינתיפאדה מזוינת בגדה נגד ישראל ומאבק חמוש בין הקבוצות השונות בפת"ח על שאלת הירושה, כתוצאה מכך עלולים לעבור עשרות אלפי פלסטינים לגדה המזרחית.

בגדה עלולה להיווצר אנדרלמוסיה את תתמוטט הרש"פ וארה"ב עלולה להעביר את האפוטרופסות על המקומות הקדושים בירושלים מידי ירדן ולמסור אותה לסעודיה שמשתוקקת לזה כבר זמן רב.

החשש של יו"ר הרש"פ ושל עבדאללה מלך ירדן הוא שמדינות המפרץ יתמכו באופן פומבי ב"עסקת המאה" של טראמפ ויטילו מצור כלכלי על ירדן כדי שתתרצה.

להערכת גורמים בפת"ח, תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ נותנת רק 42 אחוזים משטח הגדה לרש"פ שתשלוט בה במסגרת אוטונומיה, בעוד שברצועת עזה תקום מדינונת פלסטינית, הרש"פ תגיש שירותים בלבד לאוכלוסיה בגדה, אך השלטון המרכזי יהיה ברצועת עזה.

הצעדים הביטחוניים האחרונים של ישראל בגדה והצהרות ראש הממשלה נתניהו מתפרשות ברש"פ ככוונה לשלול מחמוד עבאס את סמכויותיו, לא תהייה ריבונות פלסטינית בשטחי A וישראל היא שתישא בכל האחריות הביטחונית לגדה.

מה שמסייע למדיניות הישראלית הוא הפיצול בין הגדה לרצועה והמחלוקות העמוקות בין פת"ח לחמאס, החודשים הבאים יהיו מכריעים במיוחד אם הנשיא טראמפ יפרסם בחודש פברואר את התוכנית המדינית החדשה שלו.